Vioolles in groepjes mogelijk in Utrecht

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Lizette, 19 dec 2012.

  1. Lizette

    Lizette

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    18
    Homepage:
    Na de kerstvakantie kunnen er nieuwe leerlingen starten die graag in groepsverband vioolles willen.

    Met 2 of 3 leerlingen tegelijk, leer je de basis van het viool spelen. Tijdens de les wordt veel gezongen en samen gespeeld. Natuurlijk leer je hoe je moet strijken en de vingers van je linkerhand gebruikt en als je er aan toe bent komt het lezen van noten aan bod.

    De lessen in groepjes van 2 of 3 leerlingen zijn bedoeld voor beginnende leerlingen van 5 t/m 8 jaar oud. Met de indeling wordt rekening gehouden met leeftijd, zodat je met leeftijdsgenoten les krijgt.
    Leerlingen van 9 t/m 11 jaar oud kunnen als duo les krijgen.
    Heb je al ervaring of ben je 12 jaar of ouder of wil je om andere redenen liever privéles? Dat is ook mogelijk.

    Als je meer informatie wilt, kijk dan op mijn website en neem contact met me op! We kunnen altijd een gratis kennismakingsles plannen, zodat ik je kan vertellen en laten zien hoe de lessen verlopen.

    Bovendien kun je gebruik maken van de Nieuwjaarsaanbieding: Leerlingen die in januari 2013 starten, krijgen over de maanden januari en februari 5% korting op het lestarief!

    Groetjes,

    Lizette
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Wat is eigenlijk het voordeel van les in groepsverband? Ik zie eigenljjk alleen maar nadelen zowel als ouder van een kind dat muziekles heeft, ook alleen maar nadelen als iemand die zelf les heeft en ik hoor thuis ook alleen maar nadelen van mijn man die les geeft. Voor alle 3 de partijen ken ik de nadelen....maar wat zijn de voordelen?

    Zelfs het lesgeld is vaak duurder als je de totale lestijd deelt door het aantal leerlingen, want dat is de maximale tijd die je individueel aandacht krijgt om jouw spel te verbeteren.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @ Willeke,

    Met jouw commentaar erbij ligt het enige voordeel van groepslessen bij de docent! ;)
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Financieel gezien wellicht wel, dat lijkt me het enige positieve aan groepslessen...je kunt als docent per uur meer geld verdienen.

    Maar wellicht zijn er positieve punten aan groepsles die ik niet zie...vandaar mijn vraag...
     
  5. Lizette

    Lizette

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    18
    Homepage:
    Dag Willeke,

    De groeslessen bied ik aan voor jonge kinderen die beginnen met vioolspelen. De voordelen van groepsles voor hen zijn:

    -Samen spelen met andere leerlingen: tijdens elke les de mogelijkheid om dit te oefenen. Muziek maken doe je uiteindelijk samen, in een orkest of ensemble en dit kun je in een groepsles nog beter stimuleren.
    -Leren van elkaar en elkaars ontwikkeling: iedere leerling heeft wel een onderdeel waarin hij/ zij goed is en minder. De leerling kunnen zich aan elkaar optrekken en worden gestimuleerd te studeren en het tempo van de groep bij te houden.
    -Op school hebben kinderen ook in een groep les, voor veel leerlingen is leren in een groep een vertrouwde situatie waarin zij zich prettig voelen.

    Voor de ouders is het financieel voordeliger, want de kosten worden gedeeld. Je kunt de lestijd niet zomaar delen door het aantal minuten dat een leerling individuele aandacht krijgt: nieuwe lesonderdelen hoeven in een groepsles maar 1 keer uitgelegd te worden, liedjes zing je als groep en veel oefeningen kun je als groep tegelijkertijd doen. Hier win je dus weer tijd mee.
    Een kind leert veel meer in een uur groepsles met z'n vieren dan in een kwartier individuele les.

    Hopelijk heb ik je vraag hiermee beantwoord.

    Groetjes, Lizette
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar als we het nu eens anders bekijken: een kind leert in een uur individuele les vele malen meer dan in een uur groepsles. Mee eens?
    Dan is het maar de vraag wat het voordeligst is.
     
  7. Lizette

    Lizette

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    18
    Homepage:
    Nee niet mee eens, want de voordelen van groepsles die ik eerder al noemde vervallen. Dus een kind leert niet per definitie meer in die situatie, maar vooral op een andere manier. Bovendien heb je te maken met wat een kind kan leren in een tijdspanne: een uur individuele les voor een 6-jarige vind ik niet zinvol.

    Financieel gezien: groepsles! En momenteel is voor veel ouders het bedrag dat werkelijk betaald wordt belangrijk, zeker als er broertjes/zusjes en/of andere hobbby's zijn.

    Wat betreft de voortgang op muzikaal gebied: dit hangt ervan af of de lesvorm bij de leerling past! De voordelen van groepsles heb ik al genoemd. Sommige kinderen hebben echter meer baat bij individuele aandacht en die kunnen privéles volgen.

    Geïnteresseerde ouders/kinderen kunnen altijd een keer langs komen voor een kennismakingles waarin ik ook de verschillen tussen de lesvormen bespreek en een keuze kan worden gemaakt voor de meest geschikte lesvorm.
     
  8. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Lizette, dank je voor je antwoord. Vat dit overigens niet op als iets tegen jou of zo...het is toevallig dat ik de vraag onder jouw draadje schrijf.

    Het samen spelen heeft inderdaad een voordeel...zo lang alle kinderen op hetzelfde niveau zitten en blijven zitten. Zo ook met het aan elkaar optrekken. Ook de uitleg kan in 1 keer zo lang alle kinderen op hetzelfde niveau blijven zitten.

    Echter zodra 1 kind 1 week ziek is of niet kan...loopt hij achter. Blijven de andere kinderen dan ook 1 week stil staan om op die ene te wachten? En de week erna op de andere te wachten? En als bij 1 kind de ouders het spelen flink stimuleren en het kind dagelijks laten oefenen en bij het andere kind oefent het kind 1 dag voor de les gedurende 5 minuten? Dan verpest dat ene kind dat niet heeft geoefend het voor de andere 2 omdat van samen spelen niets komt en moet de docent tijdens de les continu die ene erbij blijven betrekken om mee vooruit te komen waarbij de anderen dus weinig of geen individuele aandacht krijgen.

    Mijn dochter is begonnen met (gitaar...maar het geldt net zo goed voor viool) les samen met 1 ander meisje. Na 3 weken kwam dat andere meisje huilend binnen want ze kon er toch niets van...raakte gefrustreerd en na 3 maanden les heb ik besloten om mijn dochter privé les te laten nemen. Mijn dochter was elke les aanwezig, oefende thuis onder begeleiding dagelijks een half uur en ging goed vooruit. Het andere meisje had in 3 maanden tijd al 3 keer afgezegd, had ouders die haar niet stimuleerde noch hielpen en ging op halve kracht vooruit.

    Frustrerend voor dat meisje wiens zelfvertrouwen eraan ging (en dus stopte na 1 jaar les) en frustrerend voor mijn dochter omdat ze steeds moest wachten.

    En wat als 1 kind graag klassiek wil spelen, de andere liever folk muziek speelt en de 3e vooral wil improviseren?

    De enige manier waarop groepsles werkt is als je het benaderd als een gewone school...verplicht materiaal voor elk kind hetzelfde...een kind dat het niet kan bijhouden heeft pech, een kind dat sneller gaat heeft pech want alles is afgestemd op het gemiddelde kind. Geen ruimte voor individuele behoeftes, wensen of aanpassingen op de specifieke dingen van kinderen.
     
  9. Lizette

    Lizette

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    18
    Homepage:
    Gelukkig is er op een forum gelegenheid om te reageren, en heb jij Willeke een open vraag gesteld, dus ik heb het zeker niet opgevat als iets tegen mij.

    Problemen van leerlingen die een les missen zijn er, maar ik vind dat de leerling die wel komt daar niet de dupe van mag zijn! De leerling die lessen mist kan de stof inhalen; ik stuur de gemiste les altijd per mail op. Met een beetje extra studeren is dat vaak goed te doen.

    Studeren is natuurlijk een bekend probleem. Maar juist in een groepje kun je de ouders er makkelijker op aanspreken: ze kunnen zien dat leerling A wel vooruit gaat en hun eigen kind niet en dit komt door het verschil in studeren.

    Er zijn dus duidelijk voor- en nadelen als groepsles, dat realiseer ik me absoluut. Maar veel nadelen zijn te overbruggen wanneer je als docent duidelijk weet wat je doel is (dus niet het niveau omlaag laat halen door leerlingen die afwezig zijn) en extra uitdaging biedt aan leerlingen die sneller gaan. Dit is, ook in een groepsles, mogelijk zolang je als docent goed realiseert wat de mogelijke problemen zijn en daarop anticipeert.

    Een verschil in smaak van muziekstijlen is niet aan de orde: het gaat om beginners, dus daarbij wordt de stijl bepaald door het meest geschikte leermateriaal. Wanneer verschillende muziekstijlen aan de orde zijn hebben de leerlingen inmiddels privéles.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Lizette,

    stel dat het gaat om een groepje van vier beginnende leerlingen. Hoe lang blijft zo'n groepje gemiddeld bij elkaar? Want het lijkt me ook dat een docent nog niet direct weet of de samenstelling wel zo gunstig gekozen is. Je kunt als beginnend violist, de pech hebben dat je in een groepje zit die jouw voortgang vertraagt. Het kan ook zijn dat je zélf de vertragende factor bent. Wordt zo'n groepje dan gehergroepeerd? Hoe gaat dat tegenwoordig?

    Frits
     
  11. Lizette

    Lizette

    Lid geworden:
    3 mei 2012
    Berichten:
    18
    Homepage:
    Frits, de insteek is dat een groepje een schooljaar bij elkaar blijft. Het kan inderdaad zo zijn dat er niveauverschillen ontstaan. Gedeeltelijk is dit op te lossen binnen het groepje, bijv. door samen spelen met stemmen op verschillende niveau's.
    Als dat ook niet werkt, zal er toch binnen het schooljaar opnieuw moeten worden ingedeeld/gesplitst en zul je je als docent flexibel moeten opstellen hierin: soms betekent dit nl. gewoon iets langer lesgeven, wanneer je een groepje van 4 splitst in 2x2 leerlingen. Ik wil immers ook dat mn leerlingen zich kunnen ontwikkelen, dus dan hoort dat erbij.
     

Deel Deze Pagina