Viool teruggevonden ... is dit nog wat?

Discussie in 'Viool' gestart door Mart35, 27 dec 2023.

  1. Mart35

    Mart35

    Lid geworden:
    23 dec 2023
    Berichten:
    5
    Beste mensen,
    Na het overlijden van mijn vader vond ik op zolder mijn oude viool terug. Omdat ik al heel lang niet meer speel vraag ik mij af of iemand hier nog iets aan zou kunnen hebben. Of is er voor dit soort instrumenten tegenwoordig geen belangstelling meer?
    Het is een Mirecourt viool (etiket: "Lutherie Artistique Jean-Baptiste Colin, année 1887 JB-C") die begin jaren 80 voor 2500 gulden bij De Froe in Amstelveen is aangeschaft. Ik was destijds heel bij met de volle warme klank, maar hoe hij nu klinkt weet ik niet - geen snaren meer natuurlijk. Kast ziet er voor een leek goed uit, wel is duidelijk te zien dat deze viool veel is bespeeld.
    Kan iemand mij adviseren?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Daar is vast belangstelling voor, maar hoeveel? Het is wel afhankelijk van de staat waarin: met houtworm is het twijfelachtig, maar zonder worm is zo'n viool vast wel iets waard. Een bezoek aan de vioolbouwer geeft het meeste duidelijkheid over een reële vraagprijs particulier (hoogste) tot en met de opkopersprijs in huidige staat (laagste)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    De vraag van Mart was of iemand hem zou kunnen adviseren. Hij heeft de moeite genomen dit op te starten op dit forum. Daar antwoordt Boon op: “ga er mee naar een vioolbouwer”. Om nu meteen na de eerste post al door te verwijzen naar een vioolbouwer maakt dit forum zinloos en maakt dit onderwerp meteen dood. Bovendien wordt de inspanning van de topicstarter dan geminacht. Ik zou daarom Mart willen uitnodigen om ons met wat fotomateriaal deelgenoot te maken van het instrument. Als er niets anders meer overblijft dan een bezoek aan de lokale (of dichtstbijzijnde) vioolbouwer kan een dergelijk advies altijd nog gegeven worden.
     
  4. Mart35

    Mart35

    Lid geworden:
    23 dec 2023
    Berichten:
    5
    IMG_20231228_124144.jpg IMG_20231228_124125.jpg

    Ik hoop dat deze foto's een idee geven. Ik heb er meer gemaakt, maar die lijken een te groot bestand op te leveren, zodat ik ze niet kan uploaden. Zippen hielp ook niet.

    Ik heb de rest van de foto's geresized. Ik hoop dat ze nog scherp genoeg zijn.
    IMG_20231228_124109 k.jpg IMG_20231228_124039 k.jpg
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Om foto's in JPEG-formaat zonder kwaliteitsverlies te comprimeren gebruik ik vaak deze.
    Is dat een optie?
    Zijn er ook foto's aan te leveren die laten zien wat er nog aan dit instrument gedaan moet worden? Misschien wat meer close-up?
     
  6. Mart35

    Mart35

    Lid geworden:
    23 dec 2023
    Berichten:
    5
    Bedankt voor de tip!
    Zeker, ik kan close-ups toevoegen . Ik weet alleen niet goed welke delen er dan het beste op de foto kunnen.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik zie hier en daar van die zwarte spikkeltjes op het bovenblad. Hopelijk zijn daar geen kleine houtwormgaatjes. Wellicht wat close-up foto's van die zwarte plekjes/spikkels, zodat beter te zien is wat daar aan de hand is.

    Met de commentaren die op dit forum worden gegeven (en die dit forum dus ook nuttig maken), kan #Mart naar een vioolbouwer gaan om nog meer gerichte vragen te kunnen stellen. Uiteindelijk lijkt mij een gang naar de vioolbouwer onvermijdelijk, tenzij hij de viool weer in deze staat op zolder zou willen leggen.
     
  8. Mart35

    Mart35

    Lid geworden:
    23 dec 2023
    Berichten:
    5
    Hierbij foto's van de op het oog meest beschadigde plekken. De zwarte spikkels zijn geen gaatjes, het lijken stootplekjes.
    IMG_20231228_212000.jpg

    IMG_20231228_212028.jpg

    IMG_20231228_212051.jpg

    IMG_20231228_212207.jpg
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Het lijkt mij een viool die nog zeer bruikbaar gemaakt kan worden en dat ook waard is, maar dat zal een flinke duit kosten en wanneer hij uiteindelijk verkocht moet worden is het de vraag of je je geld er dan weer uitkrijgt. Wil je hem zelf niet houden, zoek er dan een liefhebber voor die het restauratieproject wil aangaan en er in wil investeren.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2023
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zou het een goede oefenviool voor beginnende conservatoriumstudent kunnen zijn na restauratie?
    Overigens zou je nog steeds zelf weer kunnen beginnen met spelen, tenzij je de conclusie hebt getrokken dat viool spelen echt niet iets voor jou is. Zo'n gedachte van destijds kan natuurlijk nu weer anders liggen.

    Wel mooi dat die zwarte vlekjes niet duiden op gaatjes, dat scheelt alweer.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Als ik de foto's zo bekijk is er wel sprake van zichtbare gebruikssporen, maar geen belemmering om dit instrument weer te bespelen. Dat kan ook met beschadigde lak. Anders wordt het wanneer herstelwerk van de lak gewenst is, maar dat is dan cosmetica die het nodige kost.
    Ik kan uit de foto's niet opmaken of de stapel er nog in zit en op de goede plaats, die zou mogelijk moeten worden herzet of vernieuwd. Als de oorspronkelijke kam er nog is zou bekeken moeten worden of die nog bruikbaar is, anders moet er een nieuwe kam worden pas gesneden.
    Het kan ook zijn dat er ergens losse lijmverbindingen zitten, die moeten dan weer gelijmd worden. Wanneer de stemsleutels passen, kan met een set nieuwe snaren dit instrument weer bespeeld worden. In het gunstigste geval zou de viool weer speelklaar kunnen zijn voor een paar honderd Euro of daaromtrent. In het andere geval zou een prijsopgave door een vioolbouwer moeten uitmaken of die investering aanvaard wordt.
     
  12. Mart35

    Mart35

    Lid geworden:
    23 dec 2023
    Berichten:
    5
    Dank voor jullie reacties. Ik weet weer wat meer en zal het instrument eens aan een vioolbouwer voorleggen.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    De door mij gedane suggestie in # 2 was dus nog niet zo gek!
     
  14. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Wanneer je deze viool zelf oppoetst (met het juiste spul, zoals Viol) dan ziet deze er gelijk een stuk beter uit. Ik zie niet waarom dit heel veel zou kosten. Nieuwe snaren en nieuwe kam er op laten zetten en deze viool is weer bespeelbaar (mits verder geen verborgen schade). Alleen die schade/zwarte plek rechtsboven op het bovenblad is vreemd.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2024
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Voor kale plekken acht ik Viol wat minder geschikt, aangezien het dan mogelijk in het hout trekt. Sowieso moet je met allerlei vette en minder vette schoonmaakmiddelen voor strijkinstrumenten terughoudend zijn bij kale plekken. Mijn advies uit # 2 is ook hier van toepassing.
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Voor en na foto's van een kringloopviool die ik met Viol heb behandeld destijds. Aangezien kam uit bovenblad gestoken was vond ik het verdere investering niet waard en heb de viool verkocht.

    [​IMG]
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Een kam uit het bovenblad gestoken? Heel bijzonder!
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.287
    Homepage:
    Wat bedoelt Elman nou? :(
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Ik denk dat ik weet wat hij bedoelt, maar laat hem zichzelf nader verklaren!
     
  20. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    O haha, typfoutje. Ik bedoel natuurlijk de zangbalk :D:D:D

    Een kam uit het bovenblad zou wel next level zijn ja. o_O
     

Deel Deze Pagina