Viooldag in Holten

Discussie in 'Aangeboden' gestart door abbyviool, 30 sep 2008.

  1. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Speel je viool of zou je het wel eens willen proberen? Dan is de Holten’s viooldag op 22 oktober iets voor jou.

    Iedereen die viool, altviool of elektrische viool speelt of wil leren spelen is welkom. Voor degene die geen instrument heeft is er tegen een kleine vergoeding de mogelijkheid om een viool te huren voor deze dag.
    Tijdens deze dag is er gelegenheid tot het bijwonen van lessen en zelf les krijgen. De lessen zijn individueel, de startlessen, afhankelijk van het aantal deelnemers, in kleine groepjes. Ook kun je samen met een vriend of vriendin die een ander instrument bespeelt samenspelles krijgen.
    Naast de lessen zal er ook worden verteld over het instrument en het bespelen hiervan. Ook zal met alle deelnemers (ook degene die deze dag voor het eerst een viool in handen hebben) samen worden gemusiceerd.
    Tot slot van deze dag, om 4 uur, is er een kort concert voor iedereen die wil spelen.

    Deze dag wordt georganisseerd door Meike Abels, die tevens de lessen zal verzorgen. Zij is als viooldocente verbonden aan het Muziek Onderwijs Centrum in Holten.
    Voor meer informatie en inschrijving stuur een mail aan
    m.e.abels@hetnet.nl of bel 06-22459394
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Wel aardig om te lezen hoe simpel het kan zijn om te musiceren. Iemand die voor het eerst een viool in handen heeft musiceert met bijvoorbeeld de docente. Ik denk dat het kan, maar dan even niet letten op de toonvorming en dergelijke. Ik stel me zo voor, dat de docente heel goed zal luisteren en zich zal aanpassen. Niet alleen aan de klanken maar ook aan het volume.
    Ja, als ik er wat langer over nadenk, denk ik dat je dat wel musiceren mag noemen!

    Hoe dat dan in z’n werk gaat bij twee ‘novices’, weet ik niet, maar ook hier kun je het denk ik nog steeds ‘musiceren’ noemen, zij het tussen aanhalingstekens, of moet dat nu juist niet?


    Frits
     
  3. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Jammer dat mijn vakantie dan al om is, het leek me wel heel interessant...
     
  4. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Neeltjuh
    Ja dat krijg je met verspreide vakanties. In Holten is het die week vakantie.

    Soundboard
    Over het samenspelen van beginners tot gevorderden:
    Je kan al vanaf de eerste les leren om op een losse snaar enigszins in de maat te strijken en dat kan je met een of meerdere 'novices' tegelijk doen. De gevorderden, die al reeds een mooie klank en de linkerhand al enigszins hebben ontwikkeld kunnen op deze "begeleiding" een niet al te moeilijke melodie spelen. Met wat organisatie talent, enkele sterkere spelers en oefening krijg het samen. Hoe het resultaat klinkt laat ik in het midden, het belangrijkste is dat de deelnemers veel plezier hebben en het leuk vinden om viool te leren spelen. En in mijn ogen is dit wel degelijk musiceren. Niet op een professioneel niveau, maar wel degelijk musiceren.
    Overigens hoeven de sterkere spelers zich geen zorgen te maken dat ze alleen voor dit worden gebruikt. Zij komen met andere stukken ook nog aan hun trekken.
     
  5. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    We vragen gewoon vrij... voor muziek
    :p
     
  6. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ja, why not? Trappen ze alleen niet in!
    :(
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Leuk initiatief, zeg, zo een viooldag, maakt de drempel om vioolles te gaan volgen voor sommige mensen vast wel wat lager en laat ook zien aan niet-musicerende mensen hoe leuke musiceren kan zijn op welk niveau ook.

    En of het dan wel of niet musiceren te noemen is, is niet zo heel relevant. Het kan in ieder geval een stap in de goede richting zijn.
     

Deel Deze Pagina