Gedag, ben nieuw hier. Heb in een ver verleden een oude viool gekregen, voor bewezen diensten, van een oude gebuur. Blijkt dat binnenin vermeld staat: guarneri! tja, wat nu. Ben van belgie en ging dus naar brussel, de kleine of grote zavel, weet het niet juist meer, naar de echte kenners. Ben naar drie plaatsen geweest en die zeggen, is authenthiek van rond 1700 + maar volgens mij, zeggen twee van de drie, geen echte guarneri! tja, de derde zegt, ik twijfel, misschien toch wel. ja daar sta je dan. Kan iemand van jullie me misschien zeggen wie van deze prachtinstrumenten toch nog echt dat ietsje meer kent? Gegroet.
Mail Eric Blot, dat is DE expert op het gebied van Italiaanse violen en schrijft ook certificaten uit. 99,99999999999% trouwens dat het GEEN echte is maar een Duitse uit omstreeks 1850. http://www.ericblot.com/gei/contatto/?click=Contact
Eric Blot schrijft op z'n site nadrukkelijk dat hij deskundig is op het gebied van 19de en 20ste eeuwse Italiaanse instrumenten: "Eric Blot releases certificates of authenticity for Italian instruments of the 19th and 20th centuries only. (Not for other periods or countries)". Of hij dus in staat is om Guarneri's op echtheid te beoordelen is maar de vraag. :|
De echtheid van een instrument is moeilijk te bepalen, of je moet naar mensen zoals Eric Blot gaan. Heb ook al ervaring met belgische vioolbouwers die een instrument soms totaal verschillend schatten. Sommigen zeggen 99% zeker een authentiek instrument, en een ander zegt dan weer pure namaak... Blijft toch een gevoelig onderwerp hé... De authenticiteit van je instrument BTW E. Blot zal zeker geen schattingen doen op basis van foto's, dus als je het echt zeker wil weten moet je naar Cremona Maak er misschien een citytrip van lijkt me leuk!
Chrish, liuwe en amaryllida bedankt voor de reactie! Kan ik hier op 't forum ook foto's van opzetten? Groetjes.
http://imageshack.us/g/560/image140h.jpg/ Ik heb van de meest interessante afbeeldingen even een directe link gemaakt!! Frits
Dat zo'n erkende deskundige niet reageert, moet je niet verbazen, zo'n man krijgt natuurlijk heel veel verzoeken en als er Guarneri in een instrument staat dat een " gewone" burger van een gebuur heeft gekregen voor bewezen diensten, dan is de kans dat het echt een Guarneri is natuurlijk zo verschrikkelijk klein, daar reageer je dan niet meer op. Kijk, als je nou een Italiaanse markies was, met een klein palazzo ergens tussen Venezia en Padua en je had op de zolder van het prive-theaterje van je palazzo nog een viool gevonden in een oude, met leer beklede en met koperen nagels beslagen kist en je had het hem gemeld,ja, dan had hij vast ogenblikkelijk gereageerd!
De foto's stralen iets uit van "rond 1900" gewone fabieksviool, oude houten koffer, ook uit die tijd.
Inderdaad Liuwe, die gebuur was wel een speciale man, veel gereisd, geleerd enz. Wil natuurlijk niets zeggen. En ja Geert, die oude houten koffer, is niet veel zaaks! Alleen zit ik een beetje met die derde schatter op de Zavel, Brussel, die twijfelde wel serieus, natuurlijk zei hij niet waarom! Bedankt voor 't reageren.
Die zogenaamde schatters van jou, daar in Brussel, kunnen met één blik zien of de viool ècht oud is: jouw viool heeft een moderne, lange hals. Een viool uit 1700 had een kortere hals, dus: als hij ècht oud is, moet de hals vernieuwd zijn en moet er bij de krul een aanzet zichtbaar zijn van krul naar hals. Lopen de houtnerven van krul en hals gewoon dóór, dan horen krul en hals bij elkaar en kun je er donder op zeggen dat het niet een viool uit 1700 is, maar vermoedelijk van na 1800/1850. Maar ja, reparateurs uit de negentiende eeuw vervingen ook wel eens de hele hals mèt krul.. :/
Beste depiere, De kans dat het een Guarneri, een echte is is helaas microscopisch klein. Enkelen redenen waarom ik denk, of zeker weet dat het geen authentiek instrument is zijn de volgende. De hals is niet vernieuwd of hoe dat ook heet, Liuwe gaf al aan dat dit zichtbaar zou zijn bij de aanhechting van de sleutelkast aan de hals. Ook is er dan vaak een zwart randje aan de achterkant van de hals bij het corpus zichtbaar op de plek waar het achterblad bijgewerkt moest wordn aan de nieuwe hals. Indien niet alleen de krul behouden is bij de ombouw van barok naar modern zou ook de hele hals behouden kunnen zijn maar moet de voet van de hals zijn aangepast om de hals de juiste helinghoek achterover te laten maken ten opzichte van de rechte hals van de barokviool. Er zou dan een lijmnaad onderaan vlak bij het corpus moeten zitten, geen zwart randje van ebbenhout. De sleutelkast zou meerdere keren verbust moeten zijn in de loop der jaren. Verbussen gebeurt als de gaten voor de stemsleutels te groot worden om nog langer goed te werken. Er wordt een nieuw stukje hout ingezet en de stemsleutel(s) worden opnieuw ingepast. De vorm van de krul, de rondingen en de scherpe lijnen komen in het geheel niet overeen met welke Guarneri dan ook. De eenvoudige stemsleutels spreken voor zich. De F gaten zijn zo wie zo niet van een Del Gesu, te fijn voor een Pietro del Venice of een Giuseppe fillus Andrea. Voor de rest kun je weinig met dergelijke foto's beginnen, niet gedetailleerd genoeg en te klein. Ondanks dat toch een directe nee, het is geen echte. Liuwe schreef weliswaar dat sommige de hele hals met krul vervingen maar dan hebben ze geen moeite genomen de krul in stijl te houden van de bouwer. Maar toch, neem eens de moeite om een aantal betere foto's te maken van het instrument maar dan wel met details. Remi