Vogelogen esdoorn viool

Discussie in 'Viool' gestart door dreamingdragon, 9 mrt 2012.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi allemaal.

    Ik ben momenteel op zoek naar een eigen viool.
    Nu heb ik bij de vioolbouwer al verschillende instrumenten bespeeld, en een keuze gemaakt uit 2 studieviolen.

    1: Een vogelogen esdoorn viool.
    2: Een Karl Höfner viool.

    In de 2e viool staat een sticker met de naam Karl Höfner, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee waar de naam Karl Höfner vandaan komt. Klinkt erg Duits.

    Maar goed. Nu heb ik de vogelogen esdoorn viool mee naar huis gekregen om die te testen. De klank is meer van het donkere tembre / timbre .
    Beide violen komen dicht bij elkaar in de buurt qua klank. Mijn 1e keus ging uit naar de klank van de vogelogen esdoorn viool.

    Ik heb op dit forum zo'n zelfde soort onderwerp / viool voorbij zien komen.

    Nu rest mij de vraag of dit type viool over een x- aantal jaar nog verkoopbaar is.?
    Ik kan deze viool, als ik hem zou kopen altijd weer bij mijn huidige vioolbouwer kunnen inruilen.

    Ik lees op dit forum veel gevarieerde meningen over dit type viool.
    Dus wil ik graag, weten of dit type viool nu WEL een goede viool is, of alleen maar een siervoorwerp waar je ook leuk geluid uit kunt halen.

    Al om al vind de klank van deze viool erg mooi.

    Alleen viel mij wel op dat als ik op de D snaar de Fis in druk ( 3e vinger) de galm niet ver weg draagt. je hoort de galm wel, maar zodra de strijkstok van de snaar afgaat om van snaar te verwisselen, is de galm heel erg snel weg. Dit had ik bij mijn 1e studieviool helemaal niet, die galmde nog als het waren een beetje na.

    Mijn lerares heeft verschillende melodieën gespeeld op de viool, en vond de viool een eigen karakter hebben. De viool klinkt best goed, alleen raar dat de galm op de D snaar ( Fis) zo snel afgekapt word nadat de strijkstok van snaar verwisseld. Bij de andere snaren heeft ie dat niet.

    Er zitten omwonden Dominant snaren op met kunstofkern.

    Met vriendelijke groeten D :D
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hallo D.

    De Fis (op de D snaar) klinkt volgens mij door zolang je de vinger op de snaar hebt. Als je loslaat is de "galm" weg omdat er geen resonatie snaar is.
    De G op de D snaar galmt m.b.v. de G snaar, die zal dus wel langer doorklinken.
    probeer maar eens.

    Is het een merkloze/Chinese vogelogen viool ?
    Ik vermoed dat Karl Höfner in China wordt geproduceerd (of grotendeels)

    Verder zou ik de viool goed door jouw docente laten testen, kan je er alles mee doen, kan je er t.z.t. ook "in positie" op spelen? ma.w. kan je er een poosje "mee vooruit".

    en bij twijfel niet inhalen ...
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Geert.

    Het is inderdaad een merkloze viool. Of deze ook uit china komt weet ik eigenlijk niet.

    De docente heeft er tot op de 6e positie op gespeeld en de klank van deze viool bleef mooi. Op mijn 1e studieviool werd de klank al na de 3e positie erg lelijk, maar dat was ook een goedkope viool.
    Ze heeft ook de noten aangestreken die bijna bij de kam zitten. Is dat de 10e positie?

    Daar was de klank ook in mijn oren gewoon goed. Mijn viool docente zei:'' dat ik er wel een hele tijd mee vooruit kon met deze viool". Ze vond de viool zelf erg verrassend klinken naarmate je in de hogere posities kwam. Misschien had ze het niet verwacht of zo, dat de viool zijn klank zou behouden.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @Geert:
    Violen met etiket Karl Höfner worden gemaakt bij Paesold-Höfner in Duitsland.
    De goedkopere series van Paesold-Höfner worden tegenwoordig in China gemaakt onder de merknamen Schroetter of Stingl. Een viool met etiket Höfner komt daarom vast niet uit China.
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De goedkopere Höfner violen zijn " Hand Finished in Germany."
    http://www.hofner-strings-bows.com/orchestral-strings-bows/violins-violas/violin-outfit-conservatoire-series.html
    Dat zal dus een Alfred Stingl by Höfner zijn ?

    de duurdere modellen zijn "Handmade in Germany."

    http://www.hofner-strings-bows.com/orchestral-strings-bows/violins-violas/hofner-violin-h225.html
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dan lijkt het me een prima viool toch? Als ik vragen mag, wat moet je daar voor betalen?
     
  7. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Aan de viool hangt een prijskaartje van bijna 1200 euro. De Höfner viool zit tegen de 1000 euro aan. Heeft de prijsindicatie te maken met de klank omdat deze 2 violen heel dicht bij elkander komen qua klank kleur?
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    En wat betekent nu dat je er een hele tijd mee vooruit kunt? Als de klank naar jouw eigen bevinden mooi en tot tevredenheid stemmend is, waarom zou je er dan niet tot het eind van je leven op kunnen blijven spelen? En natuurlijk behoudt de viool zijn klank; een goed gebouwd instrument verliest zijn klank niet. Dat zijn fabeltjes die door slinkse vioolhandelaren in de wereld gebracht zijn om weer andere instrumenten te kunnen verkopen!
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    @Liuwe,

    Wat D bedoelt is dat de docent niet had verwacht dat de viool in hogere posities de klank zou behouden.

    Verder is een studieviool niet altijd geschikt is om een "leven lang" mee te gaan. Immers de speler wordt beter maar de viool blijft hetzelfde. En dan wil je vroeg of laat toch een viool waarop bepaalde dingen gemakkelijker gaan of een beter of groter geluid.

    Ikzelf vind een objectief oordeel door de docente wel belangrijk. (en ze zal er wel geen provisie voor krijgen zoals jeweetwel)
     
  10. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Liuwe.

    Mijn viooldocente vind deze viool een goed studie instrument, Ze had nog nooit een vogelogen vioolachterblad gezien. Maar ze oordeelt dan ook niet op de mooiheid vd viool maar op de klank. Ze vond deze viool dan ook een eigen karakter hebben die ze nog maar bij weinig studieviolen is tegengekomen.

    Ze zei :'' als ik op deze viool speel dan heb ik de neiging om van die diepdroevige meeslepende liederen te spelen''.
    Want dat gevoel werd ook bij mij opgewekt.
    En ik vind dat genre ook wel leuk om te gaan spelen.

    Verder was ze dan ook aangenaam verrast dat de viool ook mooi klonk in de hogere positie's en dat er veel uit te halen was qua klank. Ze kon er bijwijzen van spreken nog uren op spelen.

    Maar goed, volgende week is de Karl Höfner viool aan de beurt om te testen, ik ben dan benieuwd wat hier de uitkomst van is.

    Verder krijgt mijn lerares GEEN provisie of zo hahahaha.

    En deze viool komt van een echte gediplomeerde vioolbouwer. Dus dat zit denk ik wel goed.

    Maar ik kan er inderdaad ook een hele tijd op vooruit, ik heb nog veel te leren. ik doe dit puur voor de hobby, en ik vind het ontzettend leuk om tedoen.

    met vriendelijke groeten D
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Of ze wel of geen provisie krijgt, kom jij niet te weten, je kunt je er vreselijk op verkijken..(althans, dat was mijn ervaring in 1974..) Objectiviteit bestaat niet bij de beoordeling van zoiets subjectiefs als klank. Hooguit gevoel.

    Als je, zoals ik, regelmatig in een orkest(je) speelt, dan kom je in aanraking met heel verschillende instrumenten. En iedereen vindt zijn/haar eigen viool fijn klinken en spelen. Ja, wat is dan de norm? Wie bepaalt dan wat een studieviool is en wat een "instrument voor het leven"? Volgens mij is de term "studieviool"in het leven geroepen door vioolhandelaren en is de kwaliteit van een viool voor een behoorlijk deel afhankelijk van de kwaliteit van de bespeler. Een zogenaamde studieviool is op exact dezelfde wijze gebouwd als een zogenaamde "definitieve" viool en dan is het maar net wat jouw definitie is van de ideale klank die bepaalt hoe lang je op zo'n viool blijft spelen. Soms werkt een keuze uit vijf instrumenten alleen maar verwarring in de hand. Er spelen allerlei psychologische factoren een rol en daarbij is de prijsstelling ook erg meebepalend! Dure wijn is ook bijna altijd "veel lekkerder", ook al proef je bijna geen verschil. En àls je verschil proeft, dan is het ook nog eens erg moeilijk om aan te geven wat dan de lekkerste is! :/
     
  12. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik denk dat er wel degelijk verschil is in de kwaliteit van de violen (en cello's en altviolen) en dat zie je dan ook terug in de prijs. Soms kan je een byzonder goed of byzonder slecht instrument treffen... En voor conservatorium studenten die heel goed worden, kan ik me voorstellen dat er op een gegeven moment een betere viool nodig is. Ik hoor namelijk ook wel verschil tussen mijn eerste eigen en mijn tweede viool. Op de tweede viool kon ik duidelijk verder groeien, omdat ik daarin meer verschil in klank kon maken en de viool klonk beter in hogere posities.

    Maar ook met cello spelen nu heb ik gewoon een studiecello uit china (gewoon een goed instrument uit china, maar niet uitzonderlijk). Deze cello bevalt me heel goed, ik heb in de tijd dat ik de cello heb (8 jaar bijna) nog nooit een cello gevonden die ik mooier vond. Dus voor mij is deze studie cello zeker een cello voor het leven! Omdat ik voor hobby muziek maak, ik begrijp echter wel dat deze cello beperkingen bied voor een solist van een orkest. Maar ik kan het niet beter uitleggen.

    Daphne
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Nee, dat ben ik niet met je eens! De studieviool wordt gefabriceerd met alles standaard dus ook de dikteverdelingen, welving en dergelijke: allemaal hetzelfde. Dat is handig voor de productie, want zelfs de ronding van de kamvoetjes kan dan gestandaardiseerd worden. Dat komt niet voor bij een meesterinstrument.

    Zou dat niet komen doordat je een beetje moet weten wát je moet proeven en waar je op moet letten? Zo gaat het ook met een topinstrument. Als je niet getraind bent om te luisteren waarnáár je moet luisteren en wát je moet horen, zul je ook niet in staat zijn onderscheid te kunnen maken. Ik heb wel eens een stapel voor iemand verplaatst en laten horen –althans dat was de bedoeling- wat er nu anders klinkt, maar de klant merkt geen verschil. Tja, dan hoef je voorlopig niet op zoek naar een ander instrument. Eerst moet worden aangeleerd te horen wat er verandert in de klank. De ontwikkeling van het muzikale gehoor kost tijd en die moet je het geven.
     
  14. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik ben eigenlijk blanco naar de vioolbouwer gegaan, en heb een budget tot 1200 euro aangegeven.

    Hier heeft de vioolbouwer een aantal violen op geselecteerd. ik heb ze ook allemaal bespeeld.

    Ook had ik gevraagd geen prijzen zichtbaar aan de violen te hangen. ik heb puur op gehoor en gevoel beoordeeld of de viool mij in klank en gevoel aansprak.

    Van de 9 violen vielen er meteen 7 af. de klank paste niet bij me en ik vond ze niet prettig spelen.

    Er zat zelfs een viool van 1600 euro tussen. dat had de vioolbouwer bewust gedaan of ik dat zou merken. Maar ik vond die viool ook niet prettig klinken en spelen. Uiteindelijk zijn er 2 uit de bus gekomen waarvan ik er nu 1 op zicht heb. Volgende week neem ik ze beide mee naar de les om te testen samen met de viooldocente. Ik ben al jaren een danser in de indonesische danskunst. En ik heb nu ontdekt dat ik puur op gevoel en gehoor mijn keuze ga maken in deze 2 violen. Dus oordeel ik gelukkig de kwaliteit van de viool niet op prijs, maar op klank en belevingsgevoel. Ik denk dat Ik op deze manier juist handel. Maar ik sta natuurlijk ook open voor tips En ervaringen van andere mensen.
     
  15. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik Heb eigenlijk nog 1 vraagje.

    Ik vind dat de G en D snaar wat gedemt klinken.
    Is daar wat aan te veranderen door de G en D snaar door andere snaren te vervangen?
    Of zal dat weinig uitmaken?

    Ik zou er graag wat krachtiger geluid uit beide snaren willen halen, tenminste wat duidelijker. Blijft altijd een beetje moeilijk om geluid te verwoorden

    groetjes D :D
     
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Bedoel je gedempt of dof ?

    Zijn de snaren nog redelijk nieuw?

    (Kan ook nog wel iets met de stapel of een te zware kam zijn)


    Maar als je niet echt of echt niet tevreden bent zou ik de viool niet nemen, bij twijfel niet inhalen ! Er zijn meer vioolbouwers.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik vermoed dat D. wil weten of met andere snaren dit euvel verholpen kan worden en of het probleem gezocht moet worden in het instrument. Ik denk echter dat deze eigenschap bij het instrument hoort en dat met snaren wel wat verschil gemaakt kan worden maar niet zodanig dat er een geheel ander timbre ontstaat voor alleen de laagste snaren. Hetzelfde geldt voor de plaatsing van een andere kam: dat zal effect hebben op álle vier de snaren.

    Ook zal de positie van de stapel effect hebben op alle vier de snaren en het eist een goed getraind oor om het gewenste effect te horen. Om een vergelijkbaar effect te proberen, zou het van nut kunnen zijn om de kam eens een paar millimeter noord- of zuidwaarts te zetten. Dan zal de kam mogelijk niet geheel meer passen, maar kan wél een verschil worden waargenomen. Als dat het gewenste effect in klank oplevert, zou de stapel een andere positie nodig kunnen hebben. Dit is in overleg met de vioolbouwer best te realiseren denk ik.

    Een andere oplossing kan liggen in het nog niet voldoende bekend zijn met het instrument, waardoor je nog niet precies weet hoe de beste c.q. juiste klank er uit te halen is. Je moet ook eerst vertrouwd raken met het instrument en dat gaat niet in een paar uur.
     
  18. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Goed dat je weet hoe je kiest. Waar je nu nog niet helemaal zeker over bent, dat kan je inderdaad met de vioolbouwer overleggen, misschien kan hij er iets aan doen. Misschien niet en zit het in de viool... Wanneer je twijfelt, dan zal die twijfel altijd blijven, dus dan niet doen! Maar als je verlieft bent op een viool, dan is dat zo.

    Zo ging het bij mij met het uitzoeken van mijn cello, ik ben bij twee vioolbouwers geweest en heb 9 cello's geprobeerd en 2 op zicht gehad. Wat nu mijn cello is speelde heel lekker, en klonk heel mooi. Ik heb ook geen prijzen gezien, en in de eerste speelronde speelde ik met mijn ogen dicht en gaf mijn vader de instrumenten in willekeurige volgorde aan. Eigenlijk wist ik het toen al. En toen bleek de cello ook nog eens mooi te zijn :).

    Succes met je keuze!

    Daphne
     
  19. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi allemaal.

    ik ben vandaag even bij de vioolbouwer langs gegaan, en heb mijn vraag daar neer gelegd over de G & D snaar.

    De snaren waren allemaal vrij nieuw. Omdat hij de violen altijd even na kijkt voor dat mensen erop gaan spelen om te testen. Hij vervangt de snaren dan meteen ( mochten deze er te lang op zitten of dat ze bijna ''versleten'' zijn.)

    Hij heeft de kam wat bijgesneden, en de stapel een fractie verzet, en meteen kon ik al horen dat de de G & D snaren niet meer zo dof/gedemt klonken.
    De A snaar had hij meteen vervangen omdat deze bij het kielhoutje een beetje geknikt was na het uithalen vd kam.

    Verder klinken de G & D snaar nu wat vrijer. niet meer zo gedemt zoals in het begin, De rem is eraf gehaalt. Ik blijf het best moeilijk vinden om een bepaalde klank te omschrijven.
    Maar goed, het klinkt in mijn oren al veel beter. De g op de D snaar heeft nu ook een duidelijkere galm die op het begin ook erg mat en zacht klonk.

    De viool is volgens de vioolbouwer afkomstig uit een atelier in Duitsland, uit de grenstreek van Tsjechië.

    Maar mocht ik deze viool kopen, en daar ziet het er wel naar uit, dan kreeg ik er ook een taxatie rapport bij.
    en daar staan dus de gegevens over deze vogelogen esdoorn viool in.

    Maar donderdag ga ik nog even de andere duitse viool testen.
    ik houd jullie op de hoogte

    maar in iedergeval bedankt voor al jullie hulp.

    groetjes D
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dat zal dan Bohemen zijn.

    Wordt dat dan niet zoiets als: 'wij van WC-eend adviseren WC-eend?'
     

Deel Deze Pagina