Vioolbrug, barok maar... van brons

Discussie in 'Overig' gestart door Cugel, 29 dec 2010.

  1. Cugel

    Cugel

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    9
    Enige tijd geleden vond ik -op een akker- een voorwerp dat qua vorm en afmetingen overeenkomt met een -qua vorm- Barokke vioolkam. Het lijkt een afgewerkt exemplaar, dat de inkeping voor de snaren duidelijk laat zien en ook de doorsnee (bij de voetje ruim 3 mm, bovenin 1 mm) lijkt te kloppen. Geen probleem... afgezien van het feit, dat deze van brons is..
    Kon hier helemaal niets over vinden op internet, vandaar dat ik mijn probleem aan dit forum voorleg. Hebben jullie een verklaring voor een vioolkam van brons.
    Heb me voor dit onderwerp op dit forum aangemeld:
    Misschien is het plaatje niet gelukt, heb geen ervaring met niet-rechtstreekse beelden.

    [​IMG]


    Ik hoop dat er op dit forum mensen zijn, die me meer kunnen vertellen over bronzen kammen.
    Groeten, Cugel
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Merkwaardig dat het van brons is. Je zou toch eerder verwachten dat het van hout zou zijn. Ik weet de afkomst niet.
     
  3. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Misschien was het een experimentje - kijken wat voor geluid eruit zou komen :)
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Kan het niet een mal zijn om houten kammen te reproduceren?
     
  5. Cugel

    Cugel

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    9
    Zou een mal kunnen zijn, maar... bij een mal om over te trekken zou het niet nodig zijn, de kam af te werken. (bij brons veel extra werk!)(dikte bij de voet ruim 3 mm, bovenaan 1 mm, de uitsparing voor de snaren zit er in ) Een mal zou gewoon overal even dik kunnen zijn, ik heb geen verstand van violen, maar heb intussen het een en ander opgezocht over vioolbruggen. Een kam wordt toch bij het plaatsen "fijn " afgewerkt, wat betreft voet, dikte en snaargleufjes? Aan deze kam is veel aandacht besteed, het is in elk geval geen goed bedoeld "gepruts" Hij lijkt helemaal afgewerkt, zoals een functionele houten kam. Een bronzen kam maken is echter een stuk lastiger dan een houten..
    Ik heb al veel mensen horen beweren, dat een bronzen kam een vreselijk effect zou hebben op de klank, zou het zo willen uitproberen, maar.... Ik heb alleen deze kam.
    Heb nog nergens iemand gevonden, die er ooit van gehoord heeft..
    Op zich wel aardig, dat deze kam nog goed bewaard is gebleven. Van de houten tijdgenoten schijnt niet veel meer over te zijn... (eind 1600, begin 1700) Dus... Wie een echte traditionele barokke kam wil maken, zou deze als voorbeeld kunnen nemen.. Wie weet hoe die in hout zou klinken..
    Groeten, Cugel
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Deze kam kan ook een functie hebben gehad in een kunstwerk waar een viool in verwerkt heeft gezeten. Ik ben organist en in de versiering van mijn orgel uit 1791 zit een prachtige barokviool met een barokke kam. Die kam is echter niet echt bruikbaar. Is er niet ergens een standbeeld vernield? :/
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Afgaande op de aangegeven afmetingen van de liniaal in de afbeelding:

    [​IMG]

    is het exact de breedte die hoort bij een 4/4-viool, namelijk 40,5 mm!! Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een beeldhouwwerk of sculptuur nu nét die afmeting hanteert, want dan zou het gehele kunstwerk in een verhouding van 1:1 moeten zijn vorm gegeven. Het kan wel, maar dat zoiets voorkomt is dan wel heel erg toevallig.
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Wel eens het standbeeld van Johann Strauss gezien in Wenen? Of het beeld van Matthias Klotz in Mittenwald? Het beeld van Stradivari in Cremona? André Rieu in Maastricht? Voorstudie hiervoor misschien? :p
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ja, Strauss in Wenen:

    [​IMG]

    en Stradivari in Cremona:

    [​IMG]


    heb ik beide gezien maar nooit nagemeten of ze 1:1 zijn gemaakt. Dus wat zegt het of je deze beelden gezien hebt?
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Niks. Maar zo'n bronzen kam kán dus uit een beeldhouwwerk komen, wou'k maar zeggen, meer niet :/
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    OK. Zijn we het daar over eens! :)

    Wat wel pleit voor de kunstenaar die mogelijk een kam heeft gemaakt voor een instrument, dat hij/zij die er niet aan vast heeft gehecht. Want -zoals we allen weten- een kam lijm je niet vast op je bovenblad. De kunstenaar wist dat natuurlijk en heeft de kam los gelaten.
    Dan vindt iemand dat ding een keertje terug in de akker.
    Blijft over de vraag: waar is de rest?
     
  12. Cugel

    Cugel

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    9
    Fijn dat er zo wordt meegedacht.
    Als onderdeel van een standbeeld zou kunnen, maar de groeven boven op de kam suggereren, dat er "echte" snaren overheen gelopen hebben. Als we naar de levensgrote viool van Strauss kijken mis ik deze details. Bij Stradivarius kan ik het niet zien. Denk, dat een bronsgieter beeld, viool en ook kam zal maken volgens het "verloren was- model" principe, waarbij viool en kam aan elkaar komen te zitten. Wie bij andere beelden komt: Graag een detailopname maken van de kam...Voor op een orgelfront zou kunnen, maar ik meen dat hierbij voornamelijk hout als materiaal wordt gebruikt. Zou Liuwe misschien een detailfoto kunnen maken van de viool met barokkam voor op het orgel? Eduward Wemelsfelder suggereerde dat het mogelijk een onderdeel is geweest van een bronzen viool die als uithangbord voor een vioolbouwer of iets dergelijks zou kunnen zijn, waarbij de bronsgieter een afgietsel heeft gemaakt van een bestaande vioolkam, hetgeen zou kunnen verklaren waarom deze kam zo goed "afgewerkt" oogt. Wie er een tegenkomt, of ergens iets leest over een bronzen kam? Graag een berichtje. Deze kam is zeker niet (sub) modern: de groene patina suggereert enige ouderdom. Waarschijnlijk gemaakt in de periode eind 1600- begin 1700, wat goed overeenkomt met de andere metaalvondsten op dit terrein.
    Groeten, Cugel
     
  13. Cugel

    Cugel

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    9
    Oh ja, Frits Oosterhof, als je deze kam een keer in het echt wilt bekijken, geen probleem, ik woon in Molenhoek en dat is vlakbij. Kan wel een keertje langskomen, als je dat leuk vindt.
    Groeten, Cugel
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Beste Cugel,

    Wat leuk, Molenhoek ligt inderdaad op een steenworp afstand van Ottersum, tenminste als je ver kunt gooien. ;)
    Ik heb me zitten afvragen of er enig verschil zou kunnen zitten in het aandachtig bekijken van de eerder aangeleverde afbeelding van de bronzen kam, óf het werkelijk in handen hebben ervan, enig verschil uit maakt. Verschil, dat zou kunnen leiden tot de opheldering over de herkomst. Ik denk niet dat het iets uitmaakt. Dus voor de ‘kam’ is er voor wat mij betreft geen behoefte, maar je mag altijd een afspraak maken wanneer je eens wilt langs komen.
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Alhoewel de gelijkenis treffend is, en dan vooral de omtrek, moet je volgens mij ook nog eens rekening houden met het feit dat het helemaal geen vioolkam is! Misschien moet je het onderdeel wel omdraaien en is wat wij als onderkant beschouwen, in werkelijkheid de bovenkant! En is het een onderdeel van een al lang vergeten stuk gereedschap uit een vervlogen eeuw en berust de overeenkomst met een barokke vioolkam (en het middengedeelte lijkt er zelfs niet op!) louter op toeval (door die ronde gaatjes passen ook schroefjes..). ;)
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Lijkt me stug!
     
  17. Cugel

    Cugel

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    9
    Tja, Liuwe,en
    U vraagt en wij draaien.. (gemakkelijker dan je computer op kop zetten..
    Omgekeerd steken de voeten wel mooi omhoog, maar hoe ik het ook wend of keer, het blijft het qua afmeting, vorm en afwerking nog steeds erg veel lijken op een omgekeerde afbeelding van een barokke vioolkam, oplopend qua dikte van boven naar beneden, voorzien van 4 groeven aan-wat ik zie als- de bovenkant, die op een gladde ondergrond ook nu nog zelfstandig blijft staan. Heb er een paar nieuwe detailfoto's bijgezet: op het voetje zie je nog vijlsporen van de afwerking.
    Hoop dat het lukt met de plaatjes..
    Groeten, Cugel

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Cugel

    Cugel

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    9
  19. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Waarom zet je hem niet op een viool om uit te proberen?
     
  20. Cugel

    Cugel

    Lid geworden:
    29 dec 2010
    Berichten:
    9
    Heb ik niet! :( :(
    Niet nodig volgens de "kenners, (zou miserabel klinken)
    Groeten, Cugel
     

Deel Deze Pagina