Vooruitgang als beginnend violiste

Discussie in 'Viool' gestart door Beginnertje, 5 sep 2020.

1. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Mijn tip bestaat uit het dringende advies het niet verkeerd aan te leren, want dan krijg je dit:

2. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Ik heb het daar ook heel moeilijk mee. In het begin lukte het me totaal niet tot ik mijn houding heb herzien. Voor mij hielp het om mijn viool hoger te houden en de elleboog van mijn linkerarm meer naar binnen te bewegen. Ook moest ik mijn vingers meer buigen (knokels hoger) rond de toets. Verder doe ik de standaard oefeningen. Ik speel 1 volledige boog en eerst 4de noten vibreren (+/-halve toon) op de a snaar en dit met elke vinger, dan 8ste, dan 16de, ... . Ik speel voor de spiegel zodat ik goed kan beoordelen of de beweging juist is. Ik heb ook in het begin de krul van mijn viool tegen een muur laten steunen, uiteraard voorzichtig en met een doek ertussen voor bescherming. Het is ook makkelijker te starten in 3de positie. Ondertussen lukt het me vrij goed op de a en de e maar op de lagere snaren is het nog moeilijk. Ik speel ook vaak een eenvoudig stuk heel traag met een heel traag vibrato om te oefenen in het contenue aanhouden van een goed ritmisch vibrato. Ik moet wel zeggen dat ik ondertussen bijna een jaar oefen en nog lang niet ben waar ik wil zijn. Het gaat echt traag, ... Dus als iemand nog tips heeft ben ik ook geïntresseerd.

Laatst bewerkt: 10 apr 2021
  3. IdB

IdB |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Ik denk dat dat vanzelf komt zodra je er aan toe bent. Mijn juf speelde eens een stukje voor van een stuk wat ik aan het leren was. Ging om ritme denk ik. Speel maar na, zei ze. En ik speelde dat na, inclusief de vibrato die ze gebruikte, maar daar dacht ik niet over na, ging vanzelf. Was voor ons beiden een leuk moment.

Als je genoeg ontspannen bent in je spel dan komt dat wel. Te vroeg geforceerd aan de gang gaan daarmee heeft geen zin lijkt me. Hoe wil je dan een mooie vibrato ontwikkelen?

Veel belangrijker is een goede speelhouding, ontspannen hand, arm, schouders, nek... en goed intoneren, zorgen dat je een stevige basis hebt daarin.

Ik ken mensen die spatzuiver spelen en (nog) niet kunnen vibreren, en mensen die vals spelen maar wel vibreren. Ik luister liever naar de eersten...

4. ria

ria

Lid geworden:
    21 okt 2011
    Daar ben ik het van harte mee eens!

5. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    En zo gaat het met mij vandaag : nog altijd aan het oefenen op dubbele snaren bestrijken. Hier een makkelijk deuntje dat ik via YouTube leerde:

Ik werk ondertussen Legends of the Fall af en moet nog verder met Irish Washerwoman. Op een vrije zondag haal ik graag oude deuntjes boven die ik afwerk. Op het einde van deze maand ben ik negen maand bezig met viool.

Satch en Marcelita vinden dit leuk.
  6. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Lekker bezig! In die kleine negen maanden heb je best wel wat bereikt waar je trots op mag zijn! Maar er straalt ook plezier af. Houden zo!

Beginnertje vindt dit leuk.
  7. Karane

Karane

Lid geworden:
    2 feb 2019
    Mooi hoor Beginnertje. Dat lukte mij zeker nog niet zo netjes na 9 maanden (ik geloof niet dat ik dat zou willen terug horen...).

Ik ben bezig met een tussendoor stukje van Bartok. Ik heb echt een haat-liefde-verhouding met die man (vroeger als kind op de piano al). Nu ook weer een stuk met lastige ritme's en continu maatwisselingen. Ik ga het metronoom maar weer eens in gebruik nemen.

8. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Na Seitz ben ik nu terug bezig met meditation van Thaïs (Massenet), waar ik voorheen een groot deel in 1ste positie speelde probeer ik nu alle positie wijzigingen correct uit te voeren en glissando toe te passen waar nodig. Tegelijk is het een goede oefening voor vibrato en een flageolet hier en daar is ook leuk. Wel weer een hele uitdaging. Met Seitz lukte het spiccato uiteindelijk best aardig en heb ik toch redelijke controle met 16de noten dus daar ben ik blij om. Tussendoor doe ik ook toonladders met een mengeling van verschillende strijktechnieken.

9. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020

Ik herinner me van de lessen muziekgeschiedenis dat ik Béla Bartok een vreselijke verschrikkelijke componist vond, ik kreeg kriebels van die muziek en kon dat gewoon niet verdragen. Wij werden verplicht daarnaar te luisteren.

Brrrrrrrr. Wat zit een klassieke muziekopleiding toch vol lijden. Het is door die verplichte extraatjes dat ik trompet spelen ook opgaf later, muziekschool in het algemeen was 'saai'. Veel leuker was het samenspelen in de harmonie, al was ik vaak maar derde trompettist, soms eens tweede. Daar speelden we filmmuziek , wat heel wat toegankelijker is als je een klein jong meisje bent.

Laatst bewerkt: 24 apr 2021
  10. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Als kind sprak klassiek me ook niet zo aan alleen de hele bekende stukken zoals de 4 jaargetijden van Vivaldi of carnaval des animaux of Danse Macabre van Saint Saens. Ik herinner me nog de verbazing toen ik eerst het deuntje van het spookhuis uit de efteling herkende. Helaas zijn dat soort bekende werken ook vaak erg technisch en niet meteen het soort muziek dat je in de eerste jaren muziekschool leert. Ook die blokfluit deed me niet veel goeds. In het middelbaar ben ik gitaar beginnen spelen eerst popliedjes en kleinkunst later ook wat moeilijkere dingen als classical gas of mediterranian sundance en na een tijdje zelfs wat flamenco zoals Albeniz Asturias. Ondertussen speelde ik ook electrische gitaar en kreeg ik meer interesse in de virtuoze rock gitaristen. Al gauw kwam ik bij de Ingwy Malmsteens, Joe Strums en Paul Gilberts die regelmatig bekende klassieke werken coveren op de gitaar waardoor mijn interesse werd gewekt voor klassieke muziek. Daardoor ben ik uiteindelijk ook in viool geïnteresseerd geraakt ik begon meer en meer naar virtuoze violisten te luisteren en ben zelf veel beginnen opzoeken. Ik ben dan ook vooral fan van de grote klassieke componisten. Helaas heb ik moeten merken dat je toch een hele tijd moet oefenen voordat je er überhaupt over kunt denken om te beginnen aan de bekende vioolstukken. Wat betekent dat je ook een aantal minder interessante studies of toonladders moet oefenen. Ik zie dat als een investering want ik wil echt de nodige techniek ontwikkelen om mijn favoriete stukken te leren spelen.

11. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Toonladders oefenen vind ik niet zo erg gelukkig, en ik doe dat steeds als opwarming.
    Minder interessante stukken spelen doe ik niet zo graag :D

Je hebt wel een ruime interesse , mooi!

Satch vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina