Voorstellen en 1/8 viool aanschaffen?

Discussie in 'Viool' gestart door Elena Catharina, 26 sep 2017.

  1. Elena Catharina

    Elena Catharina

    Lid geworden:
    26 sep 2017
    Berichten:
    8
    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Elena en ik heb me net aangemeld bij dit forum.

    Mijn oudste dochter Catharina van 7 is net begonnen met vioolles.
    Ik heb zowel voor haar als voor mijzelf een viool gehuurd bij een vioolbouwer (ik speel piano en heb ooit een jaar altvioolles gehad en oefen nu graag met haar mee!).

    Nu heb ik echter nog 2 jongere kinderen (van 3,5 en 5,5) die ook graag viool willen spelen. Ik vroeg mij af wat ik eventueel zou kunnen aanschaffen voor hen voor een niet al te dure prijs. Iemand suggereerde al een 'speelgoedviool', maar ik neem het serieus genoeg om alleen aan echte instrumenten te denken. Ik denk aan een 1/8 viool voor maximaal 100 euro. Is dit haalbaar?

    Daarnaast vraag ik me sowieso af of het handig is geld te stoppen in het huren van een instrument. Heb even vluchtig dit forum doorgekeken en al het een of ander gelezen over de mythe van dure violen.
    Graag word ik dus wat wijzer in de wereld van huren en aanschaffen van violen.

    Links naar andere topics hierover zijn ook welkom!

    Met een hartelijke groet,

    Elena
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hallo Elena.
    Hartelijk welkom op dit forum.
    Zo te lezen word het een gezellige muzikale boel bij jullie in huis.

    Je schrijft dat je nu de viool voor je oudste dochter en jezelf huurt bij een vioolbouwer .
    Dat is zeker in het begin een verstandige zet .
    Maar waarom voor je jongere kinderen niet huren?
    Juist dan lijkt huren mij een groot voordeel .
    Je jongere kinderen zullen waarschijnlijk snel groeien en daardoor steeds een grotere viool nodig hebben.
    Een huur viool ruil je dan makkelijk om voor een grotere .
    Anders moet je steeds een nieuwe grotere viool kopen .
    Het lijkt mij dan een dure zaak worden.

    Heb je al met je huidige verhuurder gesproken over de mogelijkheden die hij/zij kan bieden voor je jongste kinderen?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie verdere verhalen .
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hallo Elena, wat leuk dat je je gemeld hebt op dit forum! We krijgen er zo een hele muzikale familie bij!

    Terwijl ik begonnen was aan dit bericht, kwam @marloes s met haar bericht en kwam met een mening die ik deel. Op deze leeftijd groeien je kinderen snel en zijn ze gauw uit de kleinere maten viool. Juist nu is huren voordelig.
    Er is inderdaad wel een vioolset of wat te koop voor onder de 100 euro, je hoeft het maar als zoekterm in te typen en het aanbod komt je tegemoet. Je kunt het wel kopen, maar of je er ook weer vanaf komt??? Ik heb de indruk dat juist de meeste mensen met heel kleine violistjes liever huren.

    Kunnen je jongere kinderen dan ook gelijk op les bij de docent van je oudste dochter? Ik zou het zo leuk vinden verder te horen hoe het met jullie gaat.
     
  4. Elena Catharina

    Elena Catharina

    Lid geworden:
    26 sep 2017
    Berichten:
    8
    Dankjulliewel voor jullie reacties en jullie welkom!

    Ja, voor de andere twee kinderen een instrument huren is natuurlijk ook een goed idee. Ik ga eens informeren bij de vioolbouwer. Al betaal ik nu voor de 3/8 viool van mijn dochter al €10,50 per maand, dus dat is in een jaar €126. En de viool is dan door te schuiven naar het kind eronder. Vandaar dat ik ook zit na te denken over aanschaf. Misschien alleen voor de kleinste dan huren wellicht.
    Vioolles voor alledrie kunnen we op dit moment niet betalen, maar ik zit wel bij de les van mijn dochter en kijk goed hoe de viooljuf het aanpakt allemaal. Zelf geef ik pianolessen aan beginnende kinderen (heb Koordirectie gestudeerd en altijd piano gespeeld), dus heb op zich wel enig inzicht (al kan ik mij natuurlijk echt niet meten aan een viooljuf!). Dan kunnen ze in ieder geval alvast wat kennismaken. De viooljuf is trouwens wel enthousiast ook voor die andere twee, dus zij wil wel eens met hen 10 minuutjes gaan viool spelen. Erg lief van haar!
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2017
    Marcelita en Deanone vinden dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Inderdaad verdien je de huur wel terug door het instrument door te schuiven.
    Met een muziekvakstudie achter de rug heb je natuurlijk wel een beetje idee en kun je 'vakkundig afkijken'. Fijn dat de viooljuf zo wil meewerken!!! 't Wordt een heel vioolkwartet bij jullie!:)
     
    Elena Catharina vindt dit leuk.
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Is het geen idee om minstens één van de kinderen ook kennis te laten maken met de cello, en zo een strijkkwartet bij elkaar te sparen? Als het met één niet lukt kun je altijd nog een pianotrio vormen...

    Bij een bona fide vioolbouwer huur je een goed en bruikbaar instrument, terwijl je bij een goedkope nieuwe viool een hoop extra kosten hebt (snaren, opnieuw afstellen) voor het instrument bruikbaar wordt, en dan vaak ook toch nog niet klinkt...

    Wellicht is de vioolbouwer wel bereid korting te geven als je meerdere instrumenten huurt. Hij heeft dan ook minder gedoe als instrumenten binnen de familie worden doorgeschoven.

    Succes!
     
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hallo Elena,
    Ik snap ook wel dat je liever geen 4 violen gaat huren. Misschien is het wel handig om een 3/4 viool te kopen en de kleinere violen te huren. De gekochte 3/4 kan je dan doorschuiven. Op Marktplaats staan genoeg betaalbare 3/4 violen te koop, ook van particulieren die voor les zijn gebruikt.

    4/4 viool – armlengte vanaf 60 cm – 9 jaar tot en met volwassenen
    3/4 viool – armlengte 56-60 cm – 7-10 jaar
    1/2 viool – armlengte 50-56 cm – 6-8 jaar
    1/4 viool – armlengte 45-50 cm – 5-7 jaar
    1/8 viool – armlengte 43-45 cm – 4-6 jaar
    1/10 viool – armlengte 40-43 cm – 3-6 jaar
    1/16 viool – armlengte 35-40 cm – 3-5 jaar

    Om terug te komen op je vraag naar een goedkope 1/8 viool, Kijk hier eens rond. Dan krijg je een idee van de prijzen van goedkope kleine violen.
    https://www.thomann.de/nl/1_8_1_10_en_1_16_violen.html?oa=pra

    Op Marktplaats worden ook wel regelmatig gebruikte 1/8 violen aangeboden.
    Misschien moet de vioolbouwer nog iets bijstellen of doen aan zo’n viool, maar dan kan een kind er al snel mee aan de slag. Succes.
     
    Elena Catharina en Tobias vinden dit leuk.
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Een 4/4 viool vanaf 9 jaar? :eek:
    Mijn dochter is net 10 jaar en heeft sinds een maand of 4 een 3/4 viool.
    Volgens juf zijn de meeste kinderen 12 jaar als ze een 4/4 viool toe zijn.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Welkom op het Forum Elena.

    Dus dat wordt het Catharina Kwartet, over niet al te lange tijd.:)
     
    Elena Catharina vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Anouschka, je moet de leeftijd zien in combinatie met de armlengte. Er zijn kinderen die tien jaar zijn maar klein van stuk en derhalve kortere armen hebben.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Bedenk wel dat er maar een heel enkel klein viooltje is wat een beetje klinkt. In het algemeen is het geluid wat er uitkomt niet al te best. Dat kan ook bijna niet anders want de klankkast is te klein. Zo vanaf een 1/2 viool kan het wat gaan klinken. Mocht het bij het bespelen al vrij snel duidelijk zijn dat het kind talent heeft, dan zou ik vanaf een 1/2 viool echt een goed klinkend instrument aanbevelen. Het verhoogt het spelgemak, spelplezier en de technische mogelijkheden enorm!
     
    Elena Catharina vindt dit leuk.
  12. Elena Catharina

    Elena Catharina

    Lid geworden:
    26 sep 2017
    Berichten:
    8
    Dank voor alle reacties weer!

    Wie weet vindt 1 van de kinderen een cello best interessant, Huub :-D

    En het Catharina kwartet klinkt goed, Tobias!

    Begrijp ik het goed, Frits, dat het voor een kleine maat viool dus niet heel veel uitmaakt wat je aanschaft? Zoals bijvoorbeeld die goedkope violen van Thomann.de? Het lijkt me erg leuk om misschien zo'n instrumentje aan te schaffen voor Sinterklaas bijvoorbeeld. Ik geef met dat feest toch graag èn iets zelfgemaakts èn daarnaast iets waardevols en nuttigs. Mijn jongste is vrij groot van stuk, dus vermoed ik dat een 1/8 voor zowel mijn middelste als mijn jongste goed past. Maar ik zal hun armen eens opmeten..

    Goed om te weten in ieder geval dat er vanaf een 1/2 viool echt veel verschil in klank is te horen. Uit de 3/8 viool die we nu hebben, is het geluid inderdaad vrij zacht, maar wel warm en niet zo schel. Tenminste, dat viel de viooljuf op. Ik vind het zelf ook een prettig geluid en ik merk dat Catharina nu al geniet van de mooie klank die ze kan krijgen als ze strijkt over de snaren. Juist in die maat is het dan misschien handig om juist wel te huren, vanwege de gewenste kwaliteit en het prijskaartje wat daaraan hangt.

    Ik ga zeker even een kijkje nemen tussen wat er hier op het forum aangeboden wordt.

    Ik heb me ook al verlekkerd boven een catalogus van Arc Verona, maar zeker die instrumenten zijn voorlopig nog buiten ons budget. Nog afgezien van het feit dat ik geen idee heb, of dat fijne en mooie instrumenten zijn trouwens...
     
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Heb je echt een 3/8 viool gehuurd? Dat hoor je niet zo vaak. Ik dacht n.l. dat je 3/4 bedoelde.

    Hier op het forum worden niet veel kinderviolen aangeboden, daarvoor moet je op marktplaats.nl zijn.
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Er zijn inderdaad langere 10 jarigen. Nele kan de lengte van de 3/4 vioolstok nog maar amper helemaal benutten. Maar goed, ik heb moeite met de 4/4 stok. :cool::p
    Maar onze viooljuf zei het toevallig afgelopen zaterdag. Dat de meeste leerlingen 12 jaar zijn. Uitzonderingen zijn er altijd. Ze had nl net een leerling van 11 een 4/4 viool geadviseerd.

    Hoe meet je de armlengte ook alweer?
    Dan zal ik eens gaan meten bij ons.

    Volgens mij heb ik dat al eens gemeten en was de conclusie dat een 3/4 viool prima was voor Nele.
     
  15. Elena Catharina

    Elena Catharina

    Lid geworden:
    26 sep 2017
    Berichten:
    8
    Ja, echt een 3/8, Geert :)

    De vioolbouwer vond 1/4 te klein, maar 1/2 net te groot en hij had deze nog liggen.

    Schijnt ie ook wel beetje bekend om te staan, begreep ik uit de reactie van de viooljuf.. :rolleyes:
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Bijzondere maat! Ik heb er nooit eerder van gehoord!

    Welke vioolbouwer is dat?
    (Ik ben helemaal niet nieuwsgierig! :D)
     
  17. Elena Catharina

    Elena Catharina

    Lid geworden:
    26 sep 2017
    Berichten:
    8
    Van Tongeren in Haarlem
     
    Deanone vindt dit leuk.
  18. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Is een goede vioolbouwzaak. Kan ook bijzondere instrumenten leveren. Kreeg vroeger dat ik voor het eerst bij hem kwam, zo een viool van hem mee, op mijn mooie blauwe ogen.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het verschil tussen een 3/8 en een 1/2 is slechts enkele millimeters.
    Kan het zijn dat de '3/8' eigenlijk een wat klein uitgevallen 1/2 is? :(
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Femke is 10 en zit echt nog niet op een 3/4 viool hoor. En ze is van gemiddelde lengte, normale bouw. Dus die leeftijd is toch ook maar relatief. Beter is de armlengte te nemen.
     

Deel Deze Pagina