Viool kopen

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Kimberly Janssen, 7 okt 2008.

  1. Kimberly Janssen

    Kimberly Janssen

    Lid geworden:
    7 okt 2008
    Berichten:
    1
    Hoi, tot nu had ik een huurviool maar binnenkort krijg ik er een van mijn ouders. Waar kan ik nou het beste een viool kopen? Waar moet ik op letten? Graag tips!!

    :rolleyes:
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Koop een viool bij een vioolbouwer die in de door jou aangegeven prijsklasse een aantal violen heeft die je kunt vergelijken. Ga -indien mogelijk- bij meerdere bouwers kijken. Neem een of liefst twee instrumenten mee op zicht voor een of twee weken en bespeel de instrumenten onder verschillende omstandigheden.

    De meeste vioolbouwers hebben niet alleen nieuwbouw van eigen hand, maar ook een handelsvoorraad oude en nieuwe atelierinstrumenten, variërend van wellicht enige honderden tot enige duizenden euro's

    Schakel je docent in bij de keuze en laat hem of haar alles uit het instrument halen wat er in zit terwijl jij in verschillende hoeken van de kamer luistert. (vanuit welbegrepen eigenbelang willen docenten over het algemeen een zo goed mogelijk instrument voor hun leerlingen) Een viool moet niet alleen in het laag mooi klinken, maar ook in de hoogste posities op de E snaar nog aanwezig zijn.
    Concentreer je eerst op een viool, wanneer je die hebt uitgekozen, zoek dan op de zelfde manier een stok.
    Aanschaffen van een instrument is een tijdrovende bezigheid, maar de geinvesteerde tijd verdient zich vast terug.
    Houd in de gaten, dat de duurste viool niet per se voor jou de beste is.

    Uiteraard beveel ik ook mijn eigen collectie aan, helemaal wanneer je in N. Nederland mocht wonen.

    Koop GEEN viool van een van de vele internethandelaren met hun "stuntprijzen" voor "handgemaakte violen". Elders op dit forum is daarover al vaker geargumenteerd.

    Overigens zal Frits deze draad wel in een andere rubriek overzetten denk ik.

    Opm.
    Inderdaad Bert: heb dit onderwerp ondergebracht naar "Aankoop/Verkoop Instrument of toebehoren".
    Kimberly is overigens wel het 600e lid dat zich heeft geregistreerd!!

    Frits
     

Deel Deze Pagina