Vogelogen?

Discussie in 'Viool' gestart door Madrin, 26 aug 2017.

  1. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    IMG_20170826_151459.jpg IMG_20170826_151512.jpg IMG_20170826_151538.jpg
     
    Geert vindt dit leuk.
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Wow, ja, hier word je toch blij van! Stoppen met foto's maken en lekker gaan spelen jij!!!
     
  3. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Ziet er zo op de foto's idd prachtig uit !!

    Maar wat zijn nu precies de "vogelogen" ??

    ---
     
  4. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Bedankt :)

    De vogelogen zie je op het achterblad. De meeste violen hebben daar 'streepjes', deze heeft een andere structuur met donkere vlekjes. Die vlekjes zijn de vogelogen.
     
  5. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Oké....ik zie daar alleen geen ogen in , of ligt dat aan mij?

    ---
     
  6. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Als je google gebruikt zie je soms wat betere voorbeelden, maar inderdaad, ik zie ze er ook niet erg in hoor. Ik zie natuurlijk wel dat de structuur anders is, maar het is niet alsof er een boom vol vogeltjes naar je staat te turen :D

    Morgen luistert de docent, maar ik denk dat dit mijn eerste echte eigen viool wordt :)
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Zo te zien een mooie viool. Maar niet goedkoop, maar wat kan dat bommen, als je er maar blij bent daar gaat het om. Eens kon ik een mooie viool kopen die mij erg aansprak, maar ik kocht hem niet omdat ik hem te duur vond. Ik heb er jaren spijt van gehad, zo'n viool blijft dan in je hoofd zitten.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wow ! Ik zou bijna zelf viool gaan spelen!
    Echt prachtig.:)
     
  9. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Leuk om te horen, bedankt! :)
    Ik vind het zelf nog steeds een prachtige viool en ik ben heel blij te horen dat hij ook heel is, goed gebouwd is en zijn prijs waard is. Wat dat kun je als leek gewoon helaas niet zien.

    En Tobias hij is inderdaad duur, maar hij valt nog binnen het budget dat ik altijd in gedachten had gehad voor een viool. Mijn docente en ook enkele andere violisten die ik kende zeiden dat ik dit wel kwijt zou zijn. Ik heb ook goedkopere bekeken maar die vond ik gewoon lang niet zo mooi klinken en niet zo prettig. En dat was dan blind getest, dus geen vooroordelen van die kant :)
    Hoe duur was die viool dan die jij had gezien?
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Deze zijn wat extremer, dan snap je vast wel wat wordt bedoeld met de vogelogen in "Birdseye maple"
    Er is ook een wolkerige variant. Dat wordt dan ook wel bloemen esdoorn of quilted maple genoemd.

    9E1D06E1-B357-4A2E-89F6-38F3A53DC5BD-3424-000003660C8ACF1C.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2017
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    de vogelogen (riegel) ontstaat door het ingroeien van kleine takjes aan de stam van de esdorn. Het kan kunstmatig worden opgewekt door te enten. Het zijn in fijte de uitlopers van kleine zijtakken, knoestjes en kunnen heel verschillende patronen aan nemen.
    Het zijn dus eigenlijk beschadigingen in het hout.

    Het verwerken van het vogelogenhout is vele malen moeilijker (kans op uitbreken en wegspringen van knoestjes) dan bij normaal esdoorn). Vakmanschap, uitgesprongen stukjes terug lijmen (beenderlijm), gereedschap weer slijpen en wetten. Schraapstalen wee aanzetten.
     
    Geert vindt dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het is al heel wat jaren geleden dat ik bij Loerakker in de winkel stond om een viool te kopen. Zijn moeder kwam in de winkel maar toen ze begreep dat ik niet voor iets klein kwam maar voor een viool riep ze haar zoon. Hij liet me toen een viool zien, die er niet alleen mooi uitzag maar ook mooi klonk. Ik was er meteen verliefd op, een prachtig gevlamd achterblad en een voorblad met heel fijne nerven. Bij de inleg waren de randen van het boven en achterblad mooi hoog iets wat je niet zo vaak ziet. Meer dan een uur bleef ik in zijn zaak, maar ja ik hikte erg tegen de prijs aan, het was nog in de guldens tijd en hij vroeg er vijfduizend gulden voor. Ik vroeg een week bedenktijd en hij zou de viool een week voor me bewaren. Maar de koop ging niet door , ik vond hem veel te duur, ik vind wel een andere dacht ik die goedkoper en misschien wel mooier veel is, nou mooi niet.
    Twee maanden later ging ik terug, om te proberen om iets van de prijs af te kunnen krijgen. De viool was verkocht, wat had ik een spijt, en nu na al die jaren kan ik mezelf nog wel voor mijn kop slaan.
     
    marloes s en Geert vinden dit leuk.
  13. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Geert en Remi

    Bedankt voor de duidelijke uitleg, nu snap ik wat

    er bedoeld wordt :cool:

    ---
     
  14. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Mijn viool heeft een ander soort gevlamd achterblad als vogelogenesdoorn 15046414909972080800554.jpg
     
    marloes s vindt dit leuk.
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Jemig dat is ook een mooi achterblad zeg.
     
    dreamingdragon vindt dit leuk.
  16. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Dat is zeker heel apart!!

    Wat is dat voor hout ?

    ---
     
  17. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Dit is ook een vogelogenesdoorn viool.
    Deze bespeel ik nu ruim 6 jaar. Ik ben de
    1e eigenaar
     
  18. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Wordt ook vogelogenesdoorn genoemd maar ook wel bloemenahorn. Dit is volgens mij wel een typisch Chinese viool.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Waarschijnlijk groeien vogelogenesdoornbomen (onthouden voor spelletje scrabble) of bloemenahornbomen heel goed in China. Heb je wel een heel bijzondere viool, dit doen ze in Oost-Europa niet na (denk ik).
     
    Hans53 vindt dit leuk.
  20. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Deze viool klinkt heel warm in de lage tonen. Als ik de hoogte in ga met deze viool dan sprankelt deze viool niet op de E snaar, maar blijft een bescheiden warme klank produceren. Zodra ik naast iemand sta die een viool heeft die wel sprankelt op de E snaar, dan snerpt de andere viool als het waren over de klank van mijn viool heen. Je zou hem bijna kunnen vergelijken met een altviool. Maar ik heb er nu dolce snaren op liggen. Mischien als ik er krachtigere snaren op zou leggen, dan zou die mischien harder van geluid klinken. Maar ik ben tevreden over de klank tot heden toe. Ik heb even moeten wennen aan het geluid na een lange tijd alleen maar altviool te hebben gespeeld. Dan klinkt je viool ineens anders.

    Sommige mensen zullen het achterblad erg kitsch vinden, maar ik zelf vind hem persoonlijk wel mooi. Ik heb er tot heden toe veel leuke reacties op gehad. :p
     

Deel Deze Pagina