Viool van Ebay doorverkopen...verstandig?

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Salarmax90, 25 nov 2011.

  1. Salarmax90

    Salarmax90

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    3
    Hallo beste strijkers,

    Laatst heb ik een kijkje genomen op Ebay en daar zag ik een aantal violen die misschien over 3 dagen voor 60 of 90 euro worden geveild. Sommigen zijn zwaar gehavend, anderen zien er nog best goed uit (dat wil zeggen, geen scheuren in het blad, enkel wat krasjes). Terwijl ik deze violen zat te bekijken kreeg ik opeens een idee: waarom niet die violen overkopen voor een schamele prijs om vervolgens door te kopen (of natuurlijk zelf te houden). Sommige violen op Ebay zouden van voor 1900 zijn gemaakt en zien er op de foto nog best goed uit. Ben best bereid om een eventueel aangekochte viool mee te nemen naar een vioolbouwer voor lichte reparaties en taxaties. Alhoewel het allemaal te mooi om waar lijkt te zijn, zou ik toch wat advies willen hebben zoals:

    hoe betrouwbaar zijn deze violen en hun eigenaar? Met andere woorden: zijn bepaalde violen nou werkelijk gemaakt van bijvoorbeeld voor 1900. Welke schadefactoren spelen mee bij een taxatie en reparatie, is het werkelijk zo simpel om een viool uit 1850 voor 90 euro over te kopen. Ben nogal ondernemend ingesteld, maar ik wil liever niet in een frauduleuze koop trappen.

    Voor de duidelijkheid: ik speel zelf al 12 jaar semi-prof viool (ben 21 jaar). Speel op een Franse viool uit Mirecourt met etiket: Nicolaus amatus Cremone Hieronymii fili fecit An 1681. Het is een kopie uit 1924, maar toch 1800 euro waard. Vandaar dat ik dacht, misschien het proberen waard? :D Heb bijvoorbeeld een viool gezien met etiket "Paulus Caftello 1778" voor 60 euro :p . Echter, volgens mij is dit een kopie.
    Zit intensief in de vioolwereld. Echter, Ebay is voor mij onbekend terrein als het om instrumenten gaat.
    Graag jullie reacties en adviezen :cool:
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Niet doen als je er geen verstand van hebt. 99% is fabriekstroep. Ze doen de viool niet voor niets weg 99% is namelijk ook handelaar, sommige hebben zelfs meerdere accounts zodat de schijn lijkt alsof ze particulier zijn.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik volg regelmatig soortgelijke vragen op het Amerikaanse forum. Het komt er in veel gevallen op neer dat er vaak wordt gesjoemeld, hetzij met de beschrijving over het instrument, hetzij met de verzendkosten. Zo herinner ik me een voorval van een instrument waarin eerst stond vermeld dat de krul er was afgezegd en weer aangezet (hals korter gemaakt?) maar later werd dat weer ontkend en werd de tekst aangepast. Wanneer het om zo iets gaat is het signaal duidelijk: niet kopen.
    Mensen die Ebay frequent volgen weten ook precies wat ze er van moeten denken bij een bepaalde aanbieder. Als ik zou moeten afgaan op een aantal goede en duidelijke afbeeldingen zegt dat denk ik meer dan een knullige beschrijving.

    Frits
     
  4. Salarmax90

    Salarmax90

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    3
    Ik weet niet of het is toegestaan om een directe link naar Ebay hier te plaatsen. Ik plaats nu de link van het product op ebay hier. Ik weet niet hoe je de serie plaatjes hier op deze website kan afbeelden:

    http://www.ebay.nl/itm/Sehr-alte-42-5-Bratsche-Viola-mit-Zettel-Paulus-Caftello-1778-/200678673126?pt=Streich_und_Zupfinstrumente&hash=item2eb9618ae6#ht_500wt_949

    Excuses als dit niet is toegestaan :)
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Dat is een alt, ik neem aan dat je dat al wist? Hij is opnieuw gelakt en niet denderend mooi.... hout is ook niet bijzonder.

    Mooie viool op ebay: http://cgi.ebay.fr/violon-signe-breton1831-/220901174216?pt=FR_YO_OInstrumentsMusique_Cordes&hash=item336ebc6bc8

    maar is al gelijk duurder...
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb even zitten denken wat ik hier mee ga doen, want in de Regels staat niets vermeld over EBay, wél over Marktplaats. De reden is eigenlijk dat er nog niet eerder met een link naar EBay verwezen werd over een bepaald instrument. De reden dat Marktplaats-links niet zijn toegestaan is omdat de hele advertentie inclusief afbeeldingen en ook tekst, na verloop van tijd verdwijnt. Dan zou er een hele discussie op dit forum staan waarbij geen mens meer terug kan gaan naar afbeeldingen. Nu blijkt dat bij EBay ook te gebeuren! Dat is ook wel logisch, want als een voorwerp eenmaal is verkocht behoort die niet meer te worden aangeboden.
    Nu vond ik deze alt wel interessant om over te discussiëren en heb een oplossing gevonden voor wat betreft de ‘houdbaarheid’: ik heb de afbeeldingen na enige bewerking ‘onbeperkt houdbaar’ gemaakt via mijn eigen bestand. Ik heb de meest interessante afbeeldingen gecompileerd en plaats ze hieronder met mijn commentaar.

    [​IMG]

    Als ik die foto’s van front en achterblad bekijk dan kan ik niet anders concluderen dan dat het hier gaat om een alt uit –laten we zeggen- 1965. Ik vermoed dat er een nieuwe toets op is gelijmd. De lak is behoorlijk dik (té dik) opgebracht. De houtkeuze van het bovenblad is nogal van draaierig hout en veel te brede nerf.

    [​IMG]

    Wanneer we dan het f-gat beschouwen, is hier een poging gedaan om de vleugel een soort ‘Hohlkehle’ mee te geven, wat behoorlijk mislukt is. Ook duidelijk is te zien dat een lak van deze dikte er vele jaren over doet om door en door te drogen. Kijk maar eens naar de plaats van de rechter kamvoet, daar is de lak ingedrukt tot bijna het kale hout!!
    De welving met name het bovenblad heeft een ongebruikelijke curvatuur.
    De krul is nogal 'vreemd' en hoort niet bij dit model:

    [​IMG]


    Het label lijkt me fake:

    [​IMG]

    Het verbaast me niet dat er slechts € 67,= als startbod gevraagd wordt: meer is het absoluut niet waard.


    Dan volgt hieronder nog de begeleidende tekst die bij dit aanbod hoort:

    " Sie bieten hier auf eine alte 42,5er Bratsche mit Zettel Paulus Caftello 1778.
    Messungen:
    Gesamtlenge-71cm
    Körperlenge-42,5cm
    Durchmesser oben-19cm
    Durchmesser mitte-13cm
    Durchmesser unten-24cm
    Tiefe-4,5cm
    Sie hat keine Risse. Halz wurde geschtiftet.(Fotos sind teil der artikel beschreibung).Bei Fragen oder weitere Fotos bitte schreiben.
    Der Artikel wird von Privat verkauft unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung."



    Frits
     
  7. Salarmax90

    Salarmax90

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    3
    Ik had al zo'n vermoeden dat er hier een luchtje aan zat. Hij leek me wel érg donker. Hoe kan je eigenlijk zo vaststellen dat deze alt uit de periode 1965 is?
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Het lijkt me een bij elkaar geraapt zootje toe. Het bovenblad deugt helemaal niet, ik krijg bijna de indruk dat er met behulp van een rubber stempel een houtnerf-motief op is aangebracht! En ja, die laklaag; nieuw en veel de dik en ook nog glimmend. De krul maakt een oude indruk, ik ben wel benieuwd waarom Frits deze krul niet bij het model vindt passen. Het etiket doet wèl 18de-eeuws aan, met die f die een -s is: Castello.

    Volgens mij heeft iemand wat onderdelen in elkaar geplakt, gelakt, aangevuld en toen op Ebay gezet. Hoe zou hij klinken?
     
  9. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Misschien een hele domme vraag maar waarom zou iemand een viool die € 1.000 of meer waard is voor 60 euro op marktplaats zetten? Mensen die zelf een viool hebben en die willen verkopen kennen de waarde van zo'n instrument. Iemand die een viool uit een erfenis krijgt of op zolder aantreft (of op de rommelmarkt) gaat altijd eerst bij een vioolbouwer langs om te informeren of hij wellicht tóch een Stradivarius op de kop heeft getikt en loopt naar buiten met een indicatie van de prijs.

    Ik geloof niet dat er waar dan ook op internet een interessante viool ver onder de prijs wordt verkocht.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Moet je meer zien als indicatie. Het kan ook rustig 2005 of 2010 zijn, gezien de staat van de lak. Ik noemde 1965 als tegenstelling tot 1778, want dat is het pertinent niet!
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Toch is het wel opvallend aan de verschillende bijdragen, dat ogenblikkelijk de vraag over de waarde, over "wat kan ie opbrengen?" aan de orde wordt gesteld. Het gaat ogenblikkelijk weer over geld. Dat is bij andere muziekinstrumenten (blazers, toetsinstrumenten) toch veel minder het geval, daar gaat het veel vaker over de KWALITEIT van het instrument....
     
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Kijk hier maar eens rond, je weet niet wat je ziet.

    http://www.ebay.de/sch/Saiteninstru...=1&_sc=1&_sop=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282

    Maar kijk uit, de echte bieders komen pas in de laatste secondes en dan gaan de meeste violen toch nog voor een behoorlijke prijs weg. Maar er zit inderdaad ook veel troep tussen.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Wat mij nou zo ontzettend tegenvalt van Chrish en Geert is dat ze blijkbaar een loopje nemen met hetgeen ik beweer over de houdbaarheid van verwijzingen naar sites als Marktplaats en EBay. Ik leg keurig netjes uit waarom links met afbeeldingen op dit forum (en andere fora ook) geen enkele zin hebben omdat ze na verloop van tijd weer verdwijnen. Wat zie ik dan: een paar links van EBay. Lezen jullie nog wel eens wat ik hier neerzet?
    Maak ze permanent of anders ze gaan er weer af! Dat was nou juist de essentie! Moet ik dan toch de Regels weer gaan aanpassen?

    Frits
     
  14. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    ebay.de is allemaal Chinees, echt alles! Die handelaren kopen op zich knappe violen voor €200 en zetten er een vals label in en doen dan net alsof hun neus bloed. Nee, ik heb al vaak genoeg van ebay wat gekocht en uit Duitsland was het altijd troep. Frankrijk heb je nog wel leuke violen maar altijd oppassen en als er slechte of weinig foto's zijn dan weet ik al genoeg.
     
  15. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Voor een link naar een specifieke advertentie is dit uiteraard waar. (Overigens blijft op Ebay een advertentie ook na afloop of verkoop nog drie maanden zichtbaar.)
    Deze post is nu actueel en dan is het leuk om de bedoelde advertenties ook te zien, over een paar maanden zijn er weer andere onderwerpen en dat deze dan misschien niet meer goed werkt maakt mij dan niet zoveel uit. Dat geldt n.l. voor alle gelinkte content zoals plaatjes en URL's, dat weet iedereen. Internet is nu éénmaal een redelijk vluchtig medium, maar om daarom nu weer met "de Regels" te gaan dreigen?

    Mijn link is overigens de hoofdpagina van antieke instrumenten op Ebay.DE. De inhoud wisselt uiteraard maar de hoofdpagina blijft zeker langer bestaan. Ik gebruik deze link n.l. zelf ook al heel lang.
     
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja, er zitten inderdaad ook Chinese vervalsingen tussen. Een groot deel zijn echter wel oude Duitse violen maar vaak van niet al te beste kwaliteit. De z.g. "Dachbodenfund". Oude studieviolen die kompleet met barsten, stof en schimmel door rommelmarkthandelaren worden aangeboden. Ik was vorige maand in Duitsland op een Antik en Trodelmarkt en daar lagen dezelfde oude violen die je ook op Ebay.DE tegenkomt. En dat waren zeker geen Chinezen (maar eigenlijk wel rommel).
     

Deel Deze Pagina