Viool uit 'n besneeuwd marktkraampje in Praag... heeft wat TLC nodig!

Discussie in 'Viool' gestart door Marloes, 5 feb 2013.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Nu ik de foto's van #2 goed bekijk: het zijn twee verschillende instrumenten. Over de esthetische kwaliteiten van de Thomastik snarenhouder kun je twisten, Thomastik ontwierp dit ding destijds (eerder dan Wittner) voor de na de tweede wereldoorlog op de markt gebrachte staalsnaren (niet alleen E , maar ook A, D en G) ter vervanging van Darm. De schroefjes van de eerste modellen hadden dan ook een heel fijne spoed, speciaal voor de stalen snaren; later is een grovere spoed toegepast. Of ebbenhout nu mooier is dan buxus (echt of palmhout) is ook een kwestie van smaak.
    De oorspronkelijke snarenhouder van Wittner was overigens (evenals de Thomastik) ook van aluminium. Nu past Wittner eigenlijk alleen nog maar kunststof toe voor snarenhouders met geïntegreerde fijnstemmers.
     
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Verhip!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Inderdaad: Verhip!! :(
    Het was ook mij ontgaan! Goed gezien Bert!
    Nu zou Marloes op de proppen moeten komen met een soort verklaring wat er hier aan de hand is of hoe dat zit. Ben wel benieuwd.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Het was een test van Marloes hoe oplettend die opscheppers op dit forum zijn! :lol:
    Ik had tot nu toe deze post nog niet echt bekeken natuurlijk! ;)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Tuurlijk niet! ;)
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Bij de foto's van Marloes op Facebook staat er volgens mij geen instrument met buxus sleutels. Ik denk dat er wat fout gegaan is in het her-posten.

    Zie wel Arnold Schwarzenegger met een viool in zijn hand, Olfje (Theo Olof), een hondje en zo. Maar totaal geen viool met buxus beslag.,

    Remi
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    De foto's op het forum Remi, #2 (maar jij hoort ook niet bij de opscheppers!) :cool:
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Klopt Remi, in het bestand wat op Facebook staat komt de viool met buxus stemsleutels niet voor. Ik heb daarom het juiste plaatje er bijgezet en de verkeerde vervangen. Daarmee is de verwarring weer ten einde en het 'probleem' opgelost. De fout is inderdaad opgetreden met het herplaatsen van de afbeeldingen.

    Frits
     
  9. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Waaraan zien jullie dat het om twee verschillende instrumenten zou gaan? Ik heb er geen verstand van, zit pas sinds kort op celloles. Ben echter wel heel erg benieuwd nu...
     
  10. Nuria

    Nuria

    Lid geworden:
    8 jun 2013
    Berichten:
    60
    Sorry, ik zie nu pas dat er een tweede pagina is met reacties. Ik ga verder met lezen.
     
  11. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ik kom altijd graag op de proppen ^_^
    @"Nu zou Marloes op de proppen moeten komen met een soort verklaring wat er hier aan de hand is of hoe dat zit"
    Wat is precies het punt? Ik ben zelf een beetje de draad kwijtgeraakt tussen de fijnstemmers en de Wittners ;)
    Welke foto's gaat het precies over in wat Bert aangeeft: "Nu ik de foto's van #2 goed bekijk: het zijn twee verschillende instrumenten" ?

    Op dit moment kan ik qua viool nog weinig melden in ieder geval: Mijn financiën zijn helaas nog steeds niet dusdanig dat ik de viool onder handen kan laten nemen. :(
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Omdat de tweede foto op reactie #2 reeds is vervangen, gaat het hele verhaal niet meer op. Je hoeft dus niet meer 'op de proppen' te komen, want het 'probleem' heeft zich -zoals ik al schreef in post#28- nu opgelost. (Probleem was dat er per abuis een verkeerde foto van een ander instrument was geplaatst in de serie op post#2).

    Frits
     
  13. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ah, ik snap het! Bedankt voor de opheldering :)
     
  14. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Ik ben erg benieuwd hoe de viool klinkt. Deze Dvorak heb ik recentelijk verkocht. Dvorak maakte ook veel atelier violen, het is goed mogelijk dat de jouwe uit zijn atelier komt of misschien wel door hem zelf is gemaakt.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Marloes vindt dit leuk.
  15. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ah bedankt voor je reactie Chrish: ik zie het nu pas. (al kan ik de foto's niet zien op de één of andere manier)
    Ruim twee jaar na dato en nog het geld niet apart kunnen houden, jammer genoeg. Binnenkort gaat het er hopelijk toch van komen. Nu meteen even bellen met de bouwer!
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ik kan ook geen foto's zien!
    Er is denk ik iets mis met het uploaden, tenzij chrish zich heeft bedacht en de boel heeft gewist.
    Dan zul je niets vinden.
     
  17. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    2 jaar na dato denk ik dat ze gewoon verwijderd zijn door imageshack...
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ik vermoed dat toen de oude software nog actief was en die had zeer gebrekkige mogelijkheden om foto's te plaatsen. Indien je dat via Imageshack hebt gedaan worden die na een bepaalde tijd gewist. 't Lijkt Marktplaats wel.
     
  19. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ik zal even een kleine update geven.

    Een week geleden ben ik met de viool naar Paardekooper in Den Bosch gegaan. Hij zag al snel dat wat er aan moest gebeuren, niet in verhouding zou staan tot de waarde van de viool. En, belangrijker, dat alles wat echt niet tot later kon wachten, boven mijn budget uit zou komen. Zodra ik weer aan het werk ben, laat ik de viool zeker wel opkalefateren.

    Maar ja, het idee om snel weer aan het spelen te geraken kon ik inmiddels al niet meer van me afzetten natuurlijk. ;) Dus, tegen mijn eigen verwachting in, geïnformeerd naar de huurviolen en de kosten die daaraan verbonden waren.
    Om een lang verhaal kort te maken: iets later ben ik heel gelukkig met twee violen de deur uitgegaan.

    Inmiddels ben ik sinds een week weer aan het spelen. De eerste dag schrok ik eerlijk gezegd van mijn eigen spel maar heel wat pijntjes en gerichte oefeningen (zowel met de viool als met de gewichten) verder, zit ik nagenoeg alweer op mijn oude niveau. Gisteren heb ik voor het eerst weer echt lang kunnen studeren zonder enig ongemak, met veel pauzes tussendoor voor het uitzoeken van noten, toonsoorten en aanverwanten heerlijk vier uur lang ongestoord bezig geweest. <3 Pff, dan besef je hoe erg je dat gemist hebt!

    Mijn budget biedt niet zoveel ruimte maar ik heb toch maar contact gezocht met de Eindhovense Muziekschool (n.a.v. een tip van Paardekooper, wie ik had verteld dat ik na 't Hart erg veel moeite heb gehad een docent te vinden waarmee ik goed matchte). Op 16 januari ga ik naar de open dag en heb begrepen dat ik in ieder geval twee gratis proeflessen kan volgen en dat het mogelijk is een beperkt aantal lessen af te nemen. Hopelijk is snel de financiële situatie weer zo dat ik gestructureerd kan lessen en och, wie weet waar dan vervolgens het schip weer strandt.

    Bedankt voor al jullie fijne tips en hulp: ik zal nu wel weer vaker op het forum te vinden zijn. :)
     
    Marcelita, Muzirene en zapling vinden dit leuk.
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Fijn voor je dat je nu in iedergeval weer lekker viool kunt spelen.
    En goed dat je hebt gezocht naar een oplossing die bij jou budget past.
    Veel plezier met spelen.
     
    Marloes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina