Viool stemmen via internet??

Discussie in 'Viool' gestart door Hans53, 30 aug 2017.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, daar begint alles mee. Als daar niet de beschikking over is, wordt het wel heel erg moeilijk.
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Daar heb je een juf voor nodig. En je viool...
    Frits, die arme Hans heeft nog geen noot gespeeld! Laat staan een les gehad...... Als iemand niet kan zwemmen zeg je toch ook niet: Duik maar in het diepe, je moet het toch leren?
     
    Hans53 vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar jullie laten Hans onder toezicht van de 'juf' in het diepe zwemmen, met vleugeltjes en een band en dan zit 'ie ook nog aan de hengel.
    Zo zal 'ie nooit leren zwemmen.
     
  4. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Je hebt niet helemaal gelijk Frits...

    Iedereen zal toch eens vanaf het begin moeten beginnen en dat is

    toch de eenvoudigste manier, waarna de [ waarschijnlijk ] betere manieren

    geleerd en uitgeprobeerd worden.

    Met mijn muzikale gehoor zit het wel goed, maar als ik niet eens weet

    waarnaar ik moet luisteren, heb ik toch een probleem :D

    ---
     
  5. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Juist omdat je aangeeft dat het met je muzikale gehoor wel goed zit moet je volgens mij het horen van een zuivere kwint snel kunnen aanleren. Het is zoals Frits zegt: eerst met de stemvork de A overnemen en daarna je gehoor trainen om zuivere kwinten te horen (A - D, D - G en A - E) . Het lijkt me veel beter dan alle snaren apart te stemmen met behulp van de computer of ander elektronisch hulpmiddel. Ook een stemfluitje voldoet volgens mij niet, ik heb het idee dat hard of zacht blazen een verschil in toonhoogte kan geven.
    Maar misschien is het wel heel ouderwets wat ik allemaal zeg.........
     
  6. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Ben ik nu zo dom of snappen jullie echt niet wat ik bedoel ?????

    Als ik de A-snaar gestemd heb met bijvoorbeeld een stemvork ,

    HOE MOET IK DAN WETEN HOE DIE ANDEREN DRIE MOETEN KLINKEN :rolleyes::rolleyes:

    Jullie kunnen dan wel lekker zeggen dat ik dat op het gehoor moet doen, maar welke

    tonen dan ??????????????

    Ik kan het toch niet duidelijker uitleggen volgens mij :confused::confused:

    ---
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Inderdaad, je moet eerst wel gehoord hebben hoe alle snaren horen te klinken. Vervolgens hoe het klinkt als je de kwint strijket: a-e. En ook die andere kwinten.

    De eerste oefeningen met een strijkinstrument zijn met de losse snaren, natuurlijk nadat ze eerst gestemd zijn onder leiding van je docent tijdens les en thuis volgens de door de leraar aangeleerde methode. Nachecken of het klopt wat je gedaan hebt, kun je inderdaad met een hulpmiddel als bijvoorbeeld een apparaatje of op internet of app.

    Door die oefeningen met de losse snaren, ga je wel thuisraken in de toonhoogten en bovendien ben je dan ook bezig met hoe je op een goede manier strijkt en de juiste houding. Een paar vliegen in één klap.

    Je muzikale gehoor zal verder ontwikkeld worden op het gebied van steeds preciezer horen of de kwint (a-e, a-d, d-g) die je strijkt, klopt.
     
  8. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Vraag aan Hans: weet je wat een A is? Wat een kwint is. Wat voor snaren er op een viool zitten en wat de onderlinge toonafstand is. Als je dat niet weet dan kan ik me heel goed voorstellen dat wat wij hier allemaal beweren voor jou abracadabra is of een soort geheimtaal.
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hans, geneer je niet. Ik ben wel eens bij een echte vioolbouwer geweest die blijkbaar niet speelde en de viool ook met een stemkastje stemde. Ikzelf heb jaren bij de piano gestemd. Nu is de piano weg en moet ik wel anders.

    De tip van de week: heb je de A snaar gestemd met de stemvork dan vind je de E door te zingen " altijd is Kortjakje ziek" altijd = A en is = E (moet je wel een beetje zuiver kunnen zingen)
    Zo kan je ook terug van A naar D en van D naar G of omgekeerd.
    En dan kan je nauwkeurig stemmen met de tweeklanken. Dat is een kwestie van proberen maar dat hoor je echt.
    Succes !
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  10. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Nee he! Ben op vakantie dus kan nu zelf niet spelen. Dus ik denk 'Ik kijk even gezellig op strijkersforum' en dan is die eeuwige stemvork discussie hier voor de 100ste keer aan de gang AAAAHRRRRGGGGG!!!!

    @ Hans: nee je bent niet dom en klopt, enkele anderen snappen echt niet wat je bedoelt. Hebben we al tig keer geprobeerd uit te leggen dat je eerst moet leren hoe je viool moet klinken voordat je zelf kunt gaan stemmen (de normale mens tenminste). Dus hou maar op met uitleggen en gebruik vooral die hulpmiddelen van internet. Dat zelf stemmen komt later wel als je weet hoe je viool moet klinken én als je een beetje weet hoe het spelen werkt etc.
    En dan een verdere tip uit eigen ervaring: violisten zijn vaak ENORME puristen (ofwel netjes gezegd enorm conventioneel) en dat merk je aan alles en dus ook aan dit soort discussies. Volg je eigen weg en denk niet dat jij gek bent: over het algemeen niet ;):D

    Dan in het algemeen over die stemvork: heren en dames die stemvorken en stemfluitjes aanhangen: het is 2017 geen 1720 meer. Tegenwoordig heb je apps op je telefoon en stemapparaatjes die je op een deel van je viool klemt (bijv. een van de stemsleutels) en je maar zachtjes een snaar hoeft aan te raken en het apparaatje herkent aan de trilling of het goed is. Waarom gebruik ik deze dingen terwijl ik wel vroeger een stemvork heb gekregen (die netjes bij mijn Flesch boek ligt op mijn zolderkamertje) én ik ook echt wel goede oren heb? Nou, laat ik dat uitleggen aan de hand van mijn vioolbelevenissen van 2017:
    eerst de Mattheuspassion van Bach meespelen. Stemming is ouderwets dus een stuk lager dan de stemvork. Vooral in de week van de repetitie-generale-uitvoering wil ik niet telkens terug stemmen naar a=440 en mijn viool juist stabiel wil houden. Hoe stem ik dan toch de goede a? Juist, met mijn app op mijn telefoon. Zou ik inderdaad nog op gehoor moeten kunnen vinden met stemvork, maar daar ben ik dan te lui voor.
    Meteen daarna volgt Jesus Christ Superstar. Ik moet de solo op het einde spelen en dan moet mijn viool wel in die koude kerken nog gestemd zijn. Levert een hoop minder stress voor me op. Met een mic op mijn viool en midden op het podium kan ik niet zomaar lekker bijstemmen. Klein stemapparaatje op de stemsleutel, snaar zachtjes aanslaan en ik ben gestemd. Heerlijk!
    Volgende project is een musical met verder alleen blazers. Die klinken beter als ze spelen a=442 en ik pas me aan omdat dat niet ingewikkeld is voor viool. Voorstellingen zijn in de buitenlucht dus enkele keren bijstemmen is wel nodig op die avonden. Hoe? met de stemvork wordt dat wel ingewikkeld en vooral ook zelfde verhaal met de mic. Dus thuis met de app en op de avond zelf met dat apparaatje op mijn viool. Wat maakt dat het leven een stuk makkelijker! Kan ik het af met alleen een stemvork of stemfluitje? Jawel. Maar waarom zou ik als er zoveel makkelijke hulpmiddelen zijn inmiddels die me helpen om te concentreren op mijn spel? Moet je na een paar jaar zelf je viool kunnen stemmen op een a en de rest in kwinten luisteren? Ja natuurlijk. Maar daarvoor moet je eerst ervaring opdoen en je oren trainen. Viool is al moeilijk genoeg. Laat mensen het in stapjes leren.

    zo dat moest ik echt even kwijt :D. Ga ik nu maar even verder met vakantie vieren :cool:
     
    Marcelita, Geert en Hans53 vinden dit leuk.
  11. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Bijvoorbeeld moeten de A en de D snaar harmonieus klinken als je deze tegelijkertijd aanstrijkt tijdens het stemmen. De tonen van beide snaren moeten als het waren inelkaar vallen. Dat is in het begin vrij lastig en je doet er een tijdje over omdat te leren.

    Nu ik ook altviool speel, moet ik nu dus ook leren om de C snaar in harmonie zien te krijgen met de G snaar. Maar omdat de C snaar nog niet helemaal lekker in mijn gehoor ligt twijfel ik wel eens, en dan pak ik soms mijn stem apparaatje erbij. Maar die heb ik eigenlijk nooit meer nodig. Zeker als ik mijn gewone viool moet stemmen.

    Maar het duurd even voordat je snaren in een kwint harmonieus klinken, dat moet je echt leren en veel oefenen. Maar op den duur hoor je wel of de kwint vals klinkt als je beide snaren stemt. De A snaar is hierin leidend. Als de D snaar ook goed gestemd is, dan kun je verder op de G en D snaar waar de D snaar weer leidend is. Daarna stem je de A en E snaar, waar de A snaar weer leidend is. Je stemt in feiten de andere snaar die je wilt stemmen op de leidende snaar af.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2017
  12. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    @ snelviooltje..

    Eindelijk iemand die mij begrijpt, blijkt het ook nog een vrouw te zijn :eek::D;)

    Bedankt voor je heel erg duidelijke uitleg en ik weet ook wel dat ik zeker niet

    dom ben, maar soms, in dit soort discussies ga je wel eens aan jezelf twijfelen :p

    Ik ga de hulpmiddeltjes van internet zeker gebruiken ennnnnn---ik heb gisteren

    een stemfluitje "gewonnen" hier op het forum, dus die ga ik ook

    zeker gebruiken.

    Ben jij trouwens beroepsmuzikant??

    --
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Eindelijk iemand die mij begrijpt, en dan heb ik het over dreamingdragon!

    Ja, moet je doen! En dan de ene keer iets harder blazen dan de andere keer of bij de A harder en bij de G zachter: kun je de hele boel weer opnieuw gaan stemmen. Tenminste als je je oren niet gebruikt.
    Veel plezier er mee.
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hans niks van Frits aantrekken hoor, ik gebruik mijn hele leven al een stemfluitje, en vooral voor een beginner is het ideaal.
     
  15. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Inderdaad ik ben het met Frits eens, behalve je vingers, je handen, je polsen, je armen en je schouders zijn je OREN het allerbelangrijkste als je viool wilt leren spelen.
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Natuurlijk zijn je oren belangrijk, zonder gehoor kan je zelfs helemaal niet spelen.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Je hele leven al? Wordt het dan eindelijk niet eens tijd om over te stappen op een stemvork?
    Kun je tóch nog een enorme vooruitgang boeken in je zuiverheid!
    En als je je hele leven al viool speelt, ben je toch geen beginner meer?
     
  18. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Volgens mij weet je heel goed wat ik bedoel Tobias.
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hans, ik herken mij in jou frustratie .
    Iedereen die het maar heeft over zwevende klanken, en stemmen op gehoor.
    En je hebt helemaal gelijk , je moet eerst een eikpunt hebben om mee te kunnen vergelijken . Dit betekend dat je de klanken eerst een beetje moet kennen om te kunnen bepalen of deze klopt.en een stemfluit kan hierbij zeker helpen.
    En goed stemmen met behulp van een stemfluit kan voor sommige ook al een hele klus zijn.
    Dat stemmen dat komt wel!
    En ook als het je in het ergste geval nooit zou lukken om op gehoor te leren stemmen dan is dat nog geen drama.
    Zolang je maar met een goed gestemd instrument blijft spelen .
    En hoe je je instrument stemt doet er eigenlijk helemaal niet toe.
    Ik zou zeggen eerst genieten van je aanwinst, misschien wat lessen en de rest komt later wel.:)
     
    Hans53 vindt dit leuk.
  20. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Weer iemand die mij begrijpt en laat het nu weer een vrouw zijn :eek:

    Is dit een "keerpunt " in mijn leven??

    Ik ga vanmiddag maar eens een staatslot kopen :D:D

    ---
     
    marloes s vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina