Viool gezocht

Discussie in 'Verloren/gestolen' gestart door MichaelV, 19 jan 2013.

  1. MichaelV

    MichaelV

    Lid geworden:
    19 jan 2013
    Berichten:
    3
    In de tweede helft van de jaren tachtig van de vorige eeuw heb ik eens een viool achtergelaten bij een vioolbouwer in Den Haag (ik woonde toen in Amersfoort) om hem daar te laten nakijken. Vermoedelijk was het Bouman, maar het kan ook Stueber of nog een andere bouwer geweest zijn. Door omstandigheden -en ook omdat ik een andere viool had waar ik op speelde- kwam ik pas na vele maanden in Den Haag om hem op te halen. Hij bleek toen onvindbaar en nergens kon men zich zelfs herinneren dat de viool was achtergelaten...Ik ben nog dikwijls bij Bouman gaan vragen, maar hij is nooit meer boven water gekomen. Het was niet een bijzonder waardevolle viool, maar aangezien het een erfstuk was, zou ik hem graag weer terug vinden. Opvallend was dat hij een op de meeste plaatsen bijna zwart bovenblad had en een aan de randen zwart onderblad. Er stond in: ....(voornaam, die ik niet meer zeker weet, wellicht Franciscus) Medari 17..(?) facit Parisii o.i.d. Ik zou hem graag terugkopen van wie hem nu in zijn bezit heeft. Bij voorbaat dank
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Dat je de naam van de bouwer van je viool nog bij benadering weet en de naam van de vioolbouwer bij wie je het instrument hebt achtergelaten niet meer zeker weet, vind ik uiterst merkwaardig. Als je bij een vioolbouwer een viool achterlaat en je kent deze bouwer niet zo goed, dan vraag je bij afgifte toch een bewijs? Bij een schoenenreparateur krijg je toch ook een bonnetje?...De kans dat je je viool via dit forum terugvindt, is echt miniem. Het is al 25 jaar geleden! :/
     
  3. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    ik hoop dat u uw viool terug kunt vinden.

    PS: -benieuwd- waarom Den Haag? Stam en van der Knaap zijn toch dichter bij vanuit Amersfoort.

    In Den Haag weet ik alleen Badiarov.
     
  4. MichaelV

    MichaelV

    Lid geworden:
    19 jan 2013
    Berichten:
    3
    Dank voor uw reactie. Ik heb mijn hele jeugd in Den Haag gewoond en de vioolleraar van mijn zoon kwam ook uit Den Haag. Die raadde toen Bouman aan voor een nieuwe viool voor hem. Zo gaan die dingen. Natuurlijk zijn er nu ook hele goede bouwers in Amersfoort. Ik ga in Amersfoort altijd naar Contrada Musica. Daar heb ik ook mijn strijkstok onlangs gekocht.
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Misschien weet u nog waar de betreffende vioolbouwer atelier hield. Johann Stüber had zijn winkel aan het Noordeinde en Willem Bouman uiteindelijk aan de Herenstraat en voordien aan de Hofsingel (ter hoogte van de zijkant van het Binnenhof).
    Succes met de zoektocht.

    Hopf
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik heb het onderwerp verplaatst naar deze categorie. Past denk ik beter.
     
  7. MichaelV

    MichaelV

    Lid geworden:
    19 jan 2013
    Berichten:
    3
    Het is zeker merkwaardig, maar wel uit te leggen. Op de dag dat we die viool daar hebben achtergelaten zijn we ook bij andere vioolbouwers gaan kijken. Vandaar dat na een lange tijd ik ben gaan twijfelen of het dan wel bij Bouman is geweest. Wie het ook was deed een briefje aan de krul met mijn naam erop. Tamelijk informeel inderdaad maar niet ongebruikelijk. Ik ben natuurlijk ook bij die andere bouwers zoals Schtuber in het Noordeinde geweest.
    Het is inderdaad heel lang geleden en ik acht de kans ook bijzonder klein. Maar ik vind dat ik toch moet proberen. Ik ga ervan uit dat veel oude violen niet echt verloren gaan...
     

Deel Deze Pagina