viool in aanbouw

Discussie in 'Viool' gestart door Sibelius, 7 jan 2010.

  1. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Op een mooi punt aangekomen. Vandaag de f-gaten gesneden. Mooi gezicht nietwaar?
    Sibelius.

    [​IMG]
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ziet er fraai uit! De f-gaten hebben mooie vloeiende lijnen. De inleg laat zich niet zo goed beoordelen, daarvoor is de foto niet zo geschikt.
    Is dat blad al zo geel of is dat een kwestie van belichting?

    Frits
     
  3. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    De gele kleur klopt een beetje. Het blad ligt al een jaartje op de plank. Het ligt ook aan de belichting zoals te zien op de tweede foto. Die is genomen m.b.v. een led-lamp. Sibelius

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Vandaag de zangbalk gelijmd. Het blad zogezegd in de steigers.
    Sibelius

    [​IMG]
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De kleur van de afbeelding zou wat realistischer mogen, misschien moet je de instelling op je toestel wijzigen? Instellen op kunstlicht ipv daglicht zou misschien een oplossing kunnen zijn?

    Verder zie ik dat je alle klemmen aan dezelfde kant hebt gezet. De opgelijmde kleine stutjes moeten weliswaar helpen voorkomen dat de zangbalk wegglijdt, maar op deze manier klemmen heeft het gevaar in zich, dat er eenzijdig druk wordt aangebracht. Bovendien moet je ook geen vervorming van je bovenblad introduceren.

    Bij het verlijmen van de zangbalk zet ik de klemmen om en om, dus aan weerszijden van de zangbalk, zodat ze aan beide zijden naar beide richtingen uit klemmen. Dit voorkomt vervorming én verdeelt de druk gelijkmatiger over de zangbalk.

    Frits
     
  6. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    In het boek van Robertson A Fiddlemakers Worksheets zag ik ook dat de klemmen van beide kanten worden gezet.
    Toch vond ik het niet prettig om over het hoogste punt van de welving heen te klemmen. Ik heb het nog eens van heel dichtbij bekeken en dan kom ik tot de bevinding dat de klemmen die over de welving worden geplaatst het scheeftrekken alleen maar bevorderen.
    Op bijgevoegde afbeelding kun je zien wat ik bedoel. In de eerste situatie zie je dat de klem al niet loodrecht klemt maar vanaf links boven naar rechts beneden. Dat effect kun je iets verbeteren door de klem rechts naar beneden te duwen zodat de klemrichting loodrechter worden. In de tweede situatie zie je dat de klem nog verder afwijkt van links boven naar rechts beneden. Je verwacht een tegengestelde klemrichting maar dat is niet zo.
    Sibelius

    [​IMG]
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Wat voor soort klem gebruik je dan? Komt de schets overeen met de werkelijkheid? Dan zou het soort klem moeten worden aangepast zodat je geen hinder meer ondervindt van de welving. Maar als je er nu een goede oplossing voor hebt gevonden zou ik het zo laten.

    Frits
     
  8. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Hoe ik aan de vorm van deze klemmen kom weet ik niet meer zo gauw. Ik zie nu ook dat Robertson andere klemmen gebruikt en dat het daarbij logischer is dat je om en om klemt.
    Hoe dan ook de zangbalk is gelijmd en zit prima aangesloten op het blad.
    Welk type klem gebruik jij?

    Sibelius
     
  9. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Sibelius: Fantastisch leuk om te zien!!

    Bij een exact passende zangbalk zal er toch niet snel vervorming in het blad komen tijdens het lijmen, zeker als de klem punten bijna recht tegenover elkaar zitten zoals op de eerste afbeelding van post #6? daarbij komt dat de klemkracht toch niet erg groot is? (of zie ik dat verkeerd, ik kan helaas nog niet uit eigen ervaring spreken)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Je kunt met een beetje extra klemkracht een slecht passende (of niet helemaal goed passende) zangbalk behoorlijk aandrukken, want Fichte is niet zulk hard hout en het bovenblad is relatief dun en flexibel. Wanneer dat gebeurt wordt ook het bovenblad in een dwangstand geplaatst en hoewel dat misschien weinig lijkt, zit er dan toch al spanning in.
    Er zijn frames ontwikkeld die de vervorming van het bovenblad voorkómen. Als ik me goed herinner moet er ook ergens een afbeelding van zijn op dit forum. Ik ga eens zoeken of ik dat kan vinden dan zal ik het er later bij plaatsen.

    Zangbalkklem.jpg

     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2018
  11. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    @ peter
    Klopt. Ik heb de zangbalk er passend ingelijmd en niet onder spanning. Dat schijnt ook door sommige bouwers expres te gebeuren.
    De klemkracht hoeft niet groot te zijn bij een goede passing. De houten V-klemmen zijn daarvoor zeer geschikt.

    @ frits
    Op de foto zie ik dat iemand nogal kwistig is geweest niet alleen met veel ijzer maar ook met veel lijm.
    Of zo'n frame vervorming van het bovenblad voorkomt betwijfel ik. Wanneer de zangbalk er onder spanning wordt ingelijmd zal dat evengoed vervorming van het bovenblad tot gevolg kunnen hebben wanneer het ijzeren frame wordt verwijderd, lijkt mij.
    Sibelius

    PS Ik zie nu dat de V-klemmen toch uit het boek van Robertson komen. Ze staan afgebeeld op pag. 90
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Die lijm kan er heel gemakkelijk weer af, dus da's is geen punt!

    V.w.b. die zelfgemaakte klemmen voor de zangbalk, zou ik toch eens kijken in het zelfde boekwerk van Robertson op pagina 83 bij opmerking 24: dat zijn toch geheel andere klemmen! Soortgelijke klemmen heb ik zelf ook gemaakt, zij het met een kleine aanpassing: een been van de klem een uitholling meegeven dan werkt 'ie perfect! ;)
    Iedere klem heeft dan zijn eigen positie al naar gelang de uitholling in ieder been.
    Het grote verschil met deze klemmen tov die 'Franse wasknijpers' is dat er een zijkant aan zit, die de klem een veel grotere hoogte tussen de twee 'poten' geeft.

    Soms heb je niet genoeg klemmen en dan heb ik altijd nog een voorraad Klemsia-klemmen. Die hebben een kurken bescherming en hebben lange benen. Dergelijke klemmen zijn heel universeel toepasbaar, dus zou ik een paar van aanschaffen.

    Frits
     
  13. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    [​IMG]
    Het achterblad gelijmd met zelfgemaakte lijmklemmetjes natuurlijk. Gaat prima zo.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Hier is over nagedacht!
    Want ik begrijp de functie van deze vorm die afwijkt van een cilindrische. Heel handig! Alleen wat moeilijker te maken. De afbeelding laat de andere kant niet zien. Ik gebruik zelf cilindrische klemmen die met moer en klosje, aan een kant gefixeerd zit aan de schroefdraad. Daardoor kun je de vleugelmoer heel gemakkelijk aandraaien zonder dat de moer moet worden vastgehouden. Misschien dat jij ook zoiets hebt?
    De hoeveelheid en dikte van het vilt vind ik wat magertjes. :(

    Frits
     
  15. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    [​IMG]
    Ja de onderkant zit met het draadeinde vast in het hout. In het bovenste losse deel zit een messing buisje om het glijden te vergemakkelijken en het scheef trekken te voorkomen. Een stukje rubber tochtband biedt genoeg bescherming.
    Het is ook handig dat hier vering in zit. Je duwt het houten klemmetje naar beneden en je geeft een slinger aan het vleugelmoertje. Dan kun je heel snel de zaak fixeren.
    [​IMG]
    Ik heb voor de rondingen een groep gemaakt van drie en van vier klemmetjes. In de praktijk is dat ook heel handig.

    Sibelius
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ha, ha: géén vilt dus!! :)

    Het werkingsprincipe is duidelijk. Ik gebruik geen messing geleidebus en toch kan ik de delen voldoende verplaatsen. Ik denk dat het gat niet te ruim, maar ook weer niet te strak moet zijn.
    Ik zie dat je een 'groep' hebt gemaakt. Ik heb dat ooit eens overwogen, maar kwam tot de conclusie dat zoiets niet nodig is, wanneer je de techniek toepast zoals die is beschreven door Otto Möckel: het te lijmen blad eerst exact 'droog' plaatsen met behulp van de klemmen. Wanneer die dan helemaal goed zit draai je een stuk of vier los en brengt tussen de delen dan de hete lijm aan met een dunne spatel. Zo gaat dat dan verder helemaal rond. Naverwarmen, overtollig lijm wegwerken en klaar ben je.

    Dan tenslotte nog even een paar afbeeldingen van mijn klemmen, die een extra lang draad hebben om ook gebruikt te kunnen worden voor de veel bredere krans van een altviool.

    [​IMG]

    Het borgpennetje (spijkertje) gaat dwars door het draad en het klosje heen! Moet je dus wel even heel precies boren, anders loopt het gat er uit of krijg je er geen spijkertje doorheen. :p
    De moer wordt dus goed vast gedraaid en hoeft nooit meer los!
    Voor de rondingen met kleinere straal gebruik ik klossen met een kleinere diameter, zodat ik er meerdere naast elkaar kan zetten.
    Het materiaal komt van bezemstelen met een geschikte dikte, te verkrijgen bij een van de bekende bouwmarkten. Je kunt er maar beter te veel dan te weinig van hebben.

    Frits
     
  17. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Wat ziet dat er ingenieus uit!
    Heb je aan de binnenkant witte vilten meubelglijders gebruikt?
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Nee, dat zijn geen meubelglijders maar dat zou vermoedelijk ook heel goed gaan. Die zijn volgens mij ook nog zelfklevend, hoewel dat niet beslist noodzakelijk is.
     
  19. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Je had de draad natuurlijk ook kunnen fixeren door het gat in het onderste rondhout niet geheel door te boren en het iets nauwer te boren zodat de draad erin gedraaid wordt. Spaart je wat moertjes uit en het boren in 10 tot 15 stuks draadijzers. Maar het is waar: dit toont zo heel degelijk.

    Het blad in één keer helemaal op de krans lijmen lijkt mij ook niet raadzaam. Maar zo'n kwart ronding kan wel in één keer. Ik strijk met een kortharig kwastje de lijm in de naad tussen de krans en het blad en beweeg het blad een paar keer van de krans af en er weer aan. Daarna de groep van drie of vier lijmklemmetjes erop en als die zijn vastgedraaid meteen de overtollige lijm verwijderen.

    Sibelius
     
  20. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    De linings heb ik pas gemaakt.

    [​IMG]

    Spannend moment, de mal kan er eindelijk uit. Het schroefje gebruik ik
    om met een klauwhamer een lift te geven.

    [​IMG]

    Ik had de lining al eerder afgeschuind. De eerste blik in de viool.

    [​IMG]

    Ik wacht maar niet te lang met het inlijmen van de linings. De wasknijpers staan in gelid.

    [​IMG]

    Frits, jij zou toch de foto's van het halve viooltje in aanbouw laten zien?
    Laat me niet alleen.

    Sibelius
     

Deel Deze Pagina