Viool en losse strijkstokken opknappen of niet

Discussie in 'Viool' gestart door tamara, 28 dec 2023.

  1. tamara

    tamara

    Lid geworden:
    28 dec 2023
    Berichten:
    4
    IMG_5357.jpeg IMG_5351.jpeg Ik heb al vele jaren op zolder een viool met twee strijkstokken en wat losse accessoires liggen. Mijn opa was vroeger rond de oorlog muzikant en struinde na de oorlog samen met mijn oma vaak de markten af in Nederland en Duitsland om instrumenten te kopen. Veel daarvan zijn door mijn tante weggeven aan een muziekschool maar dit exemplaar (en nog een oude ukelele en mandoline) vond ze niet de moeite waard om mee te geven dus die zijn bij mij achter gebleven.
    Nu is mijn vraag of het zin heeft om het op te knappen (zodat er weer mooi geluid uit komt) en wat dat dan ongeveer zou kosten. Ik heb er totaal geen verstand van maar de snaren zitten niet goed denk ik want ze zitten heel los. Ik kan op de viool verder niks vinden van een naam of label. Op 1 strijkstok staat hopf en op de zakjes met losse snaren ook. De andere strijkstok is behoorlijk gehavend (denk ik)en heeft geen naam staan. Onder de slof en in het hout staat IIX gekerfd. Ik begrijp vanuit een Engelstalig forum dat dat was zodat ze wisten welke strijkstok en slof bij elkaar hoorden. Op de vioolkoffer en de kinsteun staat made in west germany.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    De viool opknappen kost wellicht enige honderden euro's. De snaren en hars zijn niet meer bruikbaar. Of er dan een mooi geluid uit komt is natuurlijk de vraag: ik zou er niet te veel van verwachten. De stokken lijken mij op het eerste gezicht geen investering waard.
     
  3. tamara

    tamara

    Lid geworden:
    28 dec 2023
    Berichten:
    4
    Heel erg bedankt voor de snelle reactie. De hars brokkelt uit elkaar dus dat had ik al verwacht en de snaren ook aangezien ze al erg oud zijn. Ik had gehoopt dat een nieuw setje snaren erop al voor verbetering zou zorgen maar een paar honderd euro eraan uitgeven zie ik niet zo zitten (voor nu in ieder geval)
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Eeen nieuw setje snaren er op kan natuurlijk het proberen waard zijn. Ik zou dan ook de snarenhouder met vier blikken fijnstemmers vervangen door een van kunststof met ingebouwde fijnstemmers, maar dan moeten kam, stapel en stemsleutels nog wel een beetje deugen. Wanneer je dat zelf durft te doen is het een investering van 50-80 euro. Je hebt dan een indruk van de klank en kan daarna verder zien.
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    900
    Welkom Tamara,
    Waarom de viool eerst opgeknapt moet worden voordat ze bespeeld kan worden zie ik niet echt in? De snaren mogen wel oud zijn, maar als er geen corrosie op zit, lijkt me er weinig reden te zijn waarom ze niet meer bruikbaar zijn. (ik bedoel ongebruikte snaren in de zakjes) Inmiddels zijn er natuurlijk veel beter snaren op de markt, dat zal wel.
    De nerf van het hout van het bovenblad is best grof, en het achterblad heeft weinig tot geen tekening, het zal geen kostbaar instrument zijn. Maar dan kan het nog best aardig klinken. Mijn advies zou zijn om een ervaren violist het instrument eens uit te laten proberen nadat de ongebruikte snaren erop gezet zijn, even te checken of de kam goed staat en of onder en bovenblad nog goed op de krans vast zitten. Dan kun je ook vaststellen of opknappen zin heeft, en überhaupt wel nodig is. Een vioolbouwer kan een indicatie geven van de waarde van de viool, en de kosten. Laat je ons weten hoe het verder gaat?
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    De ongebruikte snaren zijn niet alleen oud (misschien wel 40 jaar of meer) maar hebben ook allemaal een staalkern. Ik zou ze zeker niet meer gebruiken omdat dit soort oude staalsnaren helemaal geen recht doen aan dit instrument.
    Een setje Pirastro Tonica (iets meer dan 3 tientjes) of nog beter Corelli Crystal (ca. 5 tientjes) zijn wellicht de goedkopere redelijke kunststofsnaren.
     
  7. tamara

    tamara

    Lid geworden:
    28 dec 2023
    Berichten:
    4
    Bedankt voor de reacties. Persoonlijk ken ik niemand die viool speelt maar een goede vriendin van mij speelt op professioneel niveau klarinet. Ik zal eens aan haar vragen of ze een collega heeft die de viool kan uitproberen en daarna verder kijken. Ik woon vlakbij Rotterdam, ik zag dat hier ook een vioolbouwer zit waar ik eventueel langs kan gaan.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Het is te hopen dat de kamhoogte correct is om een nieuwe set snaren te kunnen proberen. Want op de foto zijn alle snaren op de kam opgehoogd. :( Het is geen kostbaar instrument.
     
  10. tamara

    tamara

    Lid geworden:
    28 dec 2023
    Berichten:
    4
    Bedankt allemaal voor alle informatie. Zo ver ging mijn kennis niet van het ophogen van de snaren. Dat het niet kostbaar is daar was ik al vanuit gegaan. Ik ben leerkracht op een basisschool dus de snaarinstrumenten die ik thuis heb gaan wel eens mee naar mijn werk want daar hebben we er geen van liggen. De kinderen vinden het super interessant en ze kunnen zo echt beleven wat een snaar is, een strijkstok, hoe het werkt, waar het van gemaakt is etc. Het is alleen jammer dat het geluid niet echt mee werkt haha.
     

Deel Deze Pagina