In een vliegtuig zitten twee mannen naast elkaar. Het is een lange vlucht en de verveling slaat toe. Ik weet nog een aardige mop zegt één van die mannen en hij verteld een mop over een altviolist. De man naast hem lacht niet en zegt, ik ben Altviolist. Geeft niet zegt die andere man, dan vertel ik hem nog een keer.
Maar het onderwerp wat je hier hebt opgestart is alleen voor altviolisten. Zelfs ik mag hier eigenlijk niet reageren en dus jij ook niet want jij speelt enkel viool en poot.
Ik speel heel goed viool en ook altviool, maar aan je opmerking dat zelfs jij hier eigenlijk niet mag reageren begrijp ik dat je geen altviool kunt spelen Frits. Is dat erg nee natuurlijk niet want de meeste mensen kunnen geen altviool spelen.
Er is ook een plaats op het forum waar het gaat over altviool-moppen. Misschien dat al het bovenstaande ook daarheen kan.
Ja, dat kan natuurlijk wel, maar ik heb zitten zoeken en kon de plaats niet vinden. Als je zou willen aangeven welke je bedoelt, kan ik dit onderwerp daarheen verplaatsen.
Ach moet dat nou, altviolisten moppen? Afgezaagde moppen met een baard, gebaseerd op discutabele vooroordelen? Niet leuk!
Ik speel zowel viool als altviool. Ik ken eigenlijk geen altviool moppen. Maar ik vind het wel heerlijk om regelmatig stevig op de altviool te spelen. Je kunt lekker in de snaren gaan hangen met je strijkstok.
Ik kon mij vaag herinneren dat er zoiets was, ben toen even gaan zoeken, maar heb ze ook niet gevonden. En eigenlijk heb ik er ook niet veel tijd ingestoken, want het is eigenlijk allemaal te flauw voor woorden. Ik denk trouwens dat als ik als kind op vioolles was gegaan, dat er een gerede kans was dat ik op altviool was overgestapt, zo mooi als ik altviool vindt! Dus de bespelers ervan hebben in mijn ogen een goede smaak en moppen over hen is zoiets als kift.
Wat ik me dan wel afvraag is hoe dergelijke moppen ontstaan. Ik bedoel: waarom zijn het de altviolisten die de pineut zijn? Is daar een diepere achtergrond aan verbonden?
Een algemeen gebrek aan beschaving, een te sterk ontwikkeld onderbuikgevoel en een ongefundeerd vooroordeel t.o.v. "de Ander" dat zich ook nogal eens op op "minderheden" richt. De ene keer zijn het de Schotten, dan weer de Belgen, de Zwitsers, de joden, de Marokkanen, de boeren, de Friezen en zo voort. Het is dus m.i. geen diepere achtergrond maar een zeer oppervlakkige.
wellicht is het beter om inderdaad van een 'historische achtergrond' te spreken om iets te verklaren; wat Bert hier aanstipt is inderdaad de diepere achtergrond van het naar beneden halen van anderen / minderheden; dieper in de betekenis van onbewuste motieven in de geest, als ook lager. De historische achtergrond die ik wel eens gehoord heb, is dat lang geleden altviolisten vaak voormalige koperblazers waren die hun tanden waren verloren en toch rond moesten komen; en je voor die strijkers dus niet te moeilijk moest schrijven als componist. Of dat daardoor violisten die minder sterk zijn dan maar de altviool oppakken omdat daar een tekort aan is. Dat laatste zou nog wel eens de opmerking van Bert in perspectief kunnen plaatsten: in de competitieve vioolwereld hebben de meest onzekere individuen de grootste behoefte om zich superieur te wanen aan een andere minderheid... en hun stress te verminderen door daar grappen over te vertellen.