Viool laten ombouwen

Discussie in 'Viool' gestart door Saphire, 17 jan 2011.

  1. Saphire

    Saphire

    Lid geworden:
    14 jan 2010
    Berichten:
    24
    Na een tijd van overleg en proberen zijn mijn vioollerares en ik tot de conclusie gekomen dat het spelen op de normale manier niet gaat lukken. Mijn linkerarm kan niet genoeg de draai maken om de vingers goed te kunnen neer zetten.

    Conclusie is dus de viool laten ombouwen. Wie weet wat er dan allemaal moet gebeuren en wat voor prijskaartje hier aan vast gaat hangen?

    Alvast bedankt voor het meedenken en antwoorden.

    ps. ik ambieer geen positie in een orkest dus dat zal niet het probleem worden :D
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Laat ik er even van uit gaan dat je keuze onherroepelijk vast staat: het moet een ‘linkse’ viool worden.
    De vraag die bij mij opkomt is nu: moet de huidige viool wel worden omgebouwd of is het uit oogpunt van de kosten gunstiger een zogenoemde linkshandige viool aan te schaffen?

    Wanneer de huidige viool moet worden omgebouwd naar een linkse, moeten er een aantal veranderingen aangebracht worden:
    * Bij de sleutelkast moeten eerst alle sleutelgaten worden verbust, omdat de stemsleutels precies andersom lopen, de coniciteit is precies tegengesteld.
    * Het bovenblad moet worden verwijderd om toegang te geven tot het verwijderen van de huidige zangbalk en een nieuwe op de juiste plek te lijmen.
    * Dan een nieuwe kam pas snijden.
    * Een nieuwe stapel pas snijden en zetten.
    * Een links kinstuk monteren (is alleen de aanschaf)
    * Een links staartstuk (is alleen de aanschaf)

    Als ik de kosten ruwweg inschat ben je zo € 400,= kwijt.

    Ik kan je voor zo’n € 550,= wel een redelijk goed klinkend linkshandig instrument leveren. Dat is dan ook een echt links instrument, dus ook de stemsleutels gespiegeld, kinstuk gespiegeld etc. t.o.v. een ‘gewone’ viool.
    Neem contact met me op (e-mail of telefoon) als je interesse hebt.
     
  3. Saphire

    Saphire

    Lid geworden:
    14 jan 2010
    Berichten:
    24
    Ik heb 7 maanden geprobeerd om het op de rechtste manier te doen maar het gaat echt niet helaas, dit lijkt lichamelijk gewoon niet een optie. Op de linkse manier pak ik de viool en de snaren al meteen heel goed en zuiver vast zonder teveel druk.

    Ik heb een goede viool die ik wil laten ombouwen. Wel goed om te weten als ik ooit een wat goedkopere variant wil dat ik deze ook meteen voor een redelijke prijs linkshandig kan aanschaffen.

    Klopt het dat u in groningen zit? Ik woon zelf in overijssel en het zou praktischer zijn om het in de buurt te laten doen. Ik zal eens rondkijken voor een goede bouwer op dit gebied in deze buurt.

    Dank u wel voor uw snelle en uitgebreide antwoord.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Nee ik zit niet in Groningen, maar in Ottersum (ca. 25 km onder Nijmegen).

    Ik begrijp uit je antwoord, dat het huidige instrument omgebouwd gaat worden? Dat kan gevolgen hebben voor de klank, want het instrument is gedimensioneerd als een 'gewoon' instrument, dat wil zeggen dat de dikteverdelingen daarop zijn gebaseerd. Het zal ondoenlijk zijn een bovenblad (en eigenlijk ook een achterblad) op dikte te dimensioneren voor een linkshandig instrument.
     
  5. Saphire

    Saphire

    Lid geworden:
    14 jan 2010
    Berichten:
    24
    Pardon, ik ben in de war met Bert geloof ik. Ja ik denk dat dat het beste is gezien ik erg tevreden ben met deze viool verder.

    Ik zit erover te denken om het bij van Putten in Kampen te doen gezien hij ook redelijk de buurt zit.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Frits: Ik heb me toch wel enigszins verdiept in linkshandige instrumenten, maar een links staartstuk (snarenhouder) ben ik nog niet tegengekomen. Wat is het verschil met een rechts staartstuk? :/
    @ Saphire; ik zou een bouwer zoeken die in ieder geval niet vergeet ook de toets aan te passen en het bovenzadel te vervangen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    @Bert:

    Ja, een links staartstuk bestaat niet, daar heb je gelijk in. Het staartstuk moet echter wel als een linker worden ingericht, maar dat kan op hetzelfde staartstuk.

    Dan natuurlijk ook een nieuw topzadel (kielhoutje), die had ik ook nog niet genoemd.

    Voor wat de toets betreft, lijkt me dat die in de meeste gevallen gewoon kan blijven zitten, waarbij de G-kant geschraapt en gepolijst dient te worden vanwege de grotere amplitude op de plek waar eerst de E-snaar zat. Wanneer dat niet mogelijk is omdat de toets dan aan de nieuwe G-kant te dun zou worden moet er ook een andere toetst op. Dus dat is een beetje afhankelijk van de situatie.

    Je hebt je 'toch wel enigszins verdiept' in links-handige instrumenten zo schrijf je, maar blijkbaar niet in het omzetten van de stemsleutels en kinstuk, zoals dat is te zien op een afbeelding uit jouw aanbod:
    [​IMG].

    Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, dat je niet de moeite hebt genomen de juiste afbeelding erbij te plaatsen. Dat is dan aan jou om te wijzigen, want dit roept vraagtekens op.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat is dan ook een rechtshandige en een voorbehoud is gemaakt voor de juistheid van de afbeelding. Speciaal voor Frits zal ik dat er nog even duidelijk bijzetten ;)
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Frits, leg me eens uit: waarom moeten de stemsleutels omgezet worden? Kan een e-snaar niet door het gaatje van de g-snaar? Of een a-snaar door het gaatje van de d-snaar? Of zie ik zoals gewoonlijk iets over het hoofd? :(
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik hoop dat de kring van geïnteresseerden zich wat verder uitbreidt dan alleen ik, dan loont het misschien toch om er de juiste foto bij te zetten. Ik vind een opmerking als 'voorbehoud voor de juistheid van de afbeelding' niet bijdragen aan een juiste indruk die iemand krijgt wanneer hij een dergelijk instrument overweegt aan te schaffen. Nu weet je het nóg niet of werkelijk alles is gespiegeld t.o.v. een 'normale' viool. Maar goed, ik ga er verder niet over.

    @Liuwe:
    soms heeft de snaar dan niet voldoende lengte meer.
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Beste Frits, de e-snaarsleutel en de g-snaarsleutel zitten anderhalve centimeter van elkaar, de d- en a-snaar idemdito. Hoe vaak heeft een snaar dan niet voldoende lengte meer? Toch nooit? Er hoeft dus helemaal niet verbust te worden! Nou ja, als je de g-snaar beslist op eerste stemsleutel en de e-snaar beslist op de tweede stemsleutel wilt hebben, vanaf het kielhoutje gerekend, dan wel. Maar is dat echt nodig, als je een bestaand instrument wilt aanpassen? Kost letterlijk veel tijd en dus geld.. :/
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Liuwe begrijpt het niet en Frits legt het niet uit: (ik vraag me echt af of hij ooit al eens zo'n ombouw heeft gedaan of überhaupt aan een linkshandig instrument heeft gewerkt!)
    Het gaat helemaal niet om de lengte van de snaar, maar om de positie van de sleutel van de G en E. Wanneer je die niet omdraait, kan de G (nu E) sleutel in de weg zitten bij het spel in de lagere posities.
    Overigens: bij heel kleine sleutelgaten in de oorspronkelijke viool kun je grijpen naar redelijk dikke sleutels en hoef je niet te bussen.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    @Bert,

    klopt, ik heb nog nooit een linkshandige viool gebouwd of gerepareerd.
    Daar is zo weinig vraag naar, dat bouwen niet loont.
     
  14. Saphire

    Saphire

    Lid geworden:
    14 jan 2010
    Berichten:
    24
    Wel jammer overigens, ik heb een beetje rondgekeken op internet en lees dat er ook veel linkshandigen gestopt zijn met spelen. Waarom? Omdat ze door rechts te spelen sneller blessures opliepen. Ook leken ze minder te kunnen bereiken.

    Ik snap dat het zeker in een orkest bepaald niet makkelijk of wenselijk is maar ik vind het heel jammer dat er mensen zijn die hierdoor helemaal stoppen met spelen. Er zijn ook niet zoveel leraren die leerlingen links willen les geven heb ik begrepen.

    Er zijn natuurlijk ook zeker wel linkshandigen waarbij het allemaal wel goed lukt om 'rechts'te spelen. Helaas geld dit niet voor mij maar ik zou het plezier van het spelen niet willen missen.

    Dus misschien is er best wel een markt voor maar worden de linkshandigen als vanzelfsprekend gedwongen rechts te spelen en gaan zij stilzwijgend mee in de heersende opvattingen hierover.
     
  15. Saphire

    Saphire

    Lid geworden:
    14 jan 2010
    Berichten:
    24
    Omdat ik echt alles wil uitsluiten ben ik vandaag naar een oefentherapeut heen gegaan. Het blijkt dat ik geen rare vergroeiingen hebt oid maar dat mijn spieren wel erg vast zitten. Ik ga nu eerst nog een aantal maanden proberen dit te veranderen. Indien dat dan echt niet lukt ga ik de viool laten ombouwen want ik wil heel graag wel blijven spelen.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Mij lijkt het, dat wanneer je voor het eerst met vioolspelen begint, alles 'onwennig' is, ook al ben je rechtshandig. Dat is misschien ook een verklaring voor linkshandigen die tóch een rechtshandig (='normaal) instrument hebben leren bespelen. Het enige wat mogelijk zou kunnen spelen is een geringer ontwikkelde motoriek voor de rechterhand, die dan de strijkstok moet bedienen. Als linkshandige denk ik dat de beweeglijkheid van de vingers van de linkerhand beter ontwikkeld is t.o.v. iemand die rechtshandig is. Maar ook een rechtshandig iemand ontwikkelt zijn motoriek voor de linkerhand, zodat ik denk dat alles te leren is.
     
  17. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Maar nu wél: aan de plaats van de nieuwe e-snaarsleutel had ik niet gedacht. Leerzaam, zo'n forum!
    :/
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik heb nog een leuke afbeelding gevonden waar de aanleg voor linkshandigheid al een beetje zichtbaar is. Oordeel zelf maar:

    aanleg voor een linkse viool.jpg

    Tóch hebben 'ze' het kind een rechtse viool in handen gegeven.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voor wie het toch wil proberen; ik heb al een tijdje een linkshandige viool voor de verhuur beschikbaar.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Wie er dan toch gaat huren, moet zich wel realiseren dat je er eigenlijk niet mee in een orkest kunt. Tenzij het een orkest voor alleen links-spelers wordt of is.
    Een Orkest waar men alleen maar links stemt! ;)
     

Deel Deze Pagina