Viool van Janine Jansen niet helemaal een Stradivarius

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 28 sep 2012.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Mijn tante Truus zal aan haar zoon Piet vragen of die er zijn licht over wil laten schijnen, komt goed.:)
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Je moet een interessant onderwerp niet met zo'n opmerking "doodslaan". Maak aan geïnteresseerden maar eens duidelijk hoe je van een bovenblad zou kunnen vaststellen of het uit 1721 is! Dat is volgens mij helemaal niet mogelijk. Een los bovenblad kun je niet dateren, hooguit kun je vaststellen uit welke tijd het hout stamt. Hoe kun je trouwens zien of een bovenblad niet bij een bepaald instrument hoort? Aan de lak? Aan de vorm?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je mist de achtergrondinformatie. Neef Piet is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar refereert aan een ander onderwerp waarbij Piet de expertise ten toon spreidt onderscheid te kunnen maken tussen een Chinese viool en een Tsjechische. Als je die link mist, ontgaat je het een en ander.

    Terug naar het onderwerp.
    Vaststellen of een bovenblad uit 1721 komt is wel te doen. De enige vraag die overblijft is of hetzelfde blad ook op dat jaar werd opgelijmd en werd samengevoegd met de corpus. Wanneer hout een natuurlijke droogtijd krijgt van een jaar of tien, komt er op het label 1731 te staan, maar dat is dan dus niet meer de leeftijd van het hout.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Hoe wil jij een los bovenblad dateren? Waar heb je dán houvast aan? Volgens mij aan niets! En waar herken je dan een echt Stradivaribovenblad aan? Aan de binnenkant is er meestal aan gewerkt door latere reparateurs. Als men schrijft dat de lak in onberispelijke staat is, vertrouw ik het helemáál niet: de zachte olielak slijt normaal gesproken gewoon weg bij intensief gebruik. En Stradivari's worden intensief gebruikt. Zonder witte handschoenen..
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het dateren gaat -zoals eerder opgevoerd- met dendrochronologie. Maar je hebt gelijk dat zoiets niets zegt over wannéér dat bovenblad werd gebruikt en samengevoegd met het instrument.

    Er zijn genoeg conaisseurs die dat heel goed kunnen!(.....)
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Tom Thumb? William Wetfinger? Dietrich Daumen? Ach Frits, ik ben een nuchtere Fries, ik geloof er niks van dat een los bovenblad niet alleen toe te schrijven is aan een bouwer, maar dan ook nog te dateren is! Dendrochronologie kan alleen aangeven uit welke tijd een stuk hout is, niet wie het heeft bewerkt. Hoe groot zullen de verschillen tussen een Stradivari-bovenblad en het bovenblad van een viool van een tijdgenoot eigenlijk zijn? Is dat ècht zichtbaar? Ik geloof er niks van: een vioolbouwer die de originele zangbalk van een Stradivariviool heeft vervangen, heeft dat bovenblad toch ook weer af-cq bijgewerkt, ook aan de binnenkant? En bij het op de krans lijmen toch ook weer bijgewerkt? Lak geretoucheerd? Elke Stradivari moet in driehonderd jaar toch heel wat keren open geweest zijn! Frits, hoe origineel kan een Stradivari eigenlijk nog zijn?
     
  7. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    'Ergens' heb ik onlangs gelezen dat Janine Jansen op een andere Stradivarius speelt. Gegoogeld: op de site van het concertgebouw staat dat ze op een 'Baron Deurbroucq' speelt uit 1727.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Marjet,

    ik kan er niets over vinden! Niet op de site van Janine, noch op de site van het Concertgebouworkest. Kun je een link plaatsen?

    Addendum: gevonden!
    Zie onderaan deze pagina.
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    image.jpg

    als ik een foto zie van de betreffende viool (de Barrere) dan denk ik, "waar gaat dit over?"
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Hoe bedoel je: waar gaat dit over? Op de foto zie ik een mooie viool met mooie verhoudingen, een mooie houttekening en mooie stemsleutels. Maar op foto's van een goede Chinese Ebaywinkel kan ik net zulke mooie violen aantreffen, visueel is er geen enkel, ik herhaal geen enkel verschil te zien met deze viool. Hoe groot zou het klankverschil eigenlijk wèrkelijk zijn? Dat lijkt me een boeiend onderzoeksproject! Maar ik ben bang dat allerlei psychologische factoren de resultaten zullen beïnvloeden.
     

Deel Deze Pagina