viool met houtworm

Discussie in 'Viool' gestart door Beethoven, 3 nov 2006.

  1. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hallo met Rob.

    Ik heb een viool met houtworm hier liggen. Hij is hier gekomen voor het vernieuwen van de stapel en een nieuwe kam toen ik het zag. Hoe is zoiets te behandelen ?


    Rob...
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Rob,

    ik heb hier gelukkig geen ervaring mee! Het gaat er dacht ik wel om of het levende wormgaten zijn of oude dode. In het laatste geval heb je verzwakt hout en die status zal dan zo blijven. Is de worm nog steeds actief, dan lijkt me de enige weg die van de chemische bestrijding. Maar of dat allemaal de moeite loont is maar de vraag natuurlijk.

    Worm in een strijkinstrument:
    Doet mij denken aan een voorval zo'n vijftien jaar geleden tijdens een orkestrepetitie. Ik mocht de contrabas die het eigendom was van het orkest, gratis en voor niks hebben. Later begreep ik waarom: er zat worm in het hout. Nadat ik de bas gezien had, heb ik getwijfeld of ik zou ingaan op het aanbod, want er zaten mooie stukken hout in. Ook grote stukken ebbenhout. Heb toen besloten dat instrument niet mee te nemen om 'besmetting' met mijn houtvoorraad te voorkomen. Achteraf denk ik dat dat een goed besluit is geweest.
     
  3. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,