viool opbergen aan muur

Discussie in 'Overig' gestart door xantippe, 7 feb 2013.

  1. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    ik zag dat er enkele topics over waren, maar niet echt met resultaat. ik zou graag mijn viool aan de muur opbergen en kwam zo uit op de wandhaak van K&M. Ik nam contact op met de vioolbouwer bij mij in de buurt, maar hij raadde dit af. De viool zou met dergelijke haak namelijk tegen de muur botsen en ook de boog zou wel eens naar beneden kunnen vallen. Met de punt eerst, bijgevolg boog naar de vaantjes. Nu vroeg ik me af of iemand op het forum een beter idee heeft? Een doe het zelf projectje misschien? Heeft iemand misschien een fotootje van hoe hij/zij dit gedaan heeft? Ik zou mijn viool graag gewoon aan de muur opbergen omdat het nogal omslachtig is met steeds in en uit de koffer te moeten halen. een statief is geen optie, daar ik katten heb :)
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Een wandhaak van K&M? Hoe ziet dat er uit?
     
  3. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    http://www.arc-verona.nl/k-m-wandhouder-voor-viool-165-8.3300.html zo :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Of zo?

    [​IMG]

    Als je de schoudersteun laat zitten kan er niets beschadigen. Ik zie geen problemen!
     
  5. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    de vioolbouwer zei:
    ".. een statief is veel beter, want bij een muurhaak botst uw viool voortdurend met de rug tegen de muur. Ik heb zelf hangers gemaakt die veel verder uitsteken.
    Ook: als uw boog van het kleine haakje schiet (en dat gebeurt vroeg of laat), dan valt hij van hoog op de punt en is hij perte-totale.
    FYI ;-)"
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Daarom schreef ik ook in reactie#4 (onder de foto): laat de schoudersteun zitten, dan zijn de 'rugklachten' verholpen!!

    De strijkstok kan gemakkelijk ergens anders worden neergelegd of aan een apart haakje worden opgehangen.
     
  7. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Dat snap ik niet... Als die viool aan de muur hangt, dan hangt ze toch stil? Dus waarom zou ze dan voortdurend tegen de muur botsen?
     
  8. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    bij het opbergen en van de haak halen...
    zijn er mensen die dit nog anders opgelost hebben? ik lees ook over met een ijzerdraad aan de krul ophangen, maar dat lijkt me zo akelig :)
     
  9. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Als je een viool op de tafel legt heb je toch dezelfde 'botsing'?
    Wat ik wel eens zien zijn mensen die de viool in de kast zetten, achter glas.

    Zo kan je'm altijd zien en staat ie altijd veilig.
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Wat doen jullie vreselijk moeilijk! Een spijker in de muur, een lus van touw of een mooi stevig lint en de viool hangt in no time aan de wand, aan de krul! En hij wordt echt niet beschadigd, want hij beweegt niet! Ik heb er zo verscheidene hangen, je hoeft er werkelijk geen dure systemen voor te kopen. Je tilt hem zó met touwtje en al van de wand. En zolang je niet in de provincie Groningen woont, hangt die viool gewoon stil tegen de muur... :)
     
    zapling vindt dit leuk.
  11. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    fotootje misschien? en wat doe je met je boog?
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je kunt in het touwtje ook nog een extra lusje maken voor het knopje van de ...boog (wij zeggen in het Noorden "strijkstok"; of kan er aan een "boog" ook nog iets blijven hangen?). Simpeler: een extra spijker en daar de stok aan hangen, met de slof. Kan totaal geen kwaad! ;)
     
  13. Riny

    Riny Riny

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    45
    Waar zijn onderstaande wandbeugels te verkrijgen?
    Hopelijk zijn zij ook smal genoeg om een Banjo, ukelele (concert), Mandoline en uiteraard de viool aan op te hangen.

    Nu moet ik iedere keer alles weer in de bijbehorende koffers doen.

     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Bij Arc-verona. Ze hebben een website. De rest spreekt voor zich! :)
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Spijkertje ernaast, aan slof ophangen. Niet te moeilijk doen! Zo'n beugel kost € 19.90, een touwtje een cent, een spijker drie. Tja..
    :)
     
  16. Riny

    Riny Riny

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    45
    Frits,

    Bedankt voor de info.
     
  17. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    @Riny

    De genoemde viool-wandhouder is alleen voor violen bedoeld.

    Het is niet geschikt voor de andere instrumenten die je noemt.
    Ga daarvoor naar een goeie muziekzaak in de buurt waar ze je advies kunnen geven voor welk instrument je de beste beugel/muurhaak kunt nemen.
     
  18. xantippe

    xantippe

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    18
    google een beetje en je vindt er vast wel eentje voor andere instrumenten! ik hoop nog steeds op een foto van zo'n doe-het-zelf oplossing, ik denk dat ik dat dan ook misschien maar ga doen
     
  19. Petrouschka

    Petrouschka

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    1
    Gat boren, plug in muur, schroef 4 tot 6 cm lang met opstaande rand, gedeeltelijk inschroeven.
    Voor de bescherming van de achterkant: stukje tapijt uitsnijden, vastplakken met dubbelzijdig tape op de plek waar de achterkant van de viool de muur raakt.
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Het is wel al een wat oudere topic, maar ik denk dat dit nog wel bijdraagt:
    Hier even wat foto's van de viool van mijn dochtertje, 8 jaar nu. Die viool hangt hier nu al drie jaar aan de muur en is er nooit afgevallen, de stok ook niet, terwijl het toch een jong kind is dat hem steeds pakt en terughangt.
    IMAG0291.jpg IMAG0290.jpg IMAG0289.jpg IMAG0287.jpg

    De stok hangt aan de punt, dus ALS hij zou vallen, valt hij niet op de punt. Maar nogmaals, er is niet echt een reden waarom hij zou vallen.

    De schoudersteun blijft normaal gesproken op de viool zitten. Is voor de viool ook fijner! Want iedere keer de steun eraf en erop doen, werkt ook beschadigingen in de hand!

    En voor de zekerheid hangt achter de viool een kippetje. Ik dacht er nog aan de knoop op het kippetje te verwijderen, dan is het nog zachter. Door dit kippetje kan de viool nooit tegen de muur komen.

    Dit is dus een 1/4 viooltje. Die hangt dus ook gewoon aan dezelfde steun als een hele viool. Hij kan er gewoon echt niet zomaar af vallen, zelfs al zou je hem draaien in de steun dan nog houden de stemsleutels hem tegen van vallen. Dus kan het niet anders dan dat je hem met zorg ophangt en er weer af haalt.

    Maar mocht je hier toch bang voor zijn, dan hang je de haak gewoon boven een zachte ondergrond.

    Voordeel van deze hanger, t.o.v. een standaard, is dat hij nooit om kan vallen door bijvoorbeeld de poes of door een onhandige actie. En wat ik HET voordeel vind, is dat mijn dochtertje haar viool kan pakken wanneer ze wil, ze ziet hem ook hangen en denkt eraan om te spelen/oefenen. Hij hangt hier gewoon naast de standaard, waar ik vaak al haar te oefenen stukken op leg.

    Alleen in de koffer ligt hij veiliger, maar het blijft toch een gebruiksvoorwerp en hij mag dus gebruikt worden, hoe kostbaar ook, vind ik... En zo kan dat ook, met zorg :)
     
    zapling en Geert vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina