Vocht

Discussie in 'Cello' gestart door gevoeligesnaar, 16 aug 2014.

  1. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Voor mijn cello heb ik een voormalig slaapkamertje geconfisqueerd, waar de temperatuur behoorlijk constant is. Het raam staat altijd op een kiertje en de zon kan mijn cello niet bereiken. ´s Zomers komt de temperatuur in deze kamer eigenlijk nooit boven de 23 graden uit en ´s winters blijft het minimaal een graad of 18, ondanks dat op de bovenverdieping nooit radiatoren aanstaan (beneden hebben we vloerverwarming). Hij staat daar altijd op een standaard, en gaat alleen in de hoes als ik naar les ga.
    Nu is ons huis een behoorlijk nieuw huis, zonder vochtproblemen maar ik heb er toch maar een hygrometertje neergezet. En wat blijkt? de vochtigheid loopt regelmatig op tot 70% . Zal wel komen door het buiïge weer van de laatste dagen. Maar ik meen dat ideaal tussen de 50% en 60% is, klopt dat?
    Moet ik ook wat aan die vochtigheid doen? En hoe dan?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Een relatieve vochtigheid van 70% lijkt me geen probleem. Dat het wat schommelt gaat heel geleidelijk. Wanneer je langdurig op 80% (of hoger) zit zou je een mobiele airco kunnen plaatsen. Dan heb je wel steeds het gedoe met een bak water legen, tenminste voor de eenvoudige modellen. Een vochtvreter werkt maar voor korte tijd is niet toereikend. Komt bij dat een vochtvreter de vochtigheid niet regelt maar constant vocht absorbeert totdat het materiaal verzadigd is en niets meer doet.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    70% is niets om je echt zorgen over te maken omdat het tamelijk normaal is in deze streken. 50% is een theoretisch mooi ideaal, en eigenlijk al aan de droge kant maar is in NL onder natuurlijke omstandigheden uiterst zeldzaam; behalve in strengere winters in CV gestookte huizen, dan kan het zelfs onder de 50% komen. Onder de 40 zit je in de gevarenzone: je moet dan vocht aan de lucht toevoegen.
    Als vuistregel: NL (en ook Vlaanderen) heeft een tamelijk ideaal klimaat waar je aan de vochtigheid/droogte niets hoeft te doen, BEHALVE in strenge winters EN in extreem vochtige herfsten (die komen weinig voor)
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2014
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Bedankt, ik ben weer helemaal gerustgesteld! :)
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het raam staat altijd op een kiertje zeg je en het blijft zonder verwarming 18 graden ook in de winter, en in de zomer wordt het op die slaapkamer nooit warmer dan 23 graden, dus hoeft nooit de verwarming aan en ook de airco niet, zo'n huis zoek ik al jaren.
     
  6. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Het is een nieuw huis, heel goed geisoleerd en de bewuste kamer ligt op het noordoosten. In de winter hebben we beneden vloerverwarming (daarom wil ik mijn cello niet beneden neerzetten, hoe jammer ik het ook vind) en in de badkamer ook. Door bomen om het huis en door de isolatie wordt het eigenlijk nooit heel warm maar inderdaad, bij temperaturen boven de 25 houden we overdag ramen en verduisteringsgordijnen boven potdicht.
    In de winter trekt de warmte van beneden naar boven en daardoor blijft het ook dan heel aangenaam. De radiatoren boven heb ik niet meer aangehad sinds de kinderen de deur uit zijn.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Die goed geïsoleerde huizen zijn een ramp voor muziekinstrumenten, de vochtigheidsgraad is hoog, veel huizen zijn te goed geïsoleerd, het vocht kan nergens heen.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wij hebben dus ook een nieuw huis. Héél goed geïsoleerd en in een bos. De piano heeft het er inderdaad niet echt makkelijk mee. Bovendien is het een oude piano uit begin vorige eeuw; erop spelen blijft genieten :). En nu dus sinds een aantal jaren de cello. De piano moet eigenlijk drie keer per jaar gestemd worden en de cello moet vanwege de uitstapjes met zijn/haar bazinnetje toch geregeld worden bijgestemd. Misschien helpen wel heel wat boekenkasten vol boeken wel bij het een beetje droger krijgen van het klimaat binnen:mad:. Bij sneeuw gaan de snaren los zitten en wordt de piano extra vals :( als ik niet heel bijtijds bevochtigers aan de radiatoren hang.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Ik heb ook vloerverwarming in de woonkamer en moet daarom in die ruimte geen instrumenten plaatsen. Het kan 's winters bij echte vorst, behoorlijk droog worden tot wel 40% RH en dat zou vragen om moeilijkheden zijn m.b.t. scheurvorming in de bladen.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Frits, je hebt daar toch een orgeltje staan? Heeft die daar geen last van?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Ik vind het meer een orgel. ;)
    Dit orgel was destijds het beste substituut dat er elektronisch gezien te krijgen was om een echt pijporgel te benaderen. Muzikaal gezien heeft vocht geen invloed op de stemming!
    Het meubel zélf zal heus wel werken, maar dat is niet hinderlijk en heeft geen gevolgen.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    :oops:orgel beledigd! 't Is wél een instrument:rolleyes:
    Ben blij dat ik geen vloerverwarming heb! 't Zou wat worden met mijn snaarinstrumenten!
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Vroeger was je altijd bezig met vocht ook voor je piano, bakje water erin bakje water er uit, later met een hydroceel unit, en weer later zei de pianostemmer dat het allemaal gedoe en flauwekul was, niks doen was zijn devies, en dat gaat al jaren goed.
    Nu is een Viool en cello natuurlijk wel wat kwetsbaarder voor vocht, maar die moet je dan ook gewoon in de koffer houden als je ze niet bespeeld, dan blijven ze ook het beste op stemming.
    En als het zoals vorige maand erg vochtig en warm is dan gaat de airco aan en die gooit dan het meeste vocht eruit, zo'n airco is dan ook wel aan te bevelen ook voor je meubeltjes.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hey Tobias, bakje water onderin de piano....deed je dat dan ook met zo'n opgerold stukje krant rechtop, natuurlijk niet te lang omdat het anders tegen de achterkant van de piano aanzit? Op de manier met het krantenrolletje werd het vocht uit het voormalige glazen groentepotje nog effectiever in de lucht opgenomen.
    Het valt mij inderdaad op dat de stemming door het in de koffer/tas te laten, beter blijft. Maar ja, als je elke dag op verschillende momenten even wilt spelen, beetje oefenen enzo, dan is zo'n cellostandaard toch wel erg prettig!
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Nee geen opgerolde krant erin, gewoon een klein puddingschaaltje met water, je kon er ook meteen goudvisjes in doen natuurlijk, maar dat deden wij niet want dat is zo'n gedoe met het voeren van die beestjes.
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar hoe doe je dat bij je cello?
    Vocht toevoegen?
    Ik kan op internet eigenlijk maar 2 dingen vinden.
    De Dampit, een soort slangetje met daarin een soort sponsje dat je door je F gat in de cello steekt en dat je meerdere keren per dag zou moeten nat maken.
    Dus meerdere keren slangetje er in en uit je cello halen, lijkt mij veel werk, en beschadigd dat op den duur niet je F gat?
    En verder kom ik vam GEWA een soort busje tegen voor in je celo koffer.
    Hiervan kan ik verder geen beschrijving vinden dus heb eigenlijk geen iedee hoe deze verder werkt.
    Iemand ervaring met 1 van deze systemen?
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.920
    Homepage:
    Het GEWA buisje is voor vioolkoffers die zo'n systeem al hebben. Een Dampit is een op zich goed werkend systeem, waarbij je echter goed in de gaten moet houden dat je niet te veel water laadt. Alleen gebruiken in de droge periode!
    Een elektrisch verdampingsapparaat brengt de luchtvochtigheid van de gehele ruimte op een ingesteld niveau. Te verkrijgen bij witgoedzaken e.d.
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Maar hoe werkt nu zo'n buisje?
    En ik heb zo,n verdampingsapparaat, maar dat is echt niets.
    Dat apparaat vormt een soort mist in huis.
    Lijkt mij niet goed.
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jajaja, zo'n bakje stond vroeger onderin onze piano ook, met krant! Grinnik...
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En die stonden bij ons weer OP de piano. Lol.
     

Deel Deze Pagina