Viool en vakantie, vioolvakantie.

Discussie in 'Overig' gestart door remi, 16 aug 2004.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    De afgelopen vakantie zijn wij “natuurlijk” weer naar Frankrijk geweest.
    Gewoon op vakantie, lekker weg uit de eigen omgeving. Lekker kamperen en vertoeven in een heerlijk warm klimaat.
    Rust al om, lekker nergens mee bezig zijn, niets uit het dagelijkse leven.

    Dit jaar belande wij op een camping bij het plaatsje Belaye ongeveer 37 kilometer van Cahors. Het dorpje telt misschien zo’n 30 tot 40 inwoners en ligt op een prachtige heuvel (berg) die uitkijkt op de valei van de rivier de Lot.

    Natuurlijk heerlijk genieten van de rust, de mooie omgeving, het uitzicht vanuit het dorp over de Lot. Maar er was meer.

    Gedurende de maanden Juli en Augustus zijn er in dit heel kleine dorpje met enige regelmaat Cello concerten gehouden. In de kerk van Belaye worden met enige regelmaat Cello concerten gehouden.
    Werkelijk ongelovelijk een dorpje waar je in c.a. 1 minuut doorheen rijdt, met c.a. 30 a 40 bewoners veranderd een uur voor het concert in een grote parkeerplaats.

    Vervolgens blijkt dit piep kleine dorpje ook nog eens een vioolbouwer te herbergen (Yann Schoener), en is op internet te vinden op http://www.art-schoener-lutherie.com/ hij en Roland Landron houden ieder jaar in het piep kleine dorpje Belaye tijdens de concerten (of eigenlijk in de periode er tussen) een expositie over vioolbouw.
    Je mag kijken, lezen, aanraken, bespelen, vragen en ga zo maar door.
    Zelf heb ik veel gevraagd, bekeken en in mindere mate aangeraakt (ik zweette als een otter) en natuurlijk een aantal foto’s gemaakt.
    Bespelen van een instrument heb ik me niet aan gewaagd (om het dorp te sparen).

    Mocht iemand van jullie ook een dergelijke ervaring hebben, laat het ons a.u.b. weten!

    Ik heb het dus SUPER naar mijn zin gehad.



    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 17/08/2004 om 23:26 uur)[/edit]
     
  2. folkie

    folkie

    Lid geworden:
    24 jul 2004
    Berichten:
    2
    Homepage:
    Voor mij staat wat betreft combinaties van muziek en Frankrijk 1 optie bovenaan en dat is het jaarlijkse Rencontres Internationales de Luthiers et Maitres Sonneurs de Saint Chartier oftewel de jaarlijkse ontmoeting van traditionele muzikanten en instrumentenbouwers in het Franse dorpje Saint Chartier. De nadruk ligt weliswaar op bourdoninstrumenten (draailieren en doedelzakken) maar voor violisten is er genoeg te beleven - als je tenminste van traditionele muziek houdt. Er is maar 1 ding lekkerder dan spelen of dansen - dat is spelen voor dansers.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Folkie,

    Hartstikke bedankt voor je reactie, ik had er nog nooit van gehoord en wist niet dat France tot een van de top landen behoort op muziek gebied en exposities als het gaat om vioolbouw/muziek (de reactie van een newby).
    Volgend jaar gaan we waarschijnlijk naar... Italy (Cremona) (o) (o) (o) , maar voorlopig is dat nog toekomst muziek.
    Als het aan mij ligt gaat het wel door (al moet ik er een week over doen om er te komen, staan de blaren op mijn handen en moet ik er op mijn tandvlees naar toe kruipen), Ooit moet ik er geweest zijn.

    Groetjes, van remi
     
  4. Anner

    Anner

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    20
    Homepage:
    Hoi Remi,
    Ik was op 4 augustus in Cahors (verplichte rustdag, want het regende heel hard). Ik ben dus vlak langs jullie gefietst. Leuk dat je bij een vioolbouwer op bezoek bent geweest. Ik ga vrijdag mijn nieuwe cello bekijken, want die schiet al aardig op. Het achterblad is opgelijmd, en het voorblad vordert ook al. Ik moet nu wel bedenken in welke kleur ik hem wil, want dat mag ik zelf kiezen. Wat lijkt jou mooi? Ik weet al wel dat ik hem niet glimmend, niet te rood of oranje en ook niet wit wil laten (want dat kan ook).

    Groeten van Anner
    (en nog bedankt voor jullie kaart)

    p.s. Er zijn in Frankrijk altijd heel veel concerten in de zomer (vooral als de Fransen vakantie hebben). Dit jaar zijn we in Vezelay naar een concert geweest (Mariavespers van Monteverdi) in de basiliek daar. Jammer dat wij geen celloconcert zijn tegengekomen (c)


    [edit](Dit bericht is door Anner bijgewerkt op 24/08/2004 om 14:28 uur)[/edit]
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Anner,

    Mooie cellist ben jij,

    Ben je in de buurt van Cahors en dan ook nog eens in de periode dat wij er waren, dan kom je gewoon niet even naar Belaye. En dat voor iemand die cello speelt.
    Ik had je toch minstens een keer verwacht op het “Concert Eglise de Belaye, Mercredi 4 Aout 2004”.

    Nee hoor, geintje!
    Nog bedankt voor je kaart,

    Wij hebben het verschrikkelijk naar ons zin gehad, en dan ook nog eens een expositie in een zeer klein dorpje (30 tot 40 inwoners) en…. een vioolbouwer!

    Ik zal eens kijken of ik de foto’s van de expositie ergens op internet kan zetten.

    Wat je cello betreft, volg je eigen gevoel. Wat jij mooi vindt is het belangrijkste, bedenk wel dat de klank van een instrument niet afhankelijk is van de kleur.
    Zelf vind ik de goudachtige en licht rood tot rood-, goud achtig kleuren het mooist.

    De viool (dat oude instrument) die straks gerestaureerd wordt is goudbruin van kleur en erg verweerd door de tand des tijd, mijn (goedkope) viool is echter roodbruin van kleur, spijkerstrak in de lak en glimt enorm. Beide instrumenten hebben hun charme, de ene oud en verweerd (een oudere zangeres met een mooie ontwikkelde stem), de ander een jonge zangeres (strak in het vel (de lak) maar diens stem moet zich nog ontwikkelen.

    Laat de vioolbouwer/maker je adviseren over de lak, mijn voorkeur zou uitgaan naar een lak op oliebasis en niet een spiritus lak. ’t Gaat te ver om dat hier op het forum uit te gaan leggen, maar de oude lakken, op oliebasis heeft een groot aantal voordelen t.o.v. spirituslak.
    Immer een slecht gebouwde viool zal nimmer door de lak beter gaan klinken, een goed gebouwde viool die ongelakt al mooi klinkt zal als hij (goed en vakkundig) gelakt word zijn toon en timbre verbeteren. Risico is dat als de lak te dik of ondeskundig wordt opgebracht, zelfs de mooie viool/cello naar de eeuwige jachtvelden geholpen kan worden.

    Terug naar de kleur: voor mij goud geel (oranjegeel) zo als de oud Italiaanse meesters, en een olie lak.

    Groetjes van Remi
     

Deel Deze Pagina