viool Nicolaus Amati

Discussie in 'Overig' gestart door SuuS, 6 feb 2007.

  1. SuuS

    SuuS

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Ik heb een oude viool thuis..
    In de viool zelf staat:

    Copy of Nicolaus Amati
    Made in Germany

    Als ik op internet zoek vind ik alleen maar de naam Nicolo Amati..
    Is dit dezelfde persoon?
    En wat houdt het in dat er "Copy of" voor staat? Ik ga ervanuit dat het dan een kopie is natuurlijk.
    Er is geen bouwjaar te vinden maar het is echt een oude viool met een houten koffer
    Wat zou deze viool waard zijn? Op internet vind ik ook violen waar copy of voor staat en die brengen nog aardig wat op!

    Wie kan mij hier meer over vertellen?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Suus

    Als ik het goed heb staat de viool te koop op marktplaats (of het is toeval).

    Het instrument is dus een kopie die gebouwd is naar het een model van Nicolo (Nicola) Amati. Het gaat dus gewoonweg om een kopie, geen vervalsing.
    Ik vermoet dat de viool tijdens een opleiding tot vioolbouwer is gebouwd en daaarom staat de naam van de werkelijke bouwer er niet in.

    Wat het instrument zou mogen kosten is moeilijk te beoordelen. Het bouwen van een viool duurt ongeveer 400 uur. Omgerekend naar een normaal salaris kom je op een behoorlijk bedrag uit. Er staat geen naam in dat is jammer. En helaas weet ik aan de hand van je omschrijving niet wet hoe de toonkwaliteit is.


    Remi
     
  3. SuuS

    SuuS

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    2
    Bedankt voor de reactie!

    De viool staat inderdaad op internet. Ik heb hem op marktplaats gezet in opdracht van de bezitter van de viool want hij heeft geen internet.
    Ik heb er dus bieden neergezet omdat wij allebei niet weten wat de viool waard is..deze man heeft de viool gevonden op een zolder tijdens afbraak van de huizen.
    Er staat inderdaad geen andere naam in. De klank heb ik wel gehoord, heb er niet veel verstand van maar hij klinkt niet slecht..

    Nou ik zie wel of er interesse in is en wat de mensen bieden.

    Groetjes SuuS
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Beste SuuS,

    Van dit soort violen vind je verschrikkelijk veel exemplaren in omloop en even zo veel te koop aangeboden op Marktplaats of aanverwante sites. Meestal zijn het niet opvallend goede violen, maar soms zit er eentje tussen die een heel aardige klank voortbrengt. Of dat in dit geval ook zo is heeft een kleine kans, maar helemaal uit te sluiten is het niet. Ziet de viool er ook nog ‘goed verzorgd’ uit, dat wil zeggen: heeft zij bouwtechnisch gezien geen gebreken of onvolkomenheden, zoals een mooie inleg, fraaie transparante lak, goede houtselectie zoals een fraaie vlam op het achterblad, goed geproportioneerde krul met de stemsleutels keurig in lijn en van het juiste materiaal, evenals een ebbenhouten toets. Dan kan zo’n viooltje nog wel een EUR 300 tot 400,= opbrengen. Zit zij (de viool, want die is vrouwelijk!) daarentegen onder de krassen en heeft ze een zwart gebeitste toets met idem dito zwart gebeitste stemsleutels en staartstuk (dat ding waar de snaren aan vast zitten), dan houdt het meestal wel op bij EUR 100,= de mogelijk redelijk oude houten vioolkoffer ten spijt. Het aanbod is voor deze, in het algemeen dertien-in-een- dozijn-kwaliteit, eenvoudigweg te groot om meer geld op te leveren. Het komt er dus op neer, dat het instrument in een bespeelbare staat gebracht moet worden en dan niet eventjes wat snaren erop en klaar is Kees. Mogelijk moet er ook nog een nieuwe kam op worden gesneden en de stapel gereset. Dat moet dan weer bij de vioolbouwer gebeuren en die vraagt daar natuurlijk een bepaald bedrag voor. Heeft de verkopende partij dat er voor over, dan zal de kans op verkoop toenemen, maar verwacht ook dan geen geweldig hoge biedingen.
     
  5. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Ik heb zelf een copy of stradivarius. Volgens de vioolbouwer in een duitse fabriek gemaakt, eind 18e eeuw/begin 19e eeuw. klinkt heel redelijk en is ook geschat op zo'n 1500 a 2000 euro. Dus een onbekende viool hoeft niet meteen goedkope 'rubbish'' te zijn. Maar van dat laatste zijn er jammer genoeg erg veel. Motto van het verhaal: ga langs een vioolbouwer en voor een relatief klein bedrag (als je er al voor moet betalen) weet je wat je kunt vragen. Succes ermee!


    (Dit bericht is het laatst door pleunie bijgewerkt op 06/02/2007 om 17:45 uur)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Laat ik even een misverstand uit de weg helpen: het feit dat een instrument is gebouwd naar het model van laten we zeggen Stradivarius, houdt daarom niet per definitie in, dat het een goedkoop of inferieur instrument is. In tegen deel: er zijn heden ten dage nog steeds gerenommeerde bouwers die met uiterste zorg en met veel liefde plus zeer degelijk vakwerk, het model van een Guarneri del Gésu of Stradivarius nabouwen. Niks mis mee!

    Er zijn er ook die hun eigen model hebben ontwikkeld. Onder de laatst genoemde wil ik me scharen.

    Die instrumenten waarvan er zo vele in omloop zijn en die alle het etiket ‘Stradivarius’ of –als het heel netjes is- copy of Stardivarius dragen, hebben hun oorsprong meestal in een zo geheten violenfabriek, waar een persoon niets anders doet dan de met de freesmachine uitgebraakte krul nog een beetje bij te snijden, een ander de eveneens uitgespuugde voorgefreesde bladen aan een krans lijmt en een derde de lakspuit erop richt. De produktie kan oplopen tot 30.000 stuks per jaar, zoals dat hedentendage in China gebeurt!!

    Het instrument waar Pleunie het over heeft, is in Duitsland in een 'fabriek' gemaakt naar het model van Stradivarius, volgens een vioolbouwer. Zoals ik in een eerdere post zei, kan het natuurlijk best dat er toch een goed klinkend instrument tussen zit. In dit geval heeft Pleunie kennelijk zo'n instrument. Maar dan gaat ook ogenblikkelijk de waarde omhoog, want het gaat niet alleen om het model: de klank speelt een zeer grote rol. Want wie kan het wat schelen of het een fabrieksviool is of een handgebouwde wanneer zij fantastisch klinkt?


    (Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 07/02/2007 om 13:22 uur)
     
  7. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    het is zelfs zo dat die prijs voor mijn fabrieksviooltje de verzekeringswaarde is, en dat die weinig te maken heeft met de klank (vergelijk het met de cataloguswaarde van auto's, die staat ook los van de mate waarin die 's morgens start). De werkelijke verkoopwaarde kan inderdaad stijgen door de klank. Van deze lijn ken ik meer violen die vrijwel allemaal redelijk klinken, de een natuurlijk beter dan de ander.
    Alhoewel eerlijk is eerlijk: het verschil met een atelierviool van 15.000 euro hoor je natuurlijk wel (enig understatement hier)

    Nu is die van mij blijkbaar semi-handmatig gemaakt. Dus wat je zegt Frits, deels fabrieksmatig maar met de hand afgewerkt. Bij de ene fabriek hield dat afwerken meer in dan bij de andere heb ik begrepen. Ik vind zelf echter de duitse fabrieksviolen bepaald minder bagger dan de vroegere chinese violen (die zijn van hout, maar dan heb je het ook echt gehad!!)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Over die vroegere Chinese viooltjes gesproken:
    Ik heb er ooit eens eentje ter reparatie aangeboden gekregen, waarvan de hals steeds maar weer los ging zitten. Na een vluchtige inspectie heb ik hem geaccepteerd, maar bij nader onderzoek zag ik ook waaròm die hals steeds maar weer los ging: het was een houten hals gelijmd aan een plastic bovenklos! Wanneer je dan gaat nadenken hoe je dat nu definitief moet gaan verhelpen, is de enige oplossing de plastic klos te vervangen door een houten om in combinatie met de goede huidenlijm een voor altijd goed vastzittende hals te maken. Plastic dus, wat een nep zooi!

    De huidige Chineesjes:
    Ze worden steeds beter en –hoewel de prijs ook omhoog gaat- nog steeds goedkoop. Er valt bijna niet meer tegenaan te concurreren! Via websites die in het Engels zijn vertaald, blijkt echter hier ook een soort fabrieksmatige werkwijze te bestaan, waarbij de samenstellende delen per werknemer worden gemaakt. Echter wel zeer vakkundig. Nu ontwikkel je die eenzijdige 'vakkundigheid' vanzelf wel, wanneer je er in een jaar tijd een paar duizend hebt gedaan. "Oefening baart kunst" zeggen we hier.
    Er is een trend gaande om zogenoemde ‘witte’ violen uit China te importeren, ze in het land van bestemming daar waar nodig te corrigeren, ze eigenhandig te lakken en te voorzien van snaren, kam en stapel. Scheelt een hele hoop arbeidsuren, maar de vraag blijft of het predikaat "handgebouwde viool" gevoerd mag worden. Naar mijn mening niet. Maar ik ben ook nogal een purist en Pietje precies volgens Remi, die daar overigens gelijk in heeft.



    (Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 07/02/2007 om 23:00 uur)
     
  9. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Ben geen pietje precies, maar ben het deze keer wel helemaal met je eens :)
     

Deel Deze Pagina