De vergelijking gaat voor mij wel op. De acties die je moet uitvoeren om geluid te maken zijn vergelijkbaar. Bij zowel piano als keyboard maak je geluid door een toets in te drukken. Voor viool en electrische viool druk je beide een snaar in en strijkt ze aan. Bij keyboard en piano is er een verschil in klankvorming (geluid door hamer op een snaar in een klankkast vs geluid van een midi processor). gezien de aanslag van de toets, het gewicht van de toets de diepgang van de toets en het werken met pedalen vergelijkbaar is met het verschil tussen viool en electrische viool waarbij je verschil in klank krijgt door nuances in streektechniek vs het gebruik van versterking en geluidsprocessing. Het al dan niet valsspelen of gebruik van vibrato doet niet echt ter zake. Je kan met een electrische viool en het droge signaal heel goed horen hoe een electrische viool klinkt (niet zo mooi zonder effect), je kan dan ook perfect een electrische viool leren bespelen als eerste instrument. Als je vervolgens een acoustisch instrument probeert te bespelen zal je merken dat dit anders reageert en je nieuwe vaardigheden moet aanleren, maar als je op een electrische viool weet waar je vingers horen en niet vals speelt of positiespel hebt geleerd en twee en drieklanken, zal je die kennis zeker ook op een acoustisch instrument kunnen toepassen. Als een electrische gitaar/viool vals gestemd is kan je dat perfect horen zelfs met alle toegepaste effecten (en dat zijn er heel wat) het is dus niet zo dat je voor de gek wordt gehouden. Je moet natuurlijk 'leren luisteren' maar als je start met viool hoor je vaak ook niet dat je vingers niet helemaal juist staan dat is allemaal deel van het leerproces.
Ik ben het niet met je eens. Laat ik het zo zeggen: bij toetsinstrumenten liggen alle noten klaar voor gebruik. Enkel de juiste toets indrukken op het juiste moment en het is klaar. Zelfs de juiste frequentie is er al. Bij een strijkinstrument (zonder fretten), moet iedere toon gemaakt worden op de manier zoals ik die eerder beschreef. Kun je dus ook heel vals mee spelen.
Laat me het dan zo zeggen: het keyboard verhoud zich tot de piano zoals de elektrische viool tot de viool. Je kan op een toetsen instrument inderdaad niet valsspelen (tenzij het foutief gestemd is) maar dat is niet de stelling.
Als regelmatig gebruiker van elektrische violen wil ik hier toch even op reageren. Alhoewel dit natuurlijk erg subjectief is, ben ik het toch echt niet eens met deze stelling. Net zoals bij akoestische violen, komt kwaliteit met een prijs. En de elektrische violen beginnen in ongeveer dezelfde prijsrange als de akoestische violen goed te klinken. Het klopt wel dat je afhankelijk bent van een koptelefoon en/of een versterker om er geluid uit te krijgen en ook die zijn belangrijk voor een goed geluid. maar je hebt echt niet allerlei pedalen en poespas nodig voor een goed geluid bij een fatsoenlijke elektrische viool. Helemaal eens. Zuiver leren spelen, vibrato, basis streektechniek etc is precies hetzelfde op een elektrische instrument. De hele discussie hierboven zou zeggen dat alle gitaristen dus ook op akoestische instrumenten zouden moeten leren spelen? Ik ben het helemaal met Satch eens: als je doel is om klassiek(achtige) viool te leren spelen en bij een orkest of ensemble oid wil, start dan zeker op een akoestisch instrument. WIl je vooral digitale muziek en is je doel op een elektrische instrument, dan kun je ook prima starten op een elektrische instrument. Vooral voor je linkerhand is er geen verschil. Dat elektrische viool bij voorbaat meer vergevingsgezind is daar ben ik het niet mee eens. Als starter moet je niet direct alleen maar spelen met distortion etc want dan hoor je niet wat je doet. Dus eerst je oefeningen doen, en dan lekker je oefensessie eindigen met een funmoment met alle effecten die je wilt. Ik ben nu zelf juist op mijn elektrische instrumenten aan het spelen om mijn (klassieke) speeltechniek te verfijnen. Waar je bij een akoestisch instrument namelijk nog wegkomt af en toe met teveel aanzet of een krasje en de typische strijkstokgeluiden, daar wordt dit bij een elektrisch instrument allemaal even hard uitversterkt. Je moet dus heeeel precies en gecontroleerd zijn in je streektechniek (zie ook de video's van Matt Bell hierover voor de geïnteresseerden, klopt precies wat hij zegt) Wel ben ik het eens: als je leert spelen op het ene soort instrument, heb je bij te leren bij het andere instrument. Zowel in je rechterhandtechniek (over en weer dus, niet alleen van elektrisch naar akoestisch) als in het soort gebruik. In mijn ervaring maakt je linkerhandtechniek totaal geen verschil.