Volgens mij hoort deze discussie nu verder in een draadje over strijkstokken keuze. Je kunt niet generaliseren wat betreft carbonstokken. Er zitten goede tussen en die hoeven niet persé héél duur te zijn. Zelf uittesten, je docent laten uittesten en er de tijd voor krijgen om te voelen of het wat tussen jou, de stok en de viool wordt. Ook bij de pernambucostokken kun je het treffen met een mooi stokje als die Tobias mij liet zien en vasthouden. Hij speelt er met plezier mee en voor hem is het een lot uit de loterij. Je kunt ook de pech hebben dat het toegezonden stokje níet bevalt en dan moet je weer terugsturen en een andere vragen. Blijf je bezig. Maar stel nou dat je toch een strijkstok vindt van welk type dan ook die fantastisch speelt en wél wat hogere prijs van de viool heeft? Kun je wat met het idee dat een viool en een strijkstok sámen één instrument zijn?
de huidige strijkstok die ik nu dagelijks hanteer, heb ik uitgebreid getest op mijn studieviool en niet mijn huidige. en dat was in mijn 1e les jaar viool ( ik experimenteer graag en liep al op de feiten vooruit). inmiddels ben ik natuurlijk in mijn streektechniek gevorderd en voldoet mijn stok steeds minder aan mijn eisen etc. het is nog een goede stok maar ik merk dat ik aan een ander moet gaan denken. natuurlijk stel ik voorop dat je met iedere stok een goede toon moet kunnen produceren, maar de stok moet je natuurlijk ook helpen tijdens je vioolspel. maar ik wil niet over de prijs van mijn viool gaan, ondanks dat ze samen 1 instrument zijn. met mijn viool ben ik nog steeds zeer tevreden. maar tijdens het testen met verschillende strijkstokken. ben ik van mening, dat niet ieder willekeurige stok ook bij ieder willekeurige viool past. ze moeten in mijn gehoor als een sleutel in het slot passen. maar goed back on topic.