Viool leren spelen

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door fiendclub, 19 mrt 2008.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Fiendclub.

    Als ik dit schrijf bemerk ik dat ik een dagje ouder word, bemerk ik dat je jonge hond die het altijd beter wist op het ogenblik op zijn woorden terug komt.
    Vroeger wist ik altijd alles beter en kon veel meer dan iedereen dacht. Daar kom ik nu op terug.

    Viool spelen is een uitdaging en als je het aan durft om een van de moeilijkst bespeelbare instrumenten te willen gaan bespelen een driewerf hoera.
    Begin gewoon met een normale viool van goede klasse, te huur bij de vioolbouwer en je zit niet met rommel opgescheept. Of koop een elektrische viool via marktplaats, neem nooit les en over een aantal maanden zijn al je ambities als sneeuw voor de zon verdwenen, jaren lang de pest in en je E-viool ligt in de hoek. Nooit iets behoorlijk kunnen spelen, mee spelen en daar ben ik bang voor.

    Ga eens gewoon langs bij de vioolbouwer, hij/zij weet vast een leraar of lerares (kunnen we je ook mee helpen), begin op gewoon zo’n houten ouderwetse viool en merk dat je heel veel meer plezier beleeft dan alleen met een Electrieke viool.

    Bedenk ook dat een leraar(es) als het goed is je stimuleert en opdrachten geeft, in het begin eenvoudig maar telkens wat moeilijker. Gewoon doen.

    Natuurlijk mag je van mij een e-viool kopen op Marktplaats en over een halfjaar je frustraties hier laten lezen.

    De stukjes op YT, de een is een pracht stuk met een Cello het tweede is fiddle/ country/hoboken, twee of drie totaal verschillende stijlen en technieken van spelen. Maar maak je geen zorgen, daar kunnen we het allemaal over hebben.

    Ik zou zeggen, stel je gewoon even voor, laat eens zien wie er achter die nickname zit en laten we eens kijken hoe we je kunnen helpen, adviseren. Maar ook hoe we naar je kunnen luisteren.

    Groetjes,

    Remi K
    Den Haag
    Bijna 50 jaar oud en sinds zijn 11e of 12e verknocht aan de viool
    Oh ja, ik ben een manneke (male)
    Speel op twee gewone violen, wil graag een E-viool.

    Groetjes

    oh ja, oh ja vioolles is niet zo duur, c.a. 15 a 20 euro per uur.

    En je leert er zo veel van
     
  2. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Hallo mensen

    Al veel gelezen alhier maar dan nu ook eens een bijdrage.

    Een jaar of 10 geleden heb ik de moed opgevat om viool te gaan spelen.
    Niet zo'n grote stap want ik paste op het huis van een vriendin die een viool bezat.
    In het begin lastig maar wel leuk al kwam er steeds minder geluid uit het instrument. Wist ik veel dat je de strijkstok moest harsen?
    Krijg ik later ook nog op mijn kop omdat bleek dat je de strijkstok moet ontspannen na gebruik.
    Later een viool gehuurd, inderdaad met het advies wel vioolles te gaan nemen.
    Dat advies sloeg ik in de wind want ik speelde al 20 jaar gitaar en dat had ik mezelf ook toch aangeleerd....!
    Al gauw raakte de huurviool volledig ontstemd en het stemmen bleek toch een heel ander verhaal te zijn dan het stemmen van een gitaar. Ik kreeg het niet voor elkaar: dus schoorvoetend naar de verhuurder .....
    Toch maar lessen gaan volgen dus, en al heb ik uiteindelijk mezelf veel aangeleerd, die lessen betalen zich nog steeds terug.
    Wat voor muziek je ook speelt, de basistechnieken zijn onontbeerlijk en je hebt er uiteindelijk alleen maar profijt van. Dat geef ik als -ikdoehetallemaalzelfwel- persoon nu ruiterlijk toe.

    Groeten Alabama
     
  3. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Les nemen is zo gek nog niet :p. En ook voor expirimentele muziek heb je bepaalde technieken nodig en hoe meer technieken je kent en beheerst, hoe meer je kan proberen! Zeker als je in een band speelt, is het goed om in ieder geval de grondbeginsellen goed te hebben.
    Als je een goed gehoor hebt en snel alles oppikt, kan je snel veel leren op de viool. Een docent kan je daar alleen maar bij helpen! Zeker als je aangeeft wat je er precies mee wilt doen. Bij de muziekschool waar ik les heb, worden ook lessen improvisatie aangeboden; dan mag je zelf een cdtje mee nemen en ga je aan de slag met het schrijven van eigen stukken.
    Ook is het heel handig om dubbelgrepen en toonladders enzo te leren, het helpt je bij het improviseren! En als je al veel theoretische kennis in huis hebt, zal een docent je alleen maar verder helpen, waardoor je nog meer interesante muziek kunt gaan maken.

    De stukken op you tube heb ik even beluisterd, en die spelers hebben ook zeker wel wat techniek in huis (ik vermoed dat dat niet allemaal zelf aangeleerd is), behalve alleen goede oren. Sowieso denl ik dat je je zekerder kan voelen als je weet wat je allemaal kan met je instrument.

    En over beginnen op een electrische viool; ik geloof dat de nadelen al genoemd zijn. Het is veel moeilijker om toon en intonatie goed te krijgen, omdat het geluid niet direct terug gekoppeld wordt. Bovendien is een accoustische viool (hoewel lastig) ook best uit te versterken. (Ik heb met een band in het theater mee mogen touren als deel van een strijkkwartet; 2 violen, 2 cello's; en wij speelden ook allen acoustisch, en de band produceerde toch veel geluid).

    Daphne
     
  4. kaufmann

    kaufmann

    Lid geworden:
    8 nov 2008
    Berichten:
    3
    Goedemiddag,

    Ik heb de hele threat met veel aandacht zitten lezen en was goed verast door de uitgebreide en wat dieper dan normaal gaande reacties van iedereen op het forum. Top!

    Ik zit met hetzelfde dilemma als Fiendclub doch tamelijk verschillend:

    Ik heb wat jaartjes piano gespeeld en ben toen overgestapt naar het drumstel aangezien ik met drummen veel meer tot rust kwam. Dat klinkt waarschijnlijk licht tegenstrijdig dus ik zal het even toelichten: als je drumt zit je 'in' de muziek. Je kan je ogen sluiten en aan helemaal niets denken. Slechts jij en de muziek. Heerlijk! Met de piano daarentegen had ik veel meer het idee dat ik mijn vingers een deuntje aan het leren was dat er met veel moeite en 'kriegel-goevoelens' inkwam.

    Ik speel nu dus voornamelijk de drums en heb altijd acoustisch gespeeld totdat ik 2 jaar terug op kamers ging in het buitenland en geforceerd was mijn drumstel thuis te laten en te stoppen. Na een jaartje begon het toch wel erg te kriebelen en heb ik na veel wikken en wegen een electronisch drumstel gekocht van Roland (de TD-12). Ik koos bewust voor 1 van de duurste e-drumstellen die er zijn omdat ik niet houd van half werk. OF je hebt een acoustisch instrument OF je hebt een electrische wat toch minimaal wel heel dicht bij het acoustische moet komen, zoniet meer (er is tenslotte met techniek heel veel mogelijk). Het is absoluut een professioneel electronisch drumstel en ik was aangenaam verast! Wat een gevoel! Wat een geluid! En bovenal: wat een stilte voor mijn mede flatbewoners! Nog geen seconde spijt van gehad! Mijn acoustisch drumstel staat overigens nog gewoon op mij te wachten. Die gaat voorlopig nog niet weg want er gaat niets boven acoustisch!

    Nu mijn huidige situatie: ik ben weer tijdelijk geemigreerd (naar Schotland ditmaal) en heb mijn e-drumstel thuis moeten laten omdat ik het niet rendabel vond hem overzee te vervoeren. Ik ben over een jaar tenslotte weer weg uit Schotland. Volgende week beginnen mijn drumlessen hier en zo blijf ik toch een beetje bezig.

    Maar dan: ik kom op een Ceilidh (een traditioneel schots feest met kilt en al) en in de liveband zit een vioolist. Mijn immer zwakke hart voor viool begint weer te smelten en ik begin een plannetje te bedenken om dat mooie nobele instrument toch eens te leren bespelen. Ik zit echter weer in een flatje en kan niet gaan klungelen op een acoustische viool. Een ruimte huren om daar te gaan oefenen is ook niet gratis en dat doe ik al om te oefenen voor de drums. Toen bedacht ik mij dat er natuurlijk ook electrische violen bestaan! En aangezien ik zo'n geweldige ervaring had met mijn drumstel: waarom niet?

    Na het lezen van diverse artikelen lijkt het mij dat de electrische vioolindustrie nog niet zo ver gevorderd is als die van electrische gitaar of drums en dat een e-viool zijn meester (de acoustische) nog niet overtreft. Hij wijkt er eerder van af. Ander gevoel, techniek en leermethoden. Ik vraag nu aan jullie: is dat nou echt zo? En dan heb ik het ook over de duurdere e-violen want, zoals ik al zei, ik houd niet van half werk. Ik ben zo bereid een maandsalaris eraan uit te geven mits het een goede investering is en dat is een goedkoper klote e-viooltje natuurlijk niet!

    Mijn probleem is dat ik het zelf niet goed kan beoordelen omdat ik nooit viool heb gespeeld. Met de drums heb ik gewoon dat e-drumstel geprobeerd en ik kon zelf wel beslissen wat ik ervan vond. Nu echter niet. Ik weet er geen snars van.

    Les nemen daar is geen twijfel over mogelijk. Natuurlijk neem je les. Ik ga niet proberen opnieuw het wiel uit te vinden en het hoogstwaarschijnlijk nog vierkant maken ook.

    Perongeluk heb ik hier een veel langer verhaal geschreven dan ik oorspronkelijk wilde maar t voordeel is wel dat ik jullie genoeg informatie heb gegeven om over na te denken ;)

    Nog even de hoofdvraag herhalend: is het aan te raden (in mijn situatie) te leren vioolspelen op een e-viool?

    *edit* nog even mijn reactie nalezend kom ik het laatste zinnetje waarin ik het heb over 'leren vioospelen'. Aangezien daar al eerder over gesproken is zal ik even toelichten wat ik versta onder 'leren vioolspelen'. Ik sluit ik me aan bij de gevestigde definitie. Ik wil muziek uit mijn instrument laten komen. Ik wil verschillende technieken kunnen beheersen om vervolgens zelf aan te geven voor welke stijl ik het meeste voel. Ik heb op het moment weinig met klassieke muziekstukken en ben veel meer bezig met moderne muziek (dat komt mede door de drums) maar dat betekend niet dat Vivaldi mij niet kan raken of dat new-age mij geen drol interesseerd.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Kaufmann.
    Welkom op het Forum.
    Leren vioolspelen op een E viool is volgens mij voor NIEMAND aan te raden (en ook niet in jouw situatie); op een gewone viool voel je als het ware driedimensionaal veel beter wat je (fout) doet! Een (silent) E viool is handig om stil stukken te oefenen maar dat vereist toch zekere vaardigheden.
    Niettemin: succes.
    Er zijn op dit forum een aantal threads te vinden over het nut van het beginnen met een goed bespeelbare huurviool en een goede docent; die zal ik niet herhalen.
     
  6. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Kaufmann, je krijgt het moeilijk. Want ik ben het nl. honderd procent oneens met Bert. Ik heb een zeer goedkope electrische viool, en die speelt exact hetzelfde als een gewone viool. Alle afstanden zijn precies hetzelfde.
    Om Bert nog erger te laten schrikken: je kunt in Canada fretten bestellen voor op de viool. Ik weet niet precies hoe goed die zijn, maar er wordt gelukkig aan de beginnende violist gedacht. (te vinden op www.frettedfiddle.com )
    Voor violisten die popmuziek willen spelen, ik heb eerder tips gegeven over de combinatie van de electrische viool met effectapparatuur en versterker. Ik zal dat niet herhalen.

    En wat betreft het lessen: Nederlandse muzikanten denken altijd dat je alleen een goede muzikant kan worden door les te nemen. Als je ver wilt komen is dat zeker aan te raden. Maar er zijn ook hordes muzikanten die gewoon een beetje aanklooien. Zeker in de folk en pop heeft dat zelfs wel een bepaalde charme, daar zijn de conservatorio's echt niet altijd in het voordeel (ik mag dat zeggen, ik ben er zelf één).
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Oh nee, geen fretten op een viool! :(
    Waarom niet? Lees maar eens na (elders op dit forum) wat fretten allemaal te weeg brengen.
     
  8. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Je bedoelt toch niet dat fretten vals zijn? We hebben het over iemand die net begint en leuke pop en folk wil spelen. Zonder fretten wordt dat echt veel valser dan met, hoor. In de eerste positie kan je prima zuiver spelen op een viool met fretten.
    En als-ie heel goed oefent, kan-ie altijd nog in een pianotrio, dan speelt-ie even vals als de piano.

    Volgens mij moeten jullie beginnende violisten wat meer krediet geven en het niet allemaal zo langs de meetlat van de hogere vioolkunst leggen. Gewoon lekker een beetje bluesy krassen heeft echt ook zijn charme.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Iedereen krijgt van mij maximaal krediet en wie een beetje bluesy wil krassen, gaat maar lekker een beetje bluesy krassen: van mij mag het zelfs met fretten, maar viooltechniek zul je dan niet veel leren en echt mooi wordt die blues dan ook nooit, tenzij je wellicht een uitzonderlijk natuurtalent bent. Niet iedereen hier hangt uitsluitend aan het klassieke idioom, ik ook niet, maar vioolspelen betekent nu eenmaal veel geduldig oefenen om het instrument onder de knie te krijgen; de meetlat komt pas in een veel later stadium!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, als dat het doel is hoef je misschien ook je instrument niet meer te stemmen voordat met het samenspel wordt begonnen.

    In dat geval kun je er rustig fretten op plakken. Het gaat dan meer om de klanken die eruit komen. Uit de versterker wel te verstaan.

    Vioolspel? Misschien niet, maar wel spel met veel plezier.

    Da's is ook een benadering.
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik denk dat dit ons weer een beetje terug brengt bij een eerdere discussie: wat is viool spelen? Is iedereen met een op een viool lijkend ding die geluid produceert viool aan het spelen?

    Wat ik aan degenen die geen voorstander zijn van vioolles nemen wil vragen:

    Kennen jullie iemand die prachtig viool speelt (in welke stijl dan ook), die nooit les heeft gehad?

    Ik snap best als iemand periodes les wil afwisselen met periodes geen les, maar als je helemaal geen les neemt, gaat er zo ontzettend veel fout.

    Wat betreft de viool met fretten: heel veel gediplomeerde viooldocenten plakken stickertjes op de plaatsen waarde leerling zijn vingers moet zetten. Deze stickertjes zijn zeer onnauwkeurig, maar geven een onervaren leerling wel tenminste een idee waar de vingers geplaatst dienen te worden. In een later stadium is het aan te raden om de stickertjes te verwijderen, zodat iemand na de ongeveer plaats ontdekt te hebben de echte plaats kan vinden. Kunnen we niet op dezelfde manier naar fretten kijken? Ik denk dat deze fretten doorgaans nauwkeuriger zijn dan de diepvriesstickertjes en wellicht in deze situatie toegepast kunnen worden?
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Stickers zijn een hulpmiddel, frets veranderen het karakter van het instrument en verhinderen dat je leert intoneren.
     
  13. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Natuurlijk kun je lol maken met een goedkope E viool; dat heb ik een jaar of twee geleden ook gedaan. Het geluid lijkt een beetje op dat van een echte. Een dergelijke ding is speelgoed.
    Intussen heb ik les op een echte viool. Ik heb gemerkt dat het spelen op een goedkope E viool niet in de búúrt komt van echt viool spelen. Het grootste verschil zit 'm in het hanteren van de stok. Doe je dat niet goed, en zonder les dóe je dat niet goed, krijg je dus ook een uiterst krasserige klank.

    Een viool van fretten voorzien lijkt mij helemaal niets. Je speelt viool en geen gitaar. Als je oefent met een tuner leer je vanzelf zuiver te spelen. Bedenk wel dat het gebruik van een tuner slechts tijdelijk moet zijn.
     
  14. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik heb het over de fret stickers, zoals eerder in dit topic is beschreven. Ik zie niet zo in waarom het ene wel een hulpmiddel is en het andere niet. Het zijn immers beide stickers in dit geval.
     
  15. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Helemaal gelijk, een akoestische viool geeft je veel meer terug. Zeker met de wat betere elektrische violen worden fouten optimaal gecorrigeerd.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Oei, een heel 'gevaarlijke' opmerking. :)
    Ik blijf erbij: zuiver intoneren van twee snaren a.d.h. van een tuner is onmogelijk!!

    Voor meer informatie zie elders op dit forum, waar daarover uitgebreid van gedachten is gewisseld!
     
  17. kaufmann

    kaufmann

    Lid geworden:
    8 nov 2008
    Berichten:
    3
    Dank jullie wel voor alle reacties! Ik zie dat de discussie weer heerlijk aan het oplaaien is!

    Over de electrische viool: ik neig toch meer en meer naar een akoestische want ik hoor toch wel van alle kanten dat het twee verschillende instrumenten zijn. Wie electrische viool kan spelen kan niet per definitie een akoestische viool spelen. Andersom hoogstwaarschijnlijk wel. Dus om te beginnen ik maar voor akoestisch (ik zal het instrument huren voor het moment).
    Later zal ik mijn beslissing over akoestisch of electrisch nog wel eens opnieuw inzien, als ik er meer kijk op heb. Ik heb nu namenlijk de indruk dat vioolspelen heel instrument gebonden is. Elke viool speelt anders, je speelt het best op die van jezelf. Als het tussen akoestische instrumenten dus al zoveel uitmaakt dan is het verschil tussen electrisch en akoestisch simpelweg gigantisch en heeft het ook geen zin op een e-viool te oefenen en op een ak-viool te spelen. Ik denk dat je 1 van de 2 moet kiezen en daar ga je dan 100% mee door.


    Dan, de fretten. Tsja...ik weet het eigenlijk niet. Ik kan geen gitaarspelen dus daar hoef ik het niet voor te doen. Het is wel raar eigenlijk dat er geen enkele indicatie op een viool zit mijns inziens en in het begin zou ik die er toch wel graag op willen hebben. Simpelweg om de klank te herkennen die ik hebben moet. De kunst is natuurlijk niet altijd te kijken naar die fretten en ze slechts als referentie te gebruiken als je het echt niet meer weet.
    Ik zie overigens het verschil niet tussen fretten en stickertjes....ze doen precies hetzelfde. De één iets onpreciezer dan de ander maar uiteindelijk is het 1 pot nat.
    Voor nu dus stickertjes graag (eer die fretten uit canada aangekomen zijn...)

    Dan een vraagje betreffende de leraar: Hier in schotland hebben ze het allemaal over 'grades'. Ik neem aan (hoop) dat die over de hele wereld hetzelfde zijn. Of iniedergeval in Europa.
    Uiteraard is iemand met een hogere grade een duurdere leraar. Maakt dat veel uit voor een beginnende kluns als ik? Kan iemand met grade 8 het me echt beter leren dan iemand met grade 4? En hoeveel kost een uurtje vioolles in Nederland eigenlijk? Hier zie je ze voor 10 pond maar ook voor 22 pond (12 tot 26 euro).

    Ten slotte: 1 van de leraren met wie ik heb gesproken kwam met het idee van een 'violin mute', oftewel een soort van geluidsdemper voor op de viool. Kost een tientje en zou het geluid aanzienlijk verminderen zodat ik ook thuis kan oefenen en ik dus de kosten van het huren van een ruimte bespaar. Maar dempt het het geluid wel afdoende? Ik zit tenslotte maar in een gammel appartementje waarin ik 's avonds als ik in me bed lig soms zelfs de tv van de buren kan horen.....

    Christian

    *Edit* Net het een en ander gelezen op het forum over de 'hotelsourdines' en over hun dempkwaliteiten. Zeer zeker dat ik voor de zwaarste moet gaan en toch nog even toestemmen aan mijn buren vragen over de uren waarop ik misschien het beste oefenen kan. Over oefenen gesproken, ik ben een schemaatje aan het maken voor de week zodat ik overal nog tijd voor heb. Het ziet er naar uit dat ik zo'n 2 keer per week kan oefenen en 1 maal les heb. Hoevaak dient men te oefenen voor de viool? Ik snap natuurlijk wel dat 'hoe meer hoe beter' hier van toepassing is maar wat ik bedoel is: kom je echt geen steek vooruit als je 2 keer per week oefent en een keertje les hebt?

    Als het rendement nihil is zal ik proberen mijn schema nog ietsie aan te passen. Anders zie ik mijzelf genoodzaakt het hele viool-leren-spelen-idee naar volgend jaar doorschuiven als ik weer lekker op de uni zit en ga ik nu gewoon 200% voor de drums...
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Over Grades in het Verenigd Koninkrijk kan ik je niet veel vertellen, maar een Mute heet hier een sourdine. Je hebt lichte sourdines en z.g. hotelsourdines, zoals deze:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=951, of deze: http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=234
    of eventueel deze: http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=233,
    Die er allemaal voor zorgen dat je buren ongestoord TV kunnen kijken terwijl jij oefent.
    Overigens: frets stoppen de snaar op een vast punt, een stickertje wijst je alleen de weg waar ongeveer je vinger te zetten en dat is echt een heel verschil. Succes!
     
  19. kaufmann

    kaufmann

    Lid geworden:
    8 nov 2008
    Berichten:
    3
    Ik zal zo je linkjes even bekijken

    Wat je zegt over de fretten en de stickertjes daar had ik even niet aan gedacht. Wat dat betreft zit er inderdaad een heel groot verschil tussen de twee en lijkt het me heel moeilijk om, na met fretten te hebben gespeeld, ze er weer af te halen. Toch maar de stickertjes dus....
     
  20. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Wat betreft de grades heb ik daar zelf nooit van gehoord. Als ik jou was zou ik iemand nemen die gewoon lesbevoegd is (welke grade dat ook is) en iemand waarmee het klikt. Dan zou ik niet zo zeer op de prijs letten, want tien lessen van de verkeerde docent kunnen minder waardevol zijn dan één les van een de goede docent. Wrong economics dus om gewoon op uurbasis te kijken (mits de portemonnee het toelaat uiteraard).

    De conclusies die je trekt omtrent verschillen elektrische en akoestische viool lijken me goed. Wel is het in principe mogelijk, als je elektrische viool en akoestische viool goed op elkaar aansluiten, om een elektrische viool naast een akoestische viool te gebruiken. Dit is wat heel veel mensen doen met grote tevredenheid. Dan heb ik het over zowel beginnende violisten als professionals.

    Wat ik bedoel met 'goed op elkaar aansluiten' heeft met name te maken met een gevoel van de speelbaarheid en met de afstanden. Zelfs tussen de akoestische violen willen de afstanden wel (heel miniem) iets anders zijn tussen de vingers. Daarom speelt het het lekkerst op je eigen instrument: dat speelt zuiverder. Maar wederom: heel miniem en als beginner zul je er misschien nog weinig van merken.
     

Deel Deze Pagina