Vioolkist bouwen / hulp / tips

Discussie in 'Overig' gestart door Fr@nk, 29 mei 2013.

  1. Fr@nk

    Fr@nk

    Lid geworden:
    17 mei 2011
    Berichten:
    6
    Hallo allemaal :)

    Ik ben net klaar met m'n eerste vioolkist "mod" van spijkerbroek stof zie plaatjes:


    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik het helemaal leuk vind en wel van gekke kisten houd wil ik nu door met het echte werk... complete kisten van scratch af bouwen van mooie bijzondere of gerecyclede materialen. Ik vind het echter heel lastig om uit te vinden waar ik haakjes voor de strijkstok, handvaten, scharnieren, en dat soort dingetjes kan halen of bestellen...

    Heeft iemand ervaring met bouwen van kisten of zijn er mensen die weten waar ik van dat soort "accessoires" kan kopen? Ach.... alle tips zijn welkom
    :D
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hmmmnnn,

    Natuurlijk een hartelijk welkom.

    Apeldoornse Frank, wel een mooi onderwerp en iets waar ik toch met een paar vragen over zit.
    Tot nu toe geen reacties maar dat komt wel goed, bouw je violen dan zit e vast aan een kist.

    Voor het hout van een kist denk ik aan multiplex en essen spaan. De hardere houtsoorten of houtsoorten met veel nerf zou ik uitsluiten en ik zou eerder, zeker als het gaat om een lichte houtstoort, gaan voor Balsa voor de opvulling (kan ook met kunststof).


    Voor de onderdelen zou ik op zoek gaan bij o.a. handwerkwinkels, meubelmakers en hobby winkels.


    Remi
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Vioolkistenbeslag kun je meestal niet bij hobby-zaken vinden. Een vioolbouwer heeft mogelijk iets liggen, maar kan het altijd voor je bestellen. Het bouwen van kisten moet je zien als roeping of hobby, aangezien een industrieel geproduceerde kist bijna altijd beter, goedkoper en handiger in gebruik is.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Er zijn ook vioolspelende snobs die graag iets aparts willen hebben waarin ze hun ongetwijfeld dure viool willen kunnen opbergen; er zijn sites waarop dit dure type (€2000) wordt aangeboden. Als je ècht iets moois maakt, is er een markt!
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn nog wel duurdere koffers; ik trof de maker van Musilia koffers eens op de beurs, waar hij een met edelgesteente versierde vioolkoffer toonde, gemaakt in opdracht van een rijke Arabier.
    Het type spijkerbroek van hierboven zie ik nog niet direct 2000 opbrengen :(
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Overigens: de kwaliteit van een kist wordt niet alleen bepaald door de buitenkant, maar ook door het binnenwerk. Violen moeten er probleemloos in passen en zoveel mogelijk schokvrij het transport doorstaan. Voorts moet (zeker in fietsland NL) de koffer voorzien zijn van rugzakbanden op de goede plek, zodat de koffer veilig op de rug gedragen kan worden zonder op de bagagedrager te hobbelen ofwel bovenhoofdse schade te veroorzaken.
     
  7. Fr@nk

    Fr@nk

    Lid geworden:
    17 mei 2011
    Berichten:
    6
    Bedankt voor jullie reacties!! :D
    Ook de mensen die me gemaild hebben ;-) De komende weken ben ik op vakantie dus van bouwen komt niks terecht, maar ... Alles zit in de planning:)

    Ik heb twijfels of ik enthousiast ga worden van een houten frame, ik zoek een soort van soft Shell, van hoge kwaliteit. Heb gelezen dat dat mogelijk van pur schuim is gemaakt.

    Het is mijn bedoeling om toch erg hoogwaardige kasten te maken, dus ik denk dat ik niet terecht kan in knutsel en doe het zelf zaken. Ik vind de Mustafia koffers ook erg mooi en ze zijn wel een soort van inspiratie, maar mijn doel is om "vreemde" kasten te maken, in het kader van: bijzondere muziek maken doe je op een bijzondere viool en die ligt natuurlijk in een ... Juist ;)

    Een aantal skills heb ik in huis, zadelmaker, en autobekleder, met hout heb ik niet veel ervaring :-( Ik speel al jaren met het idee om er iets mee te doen, en zo combineer ik ene passie met de andere;)
     
  8. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Nou, ik zie wel markt voor een koffer met spijkerstof. Ik denk dan aan tieners die toch steeds meer praten of grijpen naar een e-viool om te spelen in hun pop bandje van school en wat is dan leuker om die viool in een hippe koffer met spijkerstof te vervoeren?

    En nee, die hoeven dan geen 2000 euro op te leveren maar een simpele koffer (wel degelijk natuurlijk dat de viool goed beschermd is) van spijker stof voor rond de 70 euro gaat het volgens mij bij die doelgroep het best goed doen.

    Hoe ziet de bekleding er binnen dan uit? Want ik denk dat het rood of blauw pluche dan ook vervangen mag worden door iets hippers.....
     
  9. Fr@nk

    Fr@nk

    Lid geworden:
    17 mei 2011
    Berichten:
    6
    De bekleding heb ik nu nog niks aan gedaan... maar ik dacht iets met een motief van de engelse vlag of zo... Of volgende keer andersom... de binnenkant van spijkerstof en de buitenkant de engelse vlag :)

    Ik zat gister in de trein met de koffer... en kreeg erg leuke reacties, de broek die ik aan had had ik dan ook speciaal afgestemd op de koffer :lol:
     
  10. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    wat een aparte vioolkoffer! Als ik een vioolkoffer wil kopen, bekijk ik ook of ie wel een stevige bandjes (rugzak bandjes) heeft.

    Ik ken iemand die vorig jaar een vioolkoffer heeft gekocht. Ik weet niet welke merk of waar hij precies gekocht heeft, ik weet alleen dat hij op een buitenlandse online site heeft gekocht. Strijkstok erin, viool erin, schoudersteun erin, hars, enz en dan op naar repetitie. Hij kwam aan, opende zijn vioolkoffer en.....de rode stof heeft zijn strijkstokkenhaar rood verkleurd! Dus pas op met het kiezen van de stof voor de binnenkant, het is nog belangrijker dan een aparte design.

    Voor mij gaat kwaliteit toch wel boven de design. Natuurlijk vind ik een aparte design en goede kwaliteit vioolkoffer heel leuk.

    Al een tijdje zocht ik een leuke vioolkoffer. Op internet zag ik allemaal van die saaie koffers. BAM hightech oblong, BAM Lotus en BAM hightech contoured vind ik leuk. Vooral BAM hightech contoured L' ÉTOILE met zulke leuke kleurtjes. Maar mijn doel was om geen vormkoffer te kopen maar een leuke oblong/moon-shaped koffer te kopen die veel ruimte heeft voor mijn hars, schoudersteun, stemvork, bladmuziek, potlood, enz en ik heb Artonus Elipe gevonden die mijn eisen voldoet.

    Ik wilde geen andere vormkoffer kopen want elke keer als ik richting conservatorium Utrecht liep met mijn vormkoffer op mijn rug werd ik gezien als tourist en werd ik gegroet door vreemdelingen,"hey! Violinist!" of ,"hey! You play violin? Wow!" nou dacht ik een andere vorm te kopen want ik wil ongezien lopen op straat, ik bedoel dat ik niet opvallend wil zijn dat ik een viool in mijn koffer heb (ook heb ik een wellicht rare reden: om diefstal te voorkomen). Artonus Elipe heeft een moon-shape vorm en ik vind de design ook wel apart. Maar nu begroeten ze mij,"hey! You play saxophone??" :lol: :rolleyes:

    Musafia heeft de beste kwaliteit, alleen ja...ik denk dat Fr@nk, ook ongeveer als ik, denkt: Musafia heeft een gewone design op de buitenkant. Er zijn ook veel mensen die een aparte vioolkoffers willen hebben. Er is een discussie hierover op violinist.com . Ik ben te kieskeurig dat ik 1 jaar bedenktijd nodig had om vioolkoffer te kopen. Musafia koffers zijn veel te zwaar voor mij, dus het is uit mijn lijst. Anders GL vioolkoffer is ook een leuke, van leer (dit is ook zwaar, 3.9 kg). Dus, bedenk iets apart, lichte koffer maar heeft ook goede kwaliteit....is het mogelijk? :/
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ willeke,
    Er zijn goedkope koffers met een spijkerstof print, waarvan iedereen zegt "wat grappig", maar verkocht worden ze bijna nooit. Koffers worden gekocht voor een flink aantal jaren en daarom wordt heel vaak voor een "saai", d.w.z. neutraal uiterlijk gekozen. Ik heb een behoorlijk aantal Elipe-koffers in leuke kleuren verkocht, uitsluitend aan dames: mannen kopen gewoon een rechthoekige zwarte of als ze in een frivole bui zijn, een donkerblauwe. De saaiste koffer die er is, de BAM Classic, is trouwens ook een van de meest duurzame; hij gaat een leven lang mee, is wars van alle toeters en bellen en doet vooral waar hij heel goed in is: veilig een viool omvatten en beschermen. Het mooie is dat hij nog onder de 200 euro leverbaar is.
    Het is met koffers als met auto's; ze zijn eventueel ook leverbaar in knal-violet, maar men koopt hoofdzakelijk een zilvergrijze, dat valt niet zo op (en heeft een langere houdbaarheid en hogere inruilwaarde) Niettemin vind ik een beetje frivoliteit op het kofferfront best toe te juichen
     
    Juttertje vindt dit leuk.
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Wat ik de laatste tijd zie aan de meest exclusieve koffers is de ophanging c.q. opberging van de strijkstok. Daar zit altijd een soort draaibaar wigje aan (en ook nog in tweevoud uitgevoerd) waardoor je heel gemakkelijk een paar haren tussen dat wigje krijgt. Ik heb mijn vioolkoffer ooit eens aangeschaft en goed gekeken welke koffers een ander - naar mijn mening veiliger- vergrendelingssysteem hadden. En een dergelijke koffer heb ik aangeschaft en nooit last van een paar haren. Zijn dit soort koffers er nog? Ik kom ze niet meer tegen. Zie foto:

    [​IMG]
     
  13. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Ik vervoer mijn viool in een ouder model koffer. Een harde die je aan de hand mee moet nemen of waar je bandjes omheen moet binden (die ik nog niet heb). Ik heb al wel een paar keer gehad dat ik op de fiets ergens naartoe wilde met mijn viool en dan deed ik de hele vioolkist in mijn gitaartas. Kon die toch op mijn rug. Wel grappig als je dan ergens aankomt, denkt men algauw dat je je vergist hebt.

    Verder ben ik het met Frits eens dat de nieuwe strijkstokklemmen veel minder prettig werken. In mijn kist van de elektrische viool heb ik draadjes in het scharnier gebonden, dat scheelt iets tegen het vastraken van de haren.
    In mijn gewone kist zitten gewoon klemmen die de stok vasthouden. Werkt sneller en veiliger.

    Lein
     

Deel Deze Pagina