viool kopen in het buitenland

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Femke, 22 aug 2005.

  1. Femke

    Femke

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    11
    Homepage:
    Hallo allemaal!
    Ik heb veel verhalen gehoord over mensen die naar Oekraïne/Roemenië/Hongarije etc. gegaan zijn en daar voor vrijwel niks een heel goede viool gekocht hebben, nu ben ik op zoek naar een goede viool en zit ik een beetje krap bij kas omdat ik binnenkort naar Rusland moet (wat veel geld kost). Toen dacht ik, zou ik daar geen viool kunnen kopen? Ik hoop dat iemand ervaring heeft met het kopen van instrumenten in het buitenland, en mij daar advies over kan geven.
    Alvast bedankt,
    Femke
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Femke,

    ‘k Heb even gespit op het internet, maar er is eigenlijk niets te vinden over Russische hedendaagse noch historische vioolbouwers. [Die zullen er vast wel zijn, maar ja waar zitten ze en hoe heten ze? Als je de taal machtig bent, zal er wat meer mogelijk zijn denk ik. Dan zou je ook op Russische web sites kunnen zoeken.] Ik denk, dat je maar gewoon eens her en der moet vragen wanneer je er bent, mogelijk dat je via via op de goede plek uitkomt.
    Stel, dat je een goed instrument weet te vinden voor een zeer schappelijk prijsje. Heb je er dan over nagedacht hoe dat bij de douane in Schiphol gaat bij terugkomst? Hoe bepaal je de waarde van het instrument i.v.m. de inklaring? Je zult moeten kunnen aantonen, dat het een bepaalde waarde heeft en die zou kunnen afwijken van wat er voor is betaald. Misschien dat je bij de Belastingdienst afdeling Douane meer hierover te weten kunt komen? Is misschien wel van belang om te weten of je inspanning loont, anders kun je er beter niet aan beginnen.

    Een aardige anecdote in dit verband staat in het boekje "Daar sta je dan" van Theo Olof waarin hij vertelt dat de douane bij terugkomst van een van de vele concerten aan hem vroeg of het een oude of een nieuwe viool was die hij bij zich had (hij had toen een Guarneri dacht ik, maar in ieder geval een zeer kostbare oude Italiaan). Op zijn antwoord: "een oude" mocht ie zo doorlopen.

    In ieder geval: succes!

    Frits
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Theo Olof heeft twee oude Italiaanse instrumenten bespeeld (buiten de vele instrumenten die hij eventjes heeft mogen bespelen zoals het kanon van Paganini).

    De twee instrumenten die hij zo wie zo bespeeld heeft zijn een viool van Antonio & Girolamo Amati (1618) en een Stradivarius, de Theonville (1698).
    Verder heeft hij volgens mij hoofdzakelijk gespeeld op een Franse Viool (nog even opzoeken).

    Een instrument kopen in het buitenland, net wat Frits schrijft, je zit soms met de douane en met invoerrechten.

    Een andere optie (die zal mij niet in dank worden afgenomen) is een viool vanuit Roemenië te kopen.
    Bij voorbeeld de instrumenten van Vasile Gliga.

    Hier in Nederland worden ze een beetje vergruist (afgezeken) maar in de US of A (USA) zijn ze heel populair, zeker de wat duurdere instrumenten.
    Niet dat alle instrumenten (zelfs de Maestro’s) volgens onze normen zijn afgewerkt, maar toch, voor c.a. 1100 euri exclusief invoer, btw en zo ;) heb je een behoorlijk instrument.
    Voor een vergelijkbaar Nederlandse viool betaal je al snel vier tot vijf maal zo veel, een kwestie van loonkosten en zo.

    Natuurlijk is het loon in o.a. Roemenië veel lager, maar ook daar wonen vaklui, vioolbouwers.
    Ook een feit is dat de heer Gliga een fabriek heeft, een fabriek die strijkinstrumenten maakt en eigenlijk de markt zit te vergallen door behoorlijke instrumenten aan te bieden voor een spotprijs.
    Verwacht echter geen concert instrumenten.

    Zelf zou ik (afhankelijk van de prijs en afhankelijk van het instrument) de gok best durven maken.

    Je kunt natuurlijk ook het land (NL) verlaten met een instrument, en weer terug keren met een instrument.

    Remi
     
  4. Femke

    Femke

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    11
    Homepage:
    Owja, ik had helemaal niet over douane enzo gedacht. Ik spreek gelukkig wel Russisch dus dat is in ieder geval iets, maar tja, die douane... Ik ben een aantal keer met mn viool naar Finland geweest voor een masterclass, en toen heb ik geen problemen gehad. Maarruh... ze kunnen toch niet weten of ik die viool daar gekocht heb? (d) bij "скрипичный мастер" (vioolbouwer in het russisch) geeft google.ru mij wel een aantal hits, dus daar kan ik gaan kijken, bedankt voor de douane-tip, moet ik nog even over denken...
     
  5. Femke

    Femke

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    11
    Homepage:
    ik weer: ik heb gewoon even naar een kennis in Sint Petersburg gebeld of die even rond kon vragen. Zij speelt zelf geen viool maar kwam uit op "Goronok". Kent iemand deze winkel? ze zei dat het zelf een atelier had maar ook van andere bouwers verkoopt. Ik belde die winkel dus op, klonk allemaal wel goed; zeggen ze dat ze violen hebben van omgerekend ong. 80 euro (studieviolen) tot iets meer dan 1000 voor concouren, ze hadden proffesionelen violen voor 700 euro en conservatorium violen voor ongeveen 600. Dat klinkt mij allemaal iets te goedkoop.... wat zal ik doen?????
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Iets dat wellicht te denken geeft:
    Ik verkoop regelmatig aan Russen die hier toevallig met hun orkest zijn of op familiebezoek (er zitten nogal wat Russen in het Orkest hier) en weet je waarom? Omdat ze thuis niet kunnen krijgen wat ze willen! Verkijk je ook niet op douaneprocedures, zeker als je "de weg" niet weet; ik heb daarover ook de nodige gruwelverhalen gehoord over instrumenten die het land niet in of uit kwamen. Goede Reis!


    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 25/08/2005 om 16:59 uur)
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bert,

    Gaat het dan (bij de Russen) om instrumenten van goede of om instrumenten van zeer goede tot top kwaliteit?

    Tussen door vraag (geen gewetensvraag):

    Jij zelf bent o.a. niet zo te spreken over de instrumenten van o.a. Gliga. Van mijn kant heb ik natuurlijk veel minder ervaring met instrumenten als dat jij hebt, er gaat eigenlijk geen vergelijk op tussen jouw kennis, ervaring en dergelijke ten opzichte van mij.
    Laten we daar gewoon heel eerlijk over zijn.

    In sommige gevallen laat jij je behoorlijk negatief uit over Gliga’s instrumenten, zelfs over de Maestro serie. (Niet dat een label dat aan een instrument gehangen word garant staat voor een goede klank).

    Ik zie echter op b.v. Amerikaanse Fora mensen juist heel positief over zijn instrumenten en de prijs/kwaliteit/klank verhouding.

    O.k. de instrumenten met die ingebrande gravure’s, je moet er van houden.

    Ik begrijp best dat wij in ons landje niet qua prijs kunnen op boxen tegen de lage lonen landen, dus op de een of andere manier is het best funest voor onze tak van vioolhandel.
    Natuurlijk kun jij geen instrument leveren waar je c.a. 400 uur werk aan hebt zitten werken (in je eentje), volledig met de hand gebouwd, geheel afgestemd, geheel naar wens.

    Gliga heeft tien tallen jonge gasten in dienst die stuk voor stuk een onderdeel van de viool maken, of assembleren. De heer Gliga houdt zich eigenlijk alleen bezig met het managen van de fabriek en begeleid het afbouwen van de betere/beste instrumenten.
    Volgens mij worden ook heel veel delen via een copy frees voor bewerkt zodat het handwerk minimaal is (ha, ha net als de lonen die de heer Gliga moet betalen).
    Grotendeels voorbewerkt materiaal.
    Daar kunnen jij en ik niet tegen op werken, en zelf weet ik ook dat een goede viool, gemaakt door een echte vioolbouwer iets heel anders is dan de fabrieks violen van Gliga.
    Alleen een top viool van Gliga kost c.a. 1100,- en een echte BB viool kost denk ik c.a. 10.000,--.
    Maar dan heb je ook een heeeel ander instrument. Zelf denk ik dat de instrumenten van Gliga ergens in het segment van de goede tot heel goede studieviolen zit, misschien zelfs voor de gevorderde violist of voor een tweede viool.

    Ik moet eerlijk zijn, ik heb ook aan mijn Katharina gevraagd wat een echt goede viool kost, door haar gebouwd, voor mij(n). C.a. 10.000 euro, en dan heb je dus (net als bij jou) een viool die voor jou en naar jouw klankbeeld gemaakt wordt.

    En dat is een wereld van verschil!

    Dus Femke…

    Overigens, je bent in Finland geweest voor een Masterclass, ehuuuuuuu
    Ben je dan niet toe aan een top instrument, een oude Italiaan of Cuypers of zo.

    Ik weet: Onbetaalbaar.
     
  8. Femke

    Femke

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    11
    Homepage:
    ja, maar daar heb ik het geld niet voor ;) Nee, ik hoorde dat die violen in het buitenland veel goedkoper zijn en dat er hele goede tussen zitten. Daar was ik eigenlijk naar op zoek, want ja... zo'n italiaan zou natuurlijk geweldig zijn, maar aangezien op mijn bankrekening hoogstens vier cijfertjes staan....
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Twee vòòr de komma en twee er achter? Of: 4 voor de komma? Want dan valt het nog wel mee: kan maximaal EUR 9999, = zijn en daar kun je -met een beetje geluk- wel wat voor krijgen.

    Frits
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Denk niet dat een oude italiaanse of zelfs redelijke franse viool in Rusland goedkoper zal zijn dan hier. Wellicht vind je er een lokaal gebouwde nieuwe viool, maar voor je die hebt gevonden!!!
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Die positieve verhalen over Gliga's op Amerikaanse fora komen ook heel vaak van degenen die ze verkopen!
     
  12. Femke

    Femke

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    11
    Homepage:
    nee over 9999E kan ik alleen maar dromen, ben maar een arme student ;) nee, 1000E is al heel veel voor mijn doen!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Bert,

    Hoe gaat dat dan in z’n werk? Leveren ze hun ‘oude’ viool bij jou in en ruilen ze die –met bijbetaling natuurlijk :) - om voor eentje uit jouw collectie? Wanneer ze de BB-viool in hun vioolkoffer stoppen, krijgen ze dan geen problemen met de douane?

    Frits
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Het grootste probleem van iedere violist:

    Een zeer goed tot perfect instrument.
    Tegen een zeer billijke prijs.
    Een prachtige klank
    En ook nog eens een fortuin waard (tussen haakjes)

    En dergelijke instrumenten zijn zo dun gezaaid!

    Remi
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Bert,

    even kopieren en plakken:

    plak:
    Allan Replies: Hi Brian, I purchased a Maestro Bird's Eye violin last week and I have to say I am completely in love with it! The quality of workmanship is very high and the wood used appears to be of top quality.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Remi,

    gaat dit over Gliga violen? Zoek ook eens naar negatieve verhalen want die zijn er ook, misschien wel net zo veel.

    Frits
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Frits,

    Sorry dat ik een beetje doordraaf over de Gliga violen maar ik denk dat de vergelijking eigenlijk ook voor andere vioolbouwers uit Roemenie, Hongarije en zo op gaat.

    Waar het mij eigenlijk om gaat is dat “ze” in dergelijke fabrieken natuurlijk niet
     
  18. Andrea

    Andrea

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    57
    Homepage:
    Een positief verhaal uit eerste hand: ik speel op een Gliga altviool, 35,5 cm, die ook echt als een altviool klinkt, en een goede evenwichtige klank heeft. Het is een van de duurdere uit het assortiment van Gliga, ik weet alleen niet precies welke. Het is zeg maar een studieviool, maar zeker geen beginnersinstrument, dus voorlopig kan ik er mee vooruit. Van tevoren is hij wel 'verbeterd' door de vioolbouwer (zoiets als andere snaren, stapelcorrectie e.d.).

    Maar die namen als 'maestro' en 'professional' (ik vermoed dat de mijne een van deze twee is) die Gliga violen hebben zijn volgens mij nogal overdreven.

    Edit: waarschijnlijk professional, want de maestro is er volgens de Gliga website niet in 35.5 cm... :)


    (Dit bericht is door Andrea bijgewerkt op 27/08/2005 om 12:06 uur)
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Maestro, Solist, Concerto, Conservatory, Orchestra, Student en wat dies meer zij, zijn ALTIJD verzonnen namen van fabrieksinstrumenten en geven binnen het door de fabrikant gemaakte assortiment een zeker kwaliteitsverschil en of prijsverschil aan. In absolute zin heb je als consument er helemaal niets aan, omdat de Studente van fabrikant A wellicht beter kan zijn dan de Maestro van Fabrikant B. Luisteren naar en voelen aan instrumenten binnen je budget bij een vertrouwd adres met een keuze uit meerdere instrumenten, liefst onder supervisie van een docent of andere deskundige die onafhankelijk van de handelaar is, is het beste recept in binnen- en buitenland.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Bert: ik probeer het nog maar eens want kennelijk hebben de reacties van Remi en Andrea mijn vraag doorkruist. Ik copy en paste daarom hetzelfde als wat eerder door mij werd verstuurd en hopelijk komt er nu alsnog een reactie.

    Citaat:

    BertBoonVioolbouw schreef op 25/08/2005:
    Iets dat wellicht te denken geeft:
    Ik verkoop regelmatig aan Russen die hier toevallig met hun orkest zijn of op familiebezoek (er zitten nogal wat Russen in het Orkest hier) en weet je waarom? Omdat ze thuis niet kunnen krijgen wat ze willen! Verkijk je ook niet op douaneprocedures, zeker als je "de weg" niet weet; ik heb daarover ook de nodige gruwelverhalen gehoord over instrumenten die het land niet in of uit kwamen. Goede Reis!

    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 25/08/2005 om 16:59 uur)


    Waarop mijn eerder gestelde vraag was gebaseerd:

    Bert,

    Hoe gaat dat dan in z’n werk? Leveren ze hun ‘oude’ viool bij jou in en ruilen ze die –met bijbetaling natuurlijk (s) - om voor eentje uit jouw collectie? Wanneer ze de BB-viool in hun vioolkoffer stoppen, krijgen ze dan geen problemen met de douane?
     

Deel Deze Pagina