Viool poetsen

Discussie in 'Viool' gestart door TessaDJ, 27 sep 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het gebruik van amandelolie bij een klarinet heeft een andere achtergrond: de binnenzijde van de klarinet (meestal ebbenhout) wordt gedurende het bespelen behoorlijk vochtig. Een regelmatig in-oliën voorkomt dat het vocht het hout kan indringen. Het olie-laagje is een soort barrière.

    Frits
     
  2. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    En wat kun je doen als er snaarafdrukkken op je toets staan?
    Mijn viool is nl. een keer gevallen op mijn kastdeur.. :(

    En bijvoorbeeld als de lak beschadigd is,
    zegmaar een pit in je viool?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Snaarafdrukken op je toets:
    Snaren er allemaal afhalen en de toets opnieuw polijsten. Daar moet je dan zo lang mee door gaan tot dat alle dutsen weer onzichtbaar zijn. Daarna moet je controleren of de toets nog mooi vlak is met aan de G-snaar ongeveer in het midden een geringe uitholling.
    Als het echt flinke dutsen zijn gaat slijpen waarschijnlijk beter, maar daarna moet je dan weer polijsten.

    Frits
     
  4. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Zo ziet het eruit:
    [​IMG]

    Dat gaat dan aardig wat kosten zeker??
     
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Is dat niet vrij normaal en krijg je dat niet snel alweer terug?
     
  6. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Nee, omdat mijn viool op m'n kast in een standaard stond moest ik op m'n bed gaan staan om hem te pakken. Op de een of andere manier voel hij toen uit mijn handen, op mijn kastdeur (die open stond) en toen op de grond.. Ik was vreselijk geschrokken natuurlijk, maar alleen mij e-snaar was kapot en een paar pitjes in de lak. Volgens mijn lerares mankeerde mijn viool verder niks en heb ik heel veel geluk gehad!!

    Daarom denk ik ook niet dat het daarna snel weer terug zal komen, tenzij ik mijn viool natuurlijk weer op zo'n stomme manier laat vallen, maar dat zal waarschijnlijk niet zo snel gebeuren omdat ik hem nu op m'n bureau leg, zonder standaard ofzo.

    De pitten wil ik ook nog eens laten maken, maar op Flakkee (eiland boven Zeeland) zit geen vioolbouwer. De dichtstbijzijnde is pas in Rotterdam! :rolleyes:

    Groetjes Marike
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Marike,

    aan de foto kan ik niet goed zien waar die dutsen dan zitten. Wat ik wel zie, is een bepaalde zilver- of aluminium aanslag c.q. afdruk van de drie laagste snaren. Is dat wat je bedoelt met 'dutsen'?
    Als het een soort aanslag is, kun je dat waarschijnlijk wel weg poetsen met heel fijn watervast schuurpapier en een paar druppeltjes water.

    Frits
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik begrijp niet dat iemand op zijn/haar viool zo'n laag hars laat ontstaan, voor mijn gevoel heb je dan weinig gevoel voor je instrument. Het lijkt vies, het is vies. Maar Hammerl heeft een goed "Glanz-und Plegemittel" en in een oud boekje van de Harlinger vioolbouwer Atse Sytsma raadt hij aan de viool op te poetsen met een druppeltje lijnolie op een zachte doek. Ik heb dat op mijn oude viool uit 1820 geregeld gedaan, het middeltje lijkt me vrij onschuldig, het instrument glanst mooi en het ruikt ook nog lekker ambachtelijk!
     
  9. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Het klopt dat je de dutsen (ik noemde het pitjes in de lak) niet kan zien, want die zitten op het boven blad van mijn viool. Ik zal volgende week ofzo nog wel een foto op dit forum zetten (ik zit nu midden in de toetsweek en ik mag van mn ouders bijna niet achter de pc... :/).

    Die zilver aanslag op mijn staartstuk is wat ik bedoel. Zelf wegpoetsen lijkt me wel een beetje eng, ik heb twee linkerhanden en ben bang dat ik dan teveel zal schuren.. Maar mag je bijvoorbeeld met terpentine op je toets?? Want dan zou ik al mijn snaren eraf kunnen halen en dat proberen. (Zelfs dat lijkt me al best wel eng, maar wel te doen).

    Bedoel je mij? Dat is namelijk geen hars maar mijn snaren zijn daar heel hard tegenaan gekomen, meer info staat in post #26. En weinig gevoel voor mijn instrument.. Dat is absoluut niet waar, ik stof hem elke maand en bespeel hem elke dag minstens een uur!! ;)

    Groetjes Marike
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Staartstuk? :( Toets bedoel je waarschijnlijk.
    Vanwaar de keuze terpentine? Als je een oplosmiddel wilt gebruiken moet het betreffende bestanddeel er wel in oplossen en slijtsel van óf zilver óf aluminium lost niet op in terpentine. Ik denk dat je met een katoenen of nog beter een linnen lap, die je bevochtigt met speeksel(!) een heel eind komt. Het materiaal wat zich heeft afgezet op de toets bestaat uit heel fijne deeltjes, die niet behoeven te worden opgelost maar alleen maar overgebracht moeten worden naar een katoenen of linnen lap. Dat gaat droog niet zo best, vandaar de bevochtiging (met speeksel). Misschien dat de snaren er niet eens af hoeven, omdat een beetje minder spanning op de snaren al voldoende bewegingsvrijheid biedt om de aangedane plekken te behandelen. Je duwt de snaren een beetje opzij.
    Je zou ook nog een stokje kunnen nemen en daar een gedeelte van het linnen omheen wikkelen.

    Frits
     
  11. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Vanmiddag fotootje gemaakt. Is dat wat je bedoelt Marieke?

    [​IMG]
     
  12. iolani

    iolani

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    13
    Hmm dat heb ik ook bij mijn viool.. Hoop niet dat dat al te ernstig is ;)
     
  13. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Wat mij betreft niet ernstig. Gewoon de snaren die afgeven op de toest. Heb (nog) geen behoefte om het weg te halen. Als ik dat wel wil gebruik ik wel een doekje met wat Jif.
     
  14. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Sorry, ik bedoel inderdaad de toets! ;)

    Jij zegt speeksel, maar bijvoorbeeld Jif (wat Elman noemde) kan dat ook niet?
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Vast ook wel, heb het nog nooit geprobeerd. Ik heb er een kanttekening bij:
    de functie van JIF (heel weinig lijkt me al voldoende) is dezelfde als die van heel fijn schuurpapier: schuren. Het probleem met schuurpapier is, dat je de aluminium- of zilverdeeltjes gelijkmatig verdeeld over het toetsoppervlak waarover je schuurt. Je wrijft ze als het ware in het ebbenhout en ja dan wordt het lastig voor het oog om het nog te detecteren, maar het zit er in feite nog steeds.
    Met een lap én een beetje JIF erbij is het de bedoeling dat de deeltjes zich verplaatsen naar de lap.
    Wat ik in een eerdere reactie probeerde over te brengen is, dat je géén oplosmiddel nodig hebt. Een droge doek werkt niet, misschien dat het met water ook al wel gaat, maar dat kun je gauw genoeg zien wanneer je een witte doek gebruikt.

    Speeksel is soms een wondermiddel daar waar andere middeltjes té agressief zijn!
    't Kost ook nog eens niks!

    Frits
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Is Middelburg niet dichterbij?
    http://www.violinmaker.nl/
     
  17. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Er zit niks anders op.. Ik ga het toch maar met speeksel proberen.. ;)

    Ik zal proberen volgende week ff het resultaat te laten zien!
     
  18. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ik heb even bij de routeplanner van de ANWB gekeken, maar Middelburg doe je 1 uur en 3 minuten over en Rotterdam maar 48 minuten.

    Maar m'n zus gaat dicht bij Goes wonen, dus daarvandaan is wel dichtbij.
    Dus bedankt voor de tip!!

    Ook bedankt voor de foto trouwens! Die maakt een stuk duidelijker wat ik bedoelde! :D

    Groetjes Marike
     
  19. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Het viel me trouwens op dat bij de foto aan de bovenkant van het staartstuk nog een stukje zit. Als je kijkt bij mijn viool sluit het staartstuk aan op de krul.

    Heb jij dan een bredere krul?

    [​IMG]
     
  20. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ja, ik heb een bredere 'krul'. Net als bij een cello. Dat komt omdat het een altviool is. Dat is overigens niet standaard (volgens mij juist vaak niet). Eerlijk gezegd is het ook niet erg handig, al ik op de a-snaar (hoogste snaar) een bes moet spelen kom ik er namelijk met mn hand tegenaan.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina