Ik heb het daar ook heel moeilijk mee. In het begin lukte het me totaal niet tot ik mijn houding heb herzien. Voor mij hielp het om mijn viool hoger te houden en de elleboog van mijn linkerarm meer naar binnen te bewegen. Ook moest ik mijn vingers meer buigen (knokels hoger) rond de toets. Verder doe ik de standaard oefeningen. Ik speel 1 volledige boog en eerst 4de noten vibreren (+/-halve toon) op de a snaar en dit met elke vinger, dan 8ste, dan 16de, ... . Ik speel voor de spiegel zodat ik goed kan beoordelen of de beweging juist is. Ik heb ook in het begin de krul van mijn viool tegen een muur laten steunen, uiteraard voorzichtig en met een doek ertussen voor bescherming. Het is ook makkelijker te starten in 3de positie. Ondertussen lukt het me vrij goed op de a en de e maar op de lagere snaren is het nog moeilijk. Ik speel ook vaak een eenvoudig stuk heel traag met een heel traag vibrato om te oefenen in het contenue aanhouden van een goed ritmisch vibrato. Ik moet wel zeggen dat ik ondertussen bijna een jaar oefen en nog lang niet ben waar ik wil zijn. Het gaat echt traag, ... Dus als iemand nog tips heeft ben ik ook geïntresseerd.
Ik denk dat dat vanzelf komt zodra je er aan toe bent. Mijn juf speelde eens een stukje voor van een stuk wat ik aan het leren was. Ging om ritme denk ik. Speel maar na, zei ze. En ik speelde dat na, inclusief de vibrato die ze gebruikte, maar daar dacht ik niet over na, ging vanzelf. Was voor ons beiden een leuk moment. Als je genoeg ontspannen bent in je spel dan komt dat wel. Te vroeg geforceerd aan de gang gaan daarmee heeft geen zin lijkt me. Hoe wil je dan een mooie vibrato ontwikkelen? Veel belangrijker is een goede speelhouding, ontspannen hand, arm, schouders, nek... en goed intoneren, zorgen dat je een stevige basis hebt daarin. Ik ken mensen die spatzuiver spelen en (nog) niet kunnen vibreren, en mensen die vals spelen maar wel vibreren. Ik luister liever naar de eersten...
En zo gaat het met mij vandaag : nog altijd aan het oefenen op dubbele snaren bestrijken. Hier een makkelijk deuntje dat ik via YouTube leerde: Ik werk ondertussen Legends of the Fall af en moet nog verder met Irish Washerwoman. Op een vrije zondag haal ik graag oude deuntjes boven die ik afwerk. Op het einde van deze maand ben ik negen maand bezig met viool.
Lekker bezig! In die kleine negen maanden heb je best wel wat bereikt waar je trots op mag zijn! Maar er straalt ook plezier af. Houden zo!
Mooi hoor Beginnertje. Dat lukte mij zeker nog niet zo netjes na 9 maanden (ik geloof niet dat ik dat zou willen terug horen...). Ik ben bezig met een tussendoor stukje van Bartok. Ik heb echt een haat-liefde-verhouding met die man (vroeger als kind op de piano al). Nu ook weer een stuk met lastige ritme's en continu maatwisselingen. Ik ga het metronoom maar weer eens in gebruik nemen.
Na Seitz ben ik nu terug bezig met meditation van Thaïs (Massenet), waar ik voorheen een groot deel in 1ste positie speelde probeer ik nu alle positie wijzigingen correct uit te voeren en glissando toe te passen waar nodig. Tegelijk is het een goede oefening voor vibrato en een flageolet hier en daar is ook leuk. Wel weer een hele uitdaging. Met Seitz lukte het spiccato uiteindelijk best aardig en heb ik toch redelijke controle met 16de noten dus daar ben ik blij om. Tussendoor doe ik ook toonladders met een mengeling van verschillende strijktechnieken.
Ik herinner me van de lessen muziekgeschiedenis dat ik Béla Bartok een vreselijke verschrikkelijke componist vond, ik kreeg kriebels van die muziek en kon dat gewoon niet verdragen. Wij werden verplicht daarnaar te luisteren. Brrrrrrrr. Wat zit een klassieke muziekopleiding toch vol lijden. Het is door die verplichte extraatjes dat ik trompet spelen ook opgaf later, muziekschool in het algemeen was 'saai'. Veel leuker was het samenspelen in de harmonie, al was ik vaak maar derde trompettist, soms eens tweede. Daar speelden we filmmuziek , wat heel wat toegankelijker is als je een klein jong meisje bent.
Als kind sprak klassiek me ook niet zo aan alleen de hele bekende stukken zoals de 4 jaargetijden van Vivaldi of carnaval des animaux of Danse Macabre van Saint Saens. Ik herinner me nog de verbazing toen ik eerst het deuntje van het spookhuis uit de efteling herkende. Helaas zijn dat soort bekende werken ook vaak erg technisch en niet meteen het soort muziek dat je in de eerste jaren muziekschool leert. Ook die blokfluit deed me niet veel goeds. In het middelbaar ben ik gitaar beginnen spelen eerst popliedjes en kleinkunst later ook wat moeilijkere dingen als classical gas of mediterranian sundance en na een tijdje zelfs wat flamenco zoals Albeniz Asturias. Ondertussen speelde ik ook electrische gitaar en kreeg ik meer interesse in de virtuoze rock gitaristen. Al gauw kwam ik bij de Ingwy Malmsteens, Joe Strums en Paul Gilberts die regelmatig bekende klassieke werken coveren op de gitaar waardoor mijn interesse werd gewekt voor klassieke muziek. Daardoor ben ik uiteindelijk ook in viool geïnteresseerd geraakt ik begon meer en meer naar virtuoze violisten te luisteren en ben zelf veel beginnen opzoeken. Ik ben dan ook vooral fan van de grote klassieke componisten. Helaas heb ik moeten merken dat je toch een hele tijd moet oefenen voordat je er überhaupt over kunt denken om te beginnen aan de bekende vioolstukken. Wat betekent dat je ook een aantal minder interessante studies of toonladders moet oefenen. Ik zie dat als een investering want ik wil echt de nodige techniek ontwikkelen om mijn favoriete stukken te leren spelen.
Toonladders oefenen vind ik niet zo erg gelukkig, en ik doe dat steeds als opwarming. Minder interessante stukken spelen doe ik niet zo graag Je hebt wel een ruime interesse , mooi!
Op mijn eigen viool! Ik hoor wel wat verbetering Nu ben ik heel nieuwsgierig, hoe beoordelen jullie deze viool?
Ik denk dat je beschrijving in een andere post wel klopt. Deze viool klinkt op de video wat donkerder , complexer en warmer dan je huur viool. natuurlijk is beoordelen op een video altijd moeilijk maar ik vind hem zeker niet slecht klinken. Ik denk wel dat naargelang je er wat langer op speelt de klankkleur vermoedelijk nog wat zal veranderen en mogelijk wat meer zal open komen. Pellonpekko begint al aardig te lukken maar het gaat ritmisch nog wel wat op en neer misschien dat een metronoom nog wat hulp kan bieden om mooi in ritme te blijven. De dubbele snaren af en toe zitten er ook nog wel tussen maar al een stuk minder. Wat de intonatie betreft vind ik het ook zeker niet slecht hier en daar nog wel een keertje een klein beetje hoog of laag maar dat is bijna verwaarloosbaar, zeker met een nieuwe viool waar je nog wat aan moet wennen is dat best knap. Wel merk ik dat de klank kwaliteit niet bij elke streek even goed is, in sommige noten hoor je dat de strijkstok niet helemaal "pakt" op de snaar vooral wanneer er snel gewisseld moet worden dus daar kan je zeker nog wat extra aandacht aan schenken. Alleszins proficiat met je aankoop! Hopelijk kan je er nog jaren plezier uithalen.
Merci Satch, ik heb zonet nog eens voor de lol mijn huurviool vast gehad.... Mijn lesgeefster vond dat een heel goede viool omdat die echt bijna nooit moet bijgestemd worden, zonet de tuner op gezet en hij stond inderdaad zoals gewoonlijk nog helemaal juist , maar dammit wat vind ik het een gedempt kreng nu ik eens wat andere violen in mijn handen heb gehad haha Ik heb er andere stokken op geprobeerd, maar hij blijft in vergelijking met mijn nieuwe aanwinst helemaal dof en totaal ingehouden klinken en moeilijk om te bestrijken. Hier hoor je misschien iets beter hoe mijn nieuwe viool klinkt, hier oefen ik toonladders: Ik kan het al een stukje sneller dan in het begin. Ik zit hier wel, dat is niet ideaal natuurlijk. (Nu ik goed kijk zie ik me niet helemaal recht strijken, de romantische beweging zoals de lesgeefster het noemt is niet duidelijk genoeg/gaat op het einde van elke streek wat mis) Het is allemaal niet gemakkelijk
Hier hoor je inderdaad beter het geluid van je nieuwe viool, klinkt inderdaad goed! De D groot toonladder gaat precies best al vlot! Voor het oefenen van toonladders kan ik je misschien de tips meegeven die ikzelf ook altijd krijg van mijn docente. Gebruik de hele strijkstok dus echt van slof naar punt (nu blijf je nog een aantal centimeter van de slof en punt verwijderd), dat is wat moeilijker maar je leert er meer uit. Strijk wat dichter bij de kam (dus verder van de toets) dit is ook wat moeilijker maar zorgt dat je meer aandacht moet besteden aan recht strijken en de juiste druk en geeft als je voldoende oefent een nog mooier geluid. Bij detaché kan je best bij het overschakelen van je snaar even stilhouden, enkel je boog naar de nieuwe snaar kantelen zonder geluid te maken en dan beginnen strijken zodat je je echt kan concentreren op het ideale geluid en de beste klankkwaliteit bij de snaarwissel. Probeer te oefenen op verschillende plaatsen van de boog, probeer bijvoorbeeld eens alles in achtste noten binnen de eerste 5 centimeter achter de slof of voor de punt te spelen. gebruik een metronoom op snelheid 60 en doe de oefeningen met verschillende snelheden van de noten, dus eerst 1 noot per maat dan 2, dan 4, dan 8, 16 en 32. Je kan voor het controleren van de juistheid van de noten ook de tip van Frits gebruiken, als je start met de open D zal je merken dat deze een reine kwint vormt met de A snaar als je deze samen speelt resoneren ze en geven ze een derde toon, dit geld ook voor de andere noten, als je een noot speelt die ook als losse snaar aanwezig is op je viool zal deze ook resoneren en zal je kunnen zien dat de losse snaar vanzelf begint mee te trillen als je volledig zuiver speelt. zo zal de G met de 3de vinger op de D resoneren met de open G snaar als deze volledig juist is, je hebt hetzelfde met de pink op de D en de A, derde vinger op de A en de D snaar, de 2de vinger op de E en de G snaar enzovoort. als je begint met een neerwaartse streek begin je best met je vingersmeer gebogen en kan je ze meer strekken naargelang je dichter bij de punt komt, wanneer je begint met een opstreek houd je je vingers meer gestrekt en kan je ze meer krommen naargelang je dichter bij de slof komt. probeer ook eens om nog trager te strijken en elke noot zo lang mogelijk aan te houden en toch gedurende heel de boog eenzelfde klank kwaliteit te behouden, echt moeilijker dan je zou verwachten. Probeer eens 2 noten in 1 boog te spelen en probeer er hierbij op te letten dat beide even lang duren en je voor beide evenveel van je strijkstok gebruikt. Probeer eens eerst 4 noten in 1 boog te spelen en daarna het hele octaaf.
Een heel belangrijke voorwaarde hierbij is wel, dat de viool exact goed gestemd moet zijn in reine kwinten. Het stemmen gaat voor zo ver ik weet bij onze beginner, met een elektronisch geval wat met een visuele indicatie aangeeft of het goed is. Een stemming op gezicht dus in plaats van het gehoor! Stemmen is de unieke gelegenheid je muzikale gehoor te trainen. Dus: weg met dat stemapparaat! Een stemvork aanschaffen en leren stemmen!
Tis allemaal niet gemakkelijk Je gaat me op een dag toch echt overtuigd krijgen Nu voel ik me ook al wat minder beginnertje, en ik heb al geregeld zelf eens aan de stemsleutels gedraaid en nog nooit een snaar gebroken. Dan moet een stemvork toch gaan lukken.
Hey Satch, nogmaals dank voor alle tips, ik ben er één voor één mee aan de slag gegaan, te beginnen met dichter bij de kam strijken, ik voel mijn stok beter in balans zijn zo, ik geloof dat ik snap wat je bedoelt met dat je zo makkelijker recht leert strijken. Ik denk dat ik dicht bij de toets ben beginnen strijken om beter dubbele snaren te kunnen pakken, misschien verklaart het ergens ook waarom je op veel filmpjes per ongeluk dubbele snaren hoort, die ik dan niet tegoei neem. De hele strijkstok van slof naar punt: dat kan toch niet naarmate je sneller speelt? Die tip van die metronoom komt vaak voor, bestaan er ook leukere metronomen dan die tikkende? Ik geloof dat die man van Fiddlehed iets heeft dat klinkt als cimbalen? Of ik beeld het me in.
Fijn dat je er iets aan hebt . Als je sneller detaché met afwisselende streek gaat spelen wordt het inderdaad lastig om van slof tot punt te strijken. Als je echter meer noten in een boog gaat strijken wordt de controle vlak bij de punt of slof heel belangrijk, ook als je passages speelt met mooie langerekte noten moet je in staat zijn om zelfs als je heel traag strijkt gedurende de volledige lengte van de boog een gelijkwaardige klank te behouden zonder trilling of hapering. Je moet maar eens kijken naar onderstaande versie van amazing grace waarbij je ziet dat heel de booglengte wordt gebruikt: Een oefening die ik bijvoorbeeld doe is de volgende: speel de d groot toonladder in 2 octaven met positiewisseling naar derde positie bij de start van het 2de octaaf (dus d op de a snaar). Speel nu beide octaven op en aflopend in 1 boogstreek (dus 30 noten) aan 16de noten met de metronoom op 60 en probeer elke noot even mooi en kwalitatief te spelen let extra goed op de snaarwissels. Door dit soort oefeningen leer je om je 2 handen los van elkaar te gebruiken want de linkerhand moet tegen een redelijk tempo de noten zetten terwijl je booghand heel langzaam met de juiste druk de snaren moet spelen. Lastiger dan het klinkt. Wanneer je in de toekomst moeilijkere passages zal spelen is het ook niet steeds mogelijk om terug naar het midden van de boog te gaan en moet je vaak snelle gearticuleerde noten vlak aan de punt of slof spelen waarbij die controle ook nodig is. Wat die dubbele snaren betreft heb je zeker gelijk! De kans dat je die meeneemt aan de toets is veel groter. Door dichter bij de kam te spelen krijg je ook een meer gefocused geluid. Het wordt wel lastiger om de snaar te laten trillen dichter bij de kam waardoor je beter moet letten op recht strijken en de juiste druk, maar het resultaat is dat het geluid van je viool beter projecteert en stabieler en luider klinkt. Vlak bij de toets wordt meestal gebruikt wanneer je stil wil spelen omdat je met minder druk toch nog De snaar kan laten trillen, je zal op die manier echter nooit het volle geluid krijgen dat je hoort bij geoefende violisten. Ook in hogere posities wordt het makkelijker vlak bij de kam als je bijvoorbeeld in 5de positie speelt op de e krijg je geen helder geluid tenzij je vlak naast de kam speelt. Wat het geluid van de metronoom betreft heb je best veel opties je kan zelfs een drumcomputertje gebruiken als je wil. Voor een metronoom met alternatieve geluiden kan je deze eens proberen: https://www.8notes.com/metronome/ Ik gebruik liever een standaard zoals deze: https://www.virtualsheetmusic.com/metronome/ Je kan natuurlijk als alternatief ook een drumcomputer gebruiken: https://drumbit.app/ Ik gebruik trouwens mijn gsm verbonden met een bluetooth speaker als metronoom. Of je koopt natuurlijk iets in de muziekwinkel.