Vioolbouw in je nette pak

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 2 jan 2006.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Hoe schoon en zuiver het edele werk der vioolbouwkunst is, blijkt wel uit onderstaande foto van een heer uit China, waar in 32 uur weer een viool de fabriek verlaat. De baas zèlf legt er de laatste hand aan, want zo deed Antonio het ook zeggen sommigen.

    [​IMG]


    Hoewel de kwaliteit van deze Chineesjes niet altijd goed is, worden er steeds vaker betere instrumenten op de markt gebracht tegen uitzonderlijk lage prijs. Het prijsniveau zal zeker te maken hebben met de lage loonkosten en voldoende voorraad hout in de Chinese bossen. En mocht het nog goedkoper moeten, dan zijn er nog wel wat onderdelen van plastic te maken die zo uit de extruder geperst worden en altijd wel passen. Lijmen gaat zeker lukken met een moderne synthetische lijm. Lakken met een snel drogende nitrocellulose lak en klaar is DaCheng.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Daar valt als vioolbouwer qua aantal niet tegenaan te bouwen!

    Het is kennelijk niet moeilijk die grote voorraad Chinese instrumenten kwijt te raken. Nu is het ook zo, dat de bevolking nogal talrijk is waardoor er al gauw wel een kind is dat zich aangetrokken voelt tot het vioolspel. Mogelijk ook dat de ouders hier het een en ander zitten te sturen?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Het salaris in China ligt op een 30 euro per maand, vandaar de goedkope instumenten, auto's, raket-onderdelen, sateliet-onderdelen, fietsen, bami/noedels, ketjap.

    De gemidelde Chineese werknemer kost geen drol.

    Maar... sommigen kunnen wel bouwen, ook viooltjes.

    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Mogelijk dat je -wanneer je eenmaal in China bent- voor een paar honderd EURI een pracht viool kunt krijgen? Moet je de reiskosten er even bijtellen natuurlijk, maar toch....
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Gaat er iemand binnenkort nog naar China? Ik heb nog wel een paar honderd EURI over voor een goed Chinees viooltje.

    Laat maar horen.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Kan voor gezorgd worden hoor Frits,

    Ik heb een oud collega die handels betrekkingen heeft in China.

    Overigens zijn wij met ons gezin van om naar Tsjechië op vakantie te gaan plan (als de vogelgriep geen roet in het eten gooit).
    Misschien een viooltje scoren in het mooie Tsjechië, rommelmarktjes en zo.

    Ik zal zeker aan je denken

    Remi

    by the way, Frits waar heb je de fototjes vandaan geplukt?




    (Dit bericht is door remi bijgewerkt op 16/03/2006 om 22:47 uur)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Remi,

    als je een mooi stuk Maple (Esdoorn) met veel vlam erin tegen komt in Tsjechië, mag je dat voor me mee nemen (tegen betaling natuurlijk! EUR 100,= of zo is OK)

    Ik heb nog even gezocht naar de bron van mijn plaatjes, maar kan ze helaas niet allemaal meer terug vinden. Hier is er eentje die ik wel heb kunnen achterhalen en waar een van mijn plaatjes vandaan komt:

    http://www.stringsmagazine.com/issues/Strings113/china.html

    Hoop dat je er wat aan hebt.

    Groet,
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits,

    Mocht ik iets echt moois tegen het lijf lopen, zeker en mooi stuk hout (ik hoop het) dan zal ik zeker aan je denken.
    Helaas zitten wij straks in zuid Tsjechië, bij het plaatsje Bitov, vlak bij de Oostenrijkse grens.
    Maar beloofd is beloofd dus houd ik mijn oogjes open.

    Remi
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Je houdt het niet voor mogelijk, maar nu na meer dan een jaar, kan ik op deze vraag antwoord geven. Bij toeval kwam ik een (of de) website tegen waarin de bewuste vioolfabriek zich presenteert. Zet wel even het geluid af (links boven in de hoek), want bij ieder nieuw geopend window gaat de "music off" weer in de "music on" status en dat gaat een beetje vervelen. (;))

    Het is de vioolfabriek van DaCheng in China. Ik opende deze site, om erachter te komen wat die viooltjes ("high grade") dan wel moeten opbrengen. Maar helaas, je kunt alleen per internet bestellen zonder te weten wat ze kosten. Dat gaat kennelijk zo in de Chinese Volksrepubliek? Ik zou, voor ik iets bestel eerst willen weten wat het gaat kosten. Deze manier geeft ook aan dat er nog wel wat aan de prijs te onderhandelen valt bij afname van grote(re) aantallen waarbij de wens van de klant -voor zo ver mogelijk- ten uitvoer gebracht zal worden (mate van vlammen in het hout, kwaliteit hout, inleg, machinale krul of handgesneden etc.).

    Met een beetje clicken kom je vanzelf op een hele serie plaatjes, die aangeven dat er hier vele duizenden instrumenten over de 'toonbank' gaan! Een aantal van die plaatjes had ik eerder geplaatst in 2006 en zo kwam ik weer op dit onderwerp terecht.

    hier dan eindelijk de link:

    http://en.nhdacheng.com/newEbiz1/EbizPortalFG/portal/html/index.html

    Mocht er iemand zijn die wèl in staat is hier een prijs(indicatie) uit te halen, dan even posten hè?

    Frits
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Wat een trieste site, zo verschikkelijk traag, draait vast op een comodore 64. Heel erg traag door de vele shockwave animaties en totaal onoverzichtelijk.

    Prijzen zijn er niet te vinden en als je wat wilt weten graat het via invulformulieren,
    Ik denk dat de prijzen afhankelijk zijn van het quotum dat je afneemt.

    Helaas, klikje op een plaatje voor een hoog resolutiebeeld dan krijg je weer low-res.
    Plaatjes geven een globale indruk, instrument onder je kin en er op spelen geeft meer inzicht en gevoeld voor het instrument.

    Ik geloof wel dat het niveau van de instrumenten steeds beter word en dat wij in het westen moeten leren wennen aan de concurrentie. Natuurlijk is het rot dat een vak van vioolbouwer ook al in het gedring komt. Dat fabrieken steeds beter en beter gaan bouwen en samenstellen.
    Samenstellen, daar gaat het bij deze instrumenten om.
    Bedenk wel dat ook in China de ontwikkelingen doorgaan en dat men middels massa productie, analyse en zo steeds verder komt.
    Neem b.v. de instrumenten van Gliga. (Roemenie), http://www.gliga.ro
    Daar lees ik steeds meer en meer positieve reacties over, zeker als het over de prijs/kwaliteit verhouding gaat.
    Laten we eerlijk zijn, voor c.a. 2100 euro koop je een van de betere, beste instrumenten van Gliga. Als ik de reacties op o.a. Sheila’s Corner lees dan is menigeen heel tevreden over de kwaliteit.
    Natuurlijk kun je het instrument ook nog eens laten afstellen door je favorieten vioolbouwer en zijn/haar ervaring en kennis er op los laten en je hebt voor c.a. 2500 euro een heel goed instrument in handen.
    Ga ik in Nederland naar een vioolbouwer in ik zoek naar een vergelijkbaar instrument dan ben ik vaak een veelvoud van het bovengenoemde bedrag kwijt.

    En laten we eerlijk zijn, op Marktplaats verschijnen ook instrumenten van Bert Boon, Alexander Oosten, zelfs een echte Guarnerius is er ooit te koop geweest, even als een strijkstok van ik dacht Todd.

    Waar het eindigt is echter de vraag, straks een pracht instrument voor amper 3000 euro of ruim 25.000 euro uitgeven voor een echte “Landolfi”.

    Remi
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Hé Remi,

    heb je dat plaatje nog gezien van die vent in z'n nette pak die zogenaamd even de laatste hand legt aan een viool? Dat was die bewuste serie dus!

    Trouwens die site van Gliga, daar krijg je ook geen enkele informatie over wat die instrumenten moeten opbrengen. Gaat allemaal weer via "personal deals", m.a.w. je kunt nog wel wat afdingen wanneer je er een paar meer afneemt ;)!

    Of zie ik wat over 't hoofd?

    Frits
     

Deel Deze Pagina