Vioolstandaard

Discussie in 'Aangeboden' gestart door MathiasB, 26 apr 2009.

  1. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Hey,

    wat raden jullie aan om mijn viool in te zetten?
    Het doel is dat ik ze altijd in de living heb, maar dat ze niet bv. op de tafel of kast ligt?


    gr,
    Mathias
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik zou hem in de kist laten. Deze kan je open of dicht laten.
    De vioolkist leg je op de armleuningen van een stoel. Zo is de situatie bij mij thuis. :)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb sinds jaar en dag de (alt)viool en strijkstok aan een schroefduim hangen. De (alt)viool hangt dan aan de stemsleutel van de A (viool) of D (altviool), precies het gedeelte van de stemsleutel tussen de wang van de krul en de knop van de stemsleutel.
    Misschien dat tegenwoordig een kabelbinder om de krul en deel van de schroefduim ook goed werkt?
    Je moet een plek uitkiezen waar de zon niet kan komen. Het voordeel -vind ik- is, dat het instrument in het zicht hangt en daardoor uitnodigt om bespeeld te worden. Met deze manier heb je heel snel je (alt)viool onder de kin en kun je vrijwel direct aan ‘de slag’. Het enige wat even wat tijd kost is het op spanning brengen van de strijkstok.

    Frits
     
  4. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Maar het aan de stemsleutels hangen lijkt me niet echt goed, rekken zo de gaten waar die in zitten niet uit?? Of breken de stemsleutels niet op den duur door de constante druk??
    Ik heb inderdaad mijn kist gewoon op een stoel liggen, meestal open, schoudersteun onder mn alt en stok ontspannen er naast... Ook zo heb je m snel onder je kin!
    Anders zijn er natuurlijk standaardjes te koop die speciaal zijn gemaakt om een viool in te zetten. Ik had er ooit zo een, best handig eigenlijk. Helaas ben ik hem een keer kwijtgeraakt na een kerstconcert op school.
     
  5. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Recent heb ik bij NoName#2 (jaja, ook hier op 't forum actief) een standaard gekocht die mij wel beviel. Alleen, ik gebruik hem alleen op het podium. Om te voorkomen dat er iemand over een los rondslingerende viool struikelt. Hij staat stevig, er zit een haakje voor de stok aan en hij was heel vlot geleverd. Waarvoor mijn complimenten.

    Linkje: http://www.vioolspelen.nl/product_info.php?cPath=65_83&products_id=257&osCsid=c07749ac3b3f27c98c1fd62dcad70d25

    Thuis staan mijn violen gewoon in de kist, omdat de studeerkamer nou niet overloopt van ruimte.
     
  6. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Ik ben thuis iet de enige die een instrument speelt, als iedereen dat zo gaat doen, kunnen we binnenkort niet meer zitten.


    Heeft er iemand nog standaards zoals Vedelaer (of andere)


    gr,
    Mathias
     
  7. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Ik had m van de winkel van de Halviala Vioolschool:
    http://halviala.tripod.com/winkel.html (bij muziekaccesoires)
    Kon heel compact opgevouwen worden en was dus ook makkelijk mee te nemen.
     
  8. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Ik heb dit gevonden:

    [​IMG]

    Het enige probleem is dat ik in Antwerpen woon, weet er iemand een winkel waar je dit kan kopen?
    Of de homepage van de makers van dit product.

    mvg,
    M
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik vraag me af of je met die standaarden die op de grond geplaatst worden, niet het risico loopt dat je (of iemand anders) er gemakkelijk tegenaan schopt, met alle gevolgen van dien. Bij hangen aan de muur of plaatsen op de leuningen van een stoel (suggestie Alexander) doet zich die mogelijkheid niet voor!

    Frits
     
  10. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Zo een heb ik ooit meegekregen bij een bouwer. Zou ik niet nemen. Als je de schoudersteun op je viool wil laten past hij niet meer in de houder. En het ding is zo instabiel als wat.
     
  11. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Als je m op een stoel legt, kan iemand er op gaan zitten. Lijkt me ook niet echt de slimste optie. Eerder de koffer open leggen op een dressoir o.i.d. Hoewel, ooit is mijn koffer dicht gevallen terwijl de alt er speelklaar, met schoudersteun en al erin lag. Een uitsteeksel van het slot is zo de rand in gegaan... gat in de alt!
    Blijft moeilijk! Veilig in de koffer is niet eens zo'n gek idee, after all...
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, maar op de stoel leggen is iets anders dan op de leuning van de stoel leggen! ;)

    Ik kwam nog een andere optie tegen die het midden houdt tussen aan de muur en op de grond. Wat te zeggen van deze constructie?

    [​IMG]


    Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt wanneer iemand 'per ongeluk' achter een van de poten van de stander blijft haken. :|
    Je vraagt je dan af, hoe een firma iets dergelijks durft te verkopen!


    Frits
     
  13. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Jakkes, dat is pas eng! Het ziet er griezelig "gekeeld" uit. Met mij in de buurt is het vragen om problemen. Mijn kist ligt meestal op mijn bureau met de bovenklep geopend tegen de muur.
     
  14. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Het handigst is denk ik toch zo'n standaard die ook steun bied aan de hals...
    Als je die dan heel dicht tegen je lessenaar aanzet, lijkt het mij dat er niemand tegenaan schopt, omdat je nou eenmaal niet door een lessenaar heen kan lopen.
    De standaard op de kast zetten is ook nog een idee...
    Anders zit er niets anders op dan toch steeds in- en uitpakken ben ik ban :p
     
  15. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Koffer op een tafeltje of standaard in een veilige hoek van de kamer lijken mij uiteindelijk de twee veiligste opties.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bij de genoemde optie van de stander blijft altijd het gevaar dat je er per ongeluk tegenaan kunt lopen. Het hangt er ook van af bij welke gelegenheid je je instrument tijdelijk 'kwijt' moet. Wanneer dat in orkest verband is tijdens een repetitie, kan het instrument het beste opgeborgen worden in de kist en dan ook nog zonder gemonteerde schoudersteun, zodat de deksel dicht kan. Dat laatste is zeker van belang, zie een voorgaande post over de schade!

    Gewoon thuis lijkt me de meest veilige plek aan de wand: kan niemand tegenaan lopen, omver stoten etc. en bovendien in het oog springend en uitnodigend tot oefenen, want slechts de stok spannen en strijken maar!

    Frits
     
  17. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Als je je instrument aan de wand hang, onstemt ie dan niet sneller? (door de warmte bijvoorbeeld)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ontstemmen doet 'ie alleen maar wanneer je te maken hebt met temperatuurverschillen. Het instrument neemt altijd de temperatuur van de omgeving aan waarin die ligt. Wanneer die aan de muur hangt zal de temperatuur mogelijk wat hoger zijn dan op de grond, maar toch ook nog steeds behoorlijk constant. (natuurlijk niet boven de radiator ophangen! . ;) ) Daarom dus niet eerder ontstemd dan anders.

    De bespeler kan natuurlijk wel eens ontstemd zijn, maar daar gaat het hier niet over. :)


    Frits
     
  19. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Als een viool met strijkstok aan de muur hangen, dan kunnen zij volgens mij door insecten als houtworm, aangetast worden. Zo'n viool evenals de strijkstok zijn immers dan onbeschermd tegen deze insecten.
    Bovenstaande aantasting door houtworm, geldt dan ook voor de vioolstandaard.
    In een vioolkist is een viool, net als een strijkstok, daar beter tegen beveiligd. :)
     
  20. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Aan houtworm had ik nog niet gedacht. Een instrument als een piano, clavecimbel e.d. staat ook gewoon als meubelstuk in de kamer. Die zouden dan toch ook risico lopen?

    Nog een andere reden om hem niet aan de muur te hangen lijkt me het bungelende effect van het ophangen en afhalen. Je bevestigt hem natuurlijk niet strak geschroefd tegen de muur zoals je dat met een lamp o.i.d. doet. Daarnaast leg je je instrument meestal op iets dat zacht is zoals de voering van je kist terwijl een muur van beton of steen is met een laagje behang. Daarnaast moet je ook zeker weten dat de zon in bepaalde seizoenen niet precies het stuk muur beschijnt waar je instrument hangt.
     

Deel Deze Pagina