Viool leren spelen

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door fiendclub, 19 mrt 2008.

  1. fiendclub

    fiendclub

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    2
    Beste mensen,

    Ik zit er al een tijdje aan te denken om een elektrische viool te kopen. Elektrisch omdat ik in een bandje zit en dan is versterking wel handig. Mijn probleem is alleen dat ik waarschijnlijk geen lessen kan volgen in mijn omgeving en ik lees veel op het internet dat de viool een moeilijk instrument is.

    Mijn vraag is nu dus; is het mogelijk om viool te leren spelen zonder les te krijgen? Of is dit vrijwel onmogelijk?
    Ik weet niet of het er toe doet, maar ik speel nu ongeveer 5 jaar gitaar en ik ben redelijk muzikaal.

    Ik hoor het graag.

    Groetjus
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Viool spelen zonder les te hebben is niet mogelijk. Het instrument is te moeilijk. Als je zonder leraar gaat spelen, dan leer je zaken aan die je weer af moet leren en vooruitgang blokkeren.

    Als je geen les kan nemen in je eigen omgeving, dan is het aan te bevelen om daarbuiten naar een leraar te zoeken.
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Inderdaad, vioolspelen zonder les is vrijwel onmogelijk. Als het je lukt zal het stukken langzamer gaan dan met docent en met veel mindere resultaten.

    Kijk even op mijn website, ik biedt ook vioollessen via de webcam aan, dus als je die hebt...
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beginnen op een E viool is ook niet zo verstandig volgens mij. Zonder leraar wordt het meestal niks. Eerst een viool huren, b.v.k. bij een vioolbouwer voordat je iets aanschaft is het beste.
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beginnen op een e-viool kan, maar het is wel verstandig om dan ook eens zo nu en dan op een akoestische viool te spelen. Alleen maar e-viool beperkt je op een gegeven moment toch een beetje. Een akoestische viool drukt je veel meer met de neus op de feiten.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Een aantal eerder gedane uitspraken op een rijtje:

    "Viool spelen zonder les te hebben is niet mogelijk."

    "Inderdaad, vioolspelen zonder les is vrijwel onmogelijk."

    "Beginnen op een E viool is ook niet zo verstandig volgens mij."


    Als ik de antwoorden koppel aan de vraag, zou ik zeggen: natuurlijk kan iemand vioolspelen zonder ooit les te hebben gehad. Het gaat er echter om wat we "vioolspelen" noemen. Is dat van bladmuziek kunnen spelen met een redelijke toonvorming, (streek)techniek, vibrato en positiespel? Of is dat zoiets als een paar uit het hoofd geleerde deuntjes kunnen spelen en dat is het dan.
    Dat laatste is helemaal nog niet zo'n gekke gedachte, want wanneer ik eens een Iers stuk volksmuziek beluister en bekijk, zie je dat alles uit het hoofd wordt gespeeld. En dat noemt men ook vioolspelen.

    Dat betekent naar mijn mening, dat er eerst een duidelijke definitie moet komen van wàt vioolspelen nu eigenlijk is. Anders valt er al heel gauw heel veel onder en kan een ieder wel vioolspelen.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij iemand die viool kan spelen blijft het publiek zitten, sterker nog er komt wellicht nog meer publiek bij. Bij iemand die het niet kan loopt het publiek weg zodra het kan.
    Ik geef maar een voorzet!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Aangezien men mij nooit koos in een voetbalteam ben ik kennelijk niet zo sterk in voetbal. :(
    Ik zal de voorzet (aangereikt door Bert) daarom niet ten volle benutten en vermoedelijk geen doelpunt maken. :)

    Maar een definitie geven is best wel moeilijk, omdat in het voorbeeld van Bert de keuze van het stuk weer mede bepaalt, of het publiek blijft zitten of niet. En je zou ook nog kunnen stellen dat datzelfde feit, namelijk het blijven zitten of niet, weer afhankelijk is van het 'soort' publiek. Met 'soort' bedoel ik dan de smaak van de meerderheid. Ik ben niet van plan allerlei mogelijkheden te gaan noemen, maar probeer aan te duiden dat het wat complexer ligt, dan Bert doet voorkomen.


    Wanneer kun je zeggen, dat iemand viool kan spelen?
    Misschien moet de violist(e) behoorlijk zo op het eerste gezicht van bladmuziek kunnen spelen. Misschien ook nog wel een serie posities (t/m de 6e?) beheersen en een aantal streken (syncopisch, meerdere noten onder één streek, staccato, saltato etc.) kunnen uitvoeren?

    Iemand die een aardig deuntje viool kan spelen kan in mijn optiek nog niet per definitie vioolspelen. Ik kom dan wel in strijd met mezelf wanneer ik die eerder genoemde muzikant van Ierse Folkssongs beschouw, want je kunt onmogelijk beweren dat zo iemand niet vioolspeelt.

    Maar ik hoor graag andere meningen en visies.
     
  9. fiendclub

    fiendclub

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    2
    Ik wil even duidelijk maken dat ik klassieke muziek niet interessant vind en dus ook niet zou willen bespelen op de viool. Met mijn band maak ik experimentele muziek en ik denk dat een viool daar heel mooi bij zou passen.
    Dus stukken van bijvoorbeeld Bach wil ik niet spelen.

    Om maar even een beeld te schetsen van wat ik erg mooi vind en zou willen bereiken:



    Dus wat ik onder goed viool spelen versta, is waarschijnlijk al anders dan een hoop mensen hier. Ik vermoed dat de meeste mensen hier klassiek viool spelen?

    Verder ben ik nu druk aan het zoeken naar eventuele lessen in mijn omgeving, aangezien ik toch lees dat het belangrijk is.

    En ik heb nog een vraag, waarom is de elektrische viool lastiger dan een gewone viool? Ik heb (nog) geen weet van violen..

    Bedankt voor de reacties!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik bedoel natuurlijk dat het weinig zin heeft om je te verliezen in dit soort definities.
    Je wordt het er niet over eens en al zou je dat wel worden, is het dan een maatlat voor wie wel en niet kan spelen?

    Ik denk dat je op een gewone viool met zowel je oren als je handen veel meer contact hebt met instrument en stok en daardoor aanzienlijk eerder in staat bent de precieze vaardigheden voor het vioolspelen aan te leren.
    Een E-viool geeft als het ware veel minder terug en dan bovendien vaak ook nog enige miliseconden vertraagd.

    Een stille E viool is handig bij het aanleren of oefenen van stukken (zonder anderen te storen) wanneer je de techniek al behoorlijk beheerst en een E viool voor versterking is meer voor de performance op het podium dacht ik en in dat geval is het ook handig wanneer je het een beetje kunt!
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Inderdaad, een e-viool geeft minder terug, vraag daarom je eventuele docent om ook eens akoestisch te proberen.

    Ideaal is natuurlijk dat én een e-viool hebt met goede versterker voor thuis én een akoestische viool zodat je dat ook leert én een docent die je les geeft op beiden.

    Definitie van vioolspelen lijkt me moeilijk over eens te worden. iedereen heeft daar een ander beeld en andere doelstellingen in.

    Moet wel zeggend dat je niet alleen voor klassieke muziek goede techniek nodig hebt, maar zeker ook voor lichte muziek. Ook experimenteel! Hoe meer techniek je in je 'gereedschapskist' hebt, hoe meer je kunt experimenteren.

    Les nemen verbreed je mogelijkheden en je blik.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb het definiëren van wat vioolspelen is of zou moeten zijn, opgevoerd om te voorkomen dat een simpele streek op dat instrument al wordt opgewaardeerd tot ‘vioolspelen’. Volgens mij moet dat zeker genoemd worden wanneer het gaat om aspirant violistjes die nog nooit een instrument in de handen hebben gehad –laat staan gezien- en opeens gegrepen worden door de mogelijkheid dat te gaan doen op een elektrisch geval. Anders praten we over vioolspelen, terwijl het dat niet is.

    Zo kan naar mijn mening iemand die net wat klanken uit een E-viool weet te krijgen niet vioolspelen, maar voor anderen is het dat juist wel. Maar dat moet dan wel duidelijk zijn. Dat kan heel simpel door bijvoorbeeld bovenstaande bewering te onderschrijven of af te wijzen. Het is daarom zinvol om te definiëren waar we het over hebben. Niemand hoeft zich dan “te verliezen in definities” zoals Bert schrijft, trouwens het is er maar een. Daarbij laat ik de voorkeur voor bepaalde stukken en de smaak van het publiek volledig buiten beschouwing.

    Het vreemde in deze discussie is, dat het steeds weer terugvalt naar hoe een E-viool zich gedraagt t.o.v. een akoestisch instrument. Er zijn al heel wat woorden gespendeerd aan dat onderwerp.
    In dit onderwerp gaat het over “leren vioolspelen” en dan moet je wel weten wat er mee bedoeld wordt. Ik hoef niet (weer) een uitleg te lezen wat een E-viool is. Dat weet ik al en kan ik nog eens nalezen in een aantal andere ‘threads’ over Stags, Yamaha’s, pretletters, piëzo-elementen en dergelijke.

    En vanzelfsprekend is les nemen een universele opmerking die altijd geldt! Voor zowel akoestisch als een E-instrument.
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ja, Frits, je hebt gelijk, veel gesprekken worden nog al eens herhaald op dit forum.

    Waar je heen wilt is wanneer geluid produceren op een viool, vioolspelen wordt genoemd. Dit lijkt me als het geluid wat uit je viool komt als muziek te typeren is. Dat mensen er voor hun genot naar kunnen luisteren. En wanneer dat het geval is, zal voor elke luisteraar verschillen...

    Maar minimum lijkt me toch wel verschillende streeksoorten, vibrato, positiespel en goede toon en zuiverheid kunnen bereiken. Kun je lang niet alles, maar je kunt ieg muziek maken.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    "Maar minimum lijkt me toch wel verschillende streeksoorten, vibrato, positiespel en goede toon en zuiverheid kunnen bereiken. Kun je lang niet alles, maar je kunt ieg muziek maken."

    Ik kan me hier prima in vinden! [ik had zelf al een paar van deze criteria genoemd in een eerdere post. :)]

    Dat betekent, dat iemand die helemaal 'newbie' is op de viool en een E-viool aanschaft er door een paar streken op los te laten, geen viool speelt en ook nooit op die manier viool zal leren spelen.

    De remedie om dit wel te bereiken is daarom: les nemen!
     
  15. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    In het Engels maakt men daarom onderscheid tussen 'playing violin' en 'fiddling'. Waarbij het een niet onderdoet voor het ander. Het is alleen een andere discipline.
     
  16. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    En wat vind je van mijn definitie, dat je bepaalde technieken moet kunnen beheersen die je in elke stijl zowat nodig hebt?

    Hmm... ik noem mijn vioolspelen trouwens al vijftien jaar 'fiedelen'. Ook al zijn het meestal klassieke dingen :D.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, dat is ontegenzeglijk waar.

    Maar wanneer ik je definitie zolas gegeven in post #14 bekijk:

    "Maar minimum lijkt me toch wel verschillende streeksoorten, vibrato, positiespel en goede toon en zuiverheid kunnen bereiken. Kun je lang niet alles, maar je kunt ieg muziek maken."

    en dat afzet tegen:

    “En wat vind je van mijn definitie, dat je bepaalde technieken moet kunnen beheersen die je in elke stijl zowat nodig hebt?”,

    lijkt me, dat het laatste al vervat is in de eerste definitie.

    Iemand die goed is onderlegd in verschillende streeksoorten en positiespel, zal toch ook een redelijke techniek op het vlak van dubbelgrepen, arpeggio’s, snarenwisseling, toonvorming in de hogere posities en dergelijke, hebben ontwikkeld. :)
    Als dat niet het geval is, zou ik, als ik leerling was, maar eens uitkijken naar een andere docent, die niet eerder verder gaat voordat bepaalde vaardigheden zijn aangeleerd.
     
  18. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Met mijn laatste citaat probeerde ik te verwijzen naar het eerste. Ik bedoelde dus niet twee definities te plaatsen.

    Denk dat we een goede omschrijving hebben.

    Ook voor experimentele muziek heb je goede techniek nodig. Dan kun je gewoon meer uit je instrument halen en dus meer experimenteren.

    Met gebrek aan techniek beperk je jezelf intens.
     
  19. Arjo

    Arjo Arjo Heikamp

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    34
    Homepage:
    Beste Fiendclub,

    Heb even doorgeklikt op jouw YouTube links. Afgezien het hele definitie-verhaal, is dat vioolspel waarbij je veel zaken goed onder de knie moet hebben. Om zo te kunnen spelen (1e filmpje) moet je een mooie en zuivere toon kunnen maken, ook al klinkt het allemaal niet zo moeilijk.

    Ga nou niet binnenkort vertellen dat je dat allemaal is gelukt zonder les te nemen :)

    Succes,
    Arjo
     
  20. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Trouwens, ik snap niet wat voor aversie sommige mensen hebben tegen het les nemen.

    Het hoeft niet veel geld te kosten en kan je (als je een goede docent hebt) alleen maar enorm veel tijd besparen en je spel (in welke stijl dan ook) vooruit brengen. Ook hoef je, als je vioolles speelt, niet perse klassieke stukken te spelen. Je kunt je ook volledig concentreren op een andere periode of stijl en daarin leren spelen.
     

Deel Deze Pagina