viool gehuurd bij vioolbouwer

Discussie in 'Overig' gestart door dreamingdragon, 12 feb 2012.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi allemaal.

    ik heb hier ook een topic staan over het kopen van mijn eigen viool.
    Ik speel nu een jaar viool en huur v.e vioolbouwer een viool.

    Maar soms lijkt het alsof mijn viool mij aan het tegenwerken is. Vooral als ik al ruim een 30 min aan het spelen ben. Ik speel nog in de 1e pos., maar als ik bijvoorbeeld een klein loopje heb in mijn bladmuziek, dan lijkt het alsof sommige noten niet goed uit de viool komen. Ik druk de snaren dan goed in (ik heb erop gelet tijdens het spelen) maar dan klinken de noten zwak en moet ik mijn best doen om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen. Ik heb de snaren al een keer laten vervangen en alles staat op zijn plek. De stapel is door de vioolbouwer al eens een beetje verschoven omdat ik het geluid in het begin niet zo prettig vond klinken.

    Mijn snaren zijn Pirastro en 6 mnd. oud. ik speel dagelijks gemiddeld 1 uur.

    Nu ben ik aan het tobben om een eigen viool te kopen, of nog even op deze viool verder te spelen. Ik wil in ieder geval door gaan met spelen. Op het etiket in de viool staat:

    STREICHINSTRUMENTE O.M MÖNNICH.

    Ik heb het idee dat het een fabrieksviool is, die is geassembleerd in München.
    Weten de vioolbouwers op dit forum misschien wat voor soort viool het is waar ik op speel?

    Misschien ligt het ook wel aan mij hoor :)
    Maar mijn vioollerares heeft er ook op gespeeld en die moest er al hard op werken zei ze. :p
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    ik citeer hierbij een opmerking van Bert Boon uit een ander topic:


    O.M. Mönnich is een van de low-budget merken van GEWA. De naam suggereert Duitse oorsprong, maar deze instrumenten komen 100% uit China.

    Als je toch al zeker weet dat je door wilt gaan met vioolspelen zou ik op zoek gaan naar een eigen viool.
    Houd er wel rekening mee dat je ook daar vroeg of laat weer "uitgegroeid" bent want jij wordt beter maar de viool blijft hetzelfde. Spreek daarom bij aankoop ook af wat je over twee of drie jaar voor de viool terugkrijgt bij aanschaf van een andere.
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Als ik overstap naar een betere studieviool, aan welke prijsklasse moet ik dan denken? Ik zat ergens tussen de 800 à 1200 euro te denken, maar zijn dit al voortekenen dat ik deze viool al ontgroeid ben of heeft dit gewoon met de kwaliteit te maken?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Naar mijn mening moet het ook op een eenvoudiger instrument mogelijk zijn een goede toonvorming te realiseren. Het is niet even een kwestie van strijken maar en dan komt de toon vanzelf, neen toonvorming vereist studie, oefening en herhaling.
    Ook op een veel duurder instrument zal de klank en toon door de bespeler gemaakt moeten worden. Ik heb violisten meegemaakt die geen aanleg hebben (ze ontkennen dat, omdat ze geen zelfkennis hebben en niet kritisch genoeg durven zijn) maar die zich een kostbaar instrument aanschaffen in de veronderstelling dat de rest dan wel vanzelf komt. Niets is minder waar! Het wordt niks.
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Mits het niet aan je techniek ligt zou ik een andere viool nemen. Een beetje bouwer geeft je een ook goed instrument waar je op jouw niveau prima mee kunt spelen, en eventueel kun je later weer over stappen op een andere viool.
     
  6. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik speel ook net een jaar viool,en ik heb iedere week les.
    Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar mijn gevoel zegt dat mijn viool soms niet echt meewerkt.

    Ik kijk sowieso niet naar prijzen, want de viool moet immers naar mijn hand staan en makkelijk in de omgang zijn.
    Ik denk, dat als het instrument niet in harmonie is met je bewegingsvrijheid en je vioolspel wordt belemmert. je er ook geen plezier meer aan zult beleven.

    Aangezien ik toch door wil gaan met vioolspelen, vroeg ik me dus af of ik beter een viool kan kopen of nog even op deze door moet gaan.

    Mijn lerares vond ook dat ze hard moest werken op deze viool en aangezien sommige mensen vraagtekens hebben bij dit Chineesje, dacht ik dat deze viool mij misschien wat afremt.
     
  7. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Als ik jou was zou ik naar de vioolbouwer in kwestie gaan en vragen of je wat andere instrumenten mag proberen. Speel daar hetzelfde loopje eens op...

    De ene viool of de andere speelt anders. Dat is het mooie van handwerk, ze zijn ook allemaal anders en als je voor jouw gevoel wordt geremd door je viool zou ik zeker naar een andere gaan kijken.

    Misschien nog even huren maar kopen kan natuurlijk ook en rond de € 1.000,- heb je meestal al een hele aardige studieviool.
     
  8. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi allemaal.

    Inmiddels heb ik mijn viool gevonden.
    Tekst en uitleg is te vinden onder topic vogelogen esdoorn viool!

    Groetjes D :D
     

Deel Deze Pagina