Viool spreekt niet goed aan op 2 snaren ??

Discussie in 'Viool' gestart door rise, 23 apr 2019.

  1. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Al een paar weken heb ik een beetje ruzie met mijn viool. Vandaag had ik voor het eerst sinds lange tijd weer les en de juf begreep mijn ruzie. Alleen helaas wist ze de oplossing zo snel nog niet.
    De G en de D snaar klinken namelijk in het begin niet goed. Ik krijg er amper geluid uit. Na een tijdje verbetert het gelukkig wel weer. Maar wat is nu de reden van dat niet goed aanspreken ?
    Harsen was de oplossing niet. Zonder of met sourdine spelen maakte er ook niets voor uit.
    Er is verder niets aan mijn viool of vioolstok veranderd.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Stapel staat mogelijk niet optimaal: plaats maar ook en vooral de spanning tussen de bladen.
    Het kan ook met de temperatuur te maken hebben of beide.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Oude snaren wellicht? Het is de laatste dagen tamelijk droog geweest en daar houden strijkinstrumenten niet zo van. Als het bij de de volgende regenperiode niet verandert, kan een bezoekje aan de vioolbouwer wellicht een oplossing brengen: een kleine stapelcorrectie kan soms wonderen doen.
     
  4. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Het lijkt erop dat de G en D snaar en ik elkaar vanavond weer beter begrepen. Misschien toch door de extra dikke harslaag op de vioolstok ?? Geen idee of het zo blijft, eens even aanzien.
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Tamelijk droog????
    Mijn hygrometer staat op 22%:confused:
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Maar ga wel naar een vioolbouwer die ook zelf viool kan spelen. Een tikje tegen de stapel voldoet niet!
    E moet worden gecontroleerd wat de spanning is tussen de bladen en of beide zijden van de stapel exact aansluiten.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    22% is gevaarlijk droog. Weet je zeker dat je hygrometer de relatieve vochtigheid goed aangeeft? Ik herinner mij een partij Koreaanse hygrometers die de relatieve vochtigheid aangaven als relatieve droogte: 22% is dan eigenlijk 78%!
    Maar dat zal dan toch niet het geval zijn!
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ja het is zeer zeer droog.
    En ik heb mijn hygrometer geijkt:)
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Als het nu al zo droog is, hoe moet dat dan de komende winter?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Hoe heb je dat gedaan? Natte doek en dan na een tijd instellen op 100% RH?
    Dan hoop je maar dat de meter een lineair gedrag vertoont over een gebied van o tot 100%. En daar gaat het vaak mis, want als jij dan 22% afleest heb je geen enkele controle of dat wel de juiste waarde is.
    Er wordt ook wel eens gekalibreerd met een verzadigde zoutoplossing die dan ergens op 75% moet uitkomen, afhankelijk van welk zout is gebruikt. Maar ja, dan nog is het de vraag of een waarde ver daaronder correct gemeten wordt.
    Bij een digitale hygrometer heb ik wat meer vertrouwen in een éénpuntscalibratie.
    Terug naar de viool met twee slecht aansprekende snaren.
    Ik denk dat het alles te maken heeft met de lage RH. Op mijn digitale meter staat dat het buiten 34% RH is en binnenshuis geeft 'ie 40% RH aan. Voor buiten is dat best wel laag!!
    We krijgen wat regen, dus misschien dat het na verloop van tijd weer beter gaat klinken met die snaren.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het heeft waarschijnlijk inderdaad meer te maken met relatieve vochtigheid dan met temperatuur, zoals eerder door iemand werd geopperd, al is die temperatuur in dit geval dan mogelijk wel weer een van de oorzaken van de huidige lage Relatieve Vochtigheid.
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mijn hygrometer staat op 60%....
     

Deel Deze Pagina