Vioolles vooruitgang

Discussie in 'Viool' gestart door Guido P, 6 apr 2015.

  1. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82

    Ik was in shock toen ik vorig jaar doorhad dat bij een piano alles al staat waar het hoort en je enkel moet drukken :)
     
  2. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hoi,

    bijna een jaar geleden mijn eerste, bovenstaande post hier gedaan. Wat was me dat wat voorbarig, al folk willen spelen toen. Had die boek ter hand genomen, naar de cd geluisterd en dan er nooit meer naar geluisterd wegens veel te snel en na het beginnen leren van een aantal stukken die handboek terug weggelegd wegens teveel achtsten en zestienden. Is pas sinds januari dat ik daar stukken uit oefen.

    En als ik kijk waar ik vorig jaar mee bezig was en waar ik nu sta, amaai. Was toen pas begonnen aan Fidle Time Runners 2 en vond het laag zetten van de tweede vinger al een hele opdracht en mijn strijken ging misschien 10cm langs elke kant(had toen ook nog helemaal niet door dat je lang en snel kan strijken). Snapte toen ook nog steeds niets van voortekens of toonladders en wist echt niet welke noten ik toen speelde, associeerde ze vooral met eerste, tweede, derde vinger. En ik had dus ook nog nooit geoefend zonder sourdine toen, dat is pas begonnen in mei toen ik buiten kon spelen. Vond legato-bogen toen nog veel te moeilijk, bij achtste noten sloeg ik tilt. Snapte eigenlijk niet zoveel toen.

    En nu, bijna, een jaar later is de klank een beetje ok, kan ik recht strijken, kan ik noten lezen, staat de rechterpink fantastisch goed, begrijp ik toonladders al beter, begrijp ik ook mollen en ben ik begonnen aan de derde positie. En ik kan me zelfs al sinds juli staande houden in een één-keer-per-maand-samenspelen.

    Benieuwd wat ik hier volgend jaar ga schrijven ;-)
     
    Marcelita en jis77 vinden dit leuk.
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik ben na 5 jaar vioolles even overgestapt op altviool.,
    nu ben ik al een paar maanden bezig en vindt het ontzettend leuk, t was wel even wennen aan de C sleutel. maar het gaat goed. nu naar de 3e pos, en moeilijkere orkest partijen. ik heb gemerkt dat altviool veel aandacht vraagt tijdens de orkestpartijen. op de juiste momenten invallen, en de ritme's in de begeleidingen goed door blijven spelen.

    maar oefening baart kunst
     
    Guido P vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Daar verheug ik mij nu al op...:)

    Je bent inderdaad heel erg vooruitgesneld en hebt er ook het plezier erin weten te houden, het allerbelangrijkste!!!!

    Heel herkenbaar ook voor cellisten! Het komt ook nogal eens voor dat altviolisten en cellisten elkaars collega's zijn in het zorgen voor een ritmische en melodische bodem/basis van de muziek. En weer op andere momenten de violen de solo geven en dan weer met een perfecte timing voor een nieuwe inzet zorgen waarin het thema van de muziek terugkomt.
    Kom je er aan toe om te genieten van de bijdrage die je met je altviool levert aan het geheel?
     
  5. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Genieten doe ik zeker. soms kan het lastig zijn als je dus alleen maar ritmes moet strijken, ik heb heel wat ritmes de revû zien voorbijkomen de afgelopen paar maanden. En idd komen de partijen van de altviool op bepaalde punten in het bladmuziek overeen met die van de cellisten. Ik luister dan ook vaak naar de cellisten als ik ergens moet invallen. Alleen ben ik nog niet zo sterk in het lezen van prima vista. Een nieuw stuk met nieuwe ritmes kan soms nogal eens een struikelblok zijn. Maar zodra ik het thuis heb bestudeert en het op vioolles een keer behandelt heb, dan kan ik het bij de volgende repetitie gewoon weg spelen. ( qua ritme)
    de ander snuisterijen, zoals loopjes etc gaan dan redelijk. maar altviool is gewoon een andere manier van spelen ben ik intussen achter gekomen.
     

Deel Deze Pagina