Viool met toetsen.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 23 mei 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wie heeft er ervaring met de Nyckelharpa. Nyckelangelo%201.jpg Emilia_Amper_nyckelharpa.jpg Nyckelharpa.jpg
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Iets voor de rubriek 'exotische' strijkinstrumenten? Hoe zou die klinken?
    Hier een concertje:


    en hier een voor de cello concurrerend stukje uit de eerste cellosuite van Bach.


    Wie verder op youtube rondgraast, vindt nog veel meer, zoals een duo van nyckelharpa en doedelzak.

    Tobias, hoe ben je op dit instrument gekomen?
    Frits en Bert, leuk projectje voor jullie om zoiets te bouwen?
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik tikte op het Internet "Viool met toetsen" in en ziedaar de Nyckelharpa ook wel Sleutelviool genaamd, er zijn ook diverse bouwers van het Instrument, de bouw lijkt erg op de bouw van de Viool, tenminste de de klankkast. 7443=1851-1258493085Nnyckelharpa_1.jpg 7443=1852-1258493177Nnyckelharpa_5.jpg 7443=1853-1258493262Nnyckelharpa_006.jpg 7443=1855-nyckelharpa%20klankgat.jpg
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Geen ervaring mee, maar ik ken het instrument uit Zweedse volksmuziek.

     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zou er nou geen enkele strijker van dit forum sleutelvioolspeler zijn? Op youtube zag ik vooral scandinavische namen van spelers. Het instrument ziet er toch best schattig uit en het geluid dat er uit kan komen is ook helemaal niet verkeerd. En ik denk dat een orkestje met bijzondere strijkinstrumenten veel bekijks kan hebben en als curiosum (mits het orkest mooi samenspeelt) nog best 'marktwaarde' heeft. Met nog wat aandacht van DWDD zou je het zomaar druk kunnen gaan krijgen (en lekker wat geld in het laadje).
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ook in Nederland wordt de Nyckelharpa wel bespeeld, zie de site van Nikolaj Marks
    http://www.nyckelharpa.nl/harpa/indexNL.htm

    Het lijkt ook een beetje verwant aan de draailier. Die heeft een draaiend wiel ipv een strijkstok maar ook de toetsen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik vind de klanken die het instrument produceert lang niet gek, maar de expressie wordt beperkt doordat je verder met de tonen niets kan doen: geen vibrato mogelijk.
    Om zoiets na te bouwen moet je vooral gegrepen zijn door de klank lijkt mij. Het is bovendien ook een groot stuk werk aan mechaniek dat er bij komt. Ik denk niet dat er van mijn hand eentje gaat verschijnen. ;)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Bert is zich nog aan het beraden, tenminste daar heeft het alle schijn van.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het zou zomaar kunnen zijn dat mensen het leuk vinden om zo'n instrument te hebben of te huren...
    om eens leuk op te vallen op een feestje of optreden met een bandje....
    en als er iemand met zo'n instrument komt spelen bij DWDD, tel uit je winst, want dan zijn ze vast niet aan te slepen:D
    (dus Frits, misschien toch maar even heroverwegen;))
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik beraad me in het geheel niet, ik ga er geen maken. Ik heb er overigens regelmatig een in handen gehad en verkoop er ook snaren voor.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Is er vraag naar dergelijke instrumenten?
     

Deel Deze Pagina