vorm f-gaten

Discussie in 'Viool' gestart door perenelle, 22 jan 2016.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    In het boek van Tony Faber las ik het volgende:

    Klankgaten: vorm is functioneel: Er is een soort opening nodig waaruit het geluid kan ontsnappen, maar het midden van het bovenblad moet intact blijven om de kam te steunen, vandaar de plaatsing van de gaten aan de zijkanten. Ze zijn zo smal om zo min mogelijk nerven van het sparrenhout weg te hoeven halen – wat ook heel belangrijk is voor de sterkte van het voorblad – en de bogen die aan het eind cirkels worden, verhinderen dat er splijtingen ontstaan. Ten slotte plaatst de buitenboog in de benedenhoeken de onderste pinakels in dood hout, waardoor geen potentiële versterkingsbron wordt verspild, terwijl de gaten door de smalle taille van de viool gedwongen worden om naar binnen te draaien aan de boveneinden.

    Eigenlijk begrijp ik het deel over de onderste pinakels die in dood hout geplaatst worden niet echt... Versterken die dode deeltjes dan meer? Zou iemand dit eens kunnen uitleggen? :) bedankt!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De opening is niet alleen een middel om trillende lucht te verkrijgen. Het in beweging krijgen van het bovenblad hangt mede af van de beweegbaarheid van het blad in de buurt van de opening. In de loop der tijden heeft zich een ontwikkeling van het instrument voor gedaan die mogelijk ook is gebaseerd op ervaringen van de instrumentenbouwers. De vorm van het instrument met name de klankkast is daarbij van cruciaal belang geweest. Ik heb hieronder een afbeelding van de ontwikkeling van de klankgaten als functie van de geschiedenis, de tijdas dus:

    Ontwikkeling.jpg
    Dat de vorm moet voorkómen dat er splijtingen ontstaan lijkt me onzin.
    En het verhaal over "pinakels in dood hout" begrijp ik niet. De rest ook niet trouwens. Vreemd verhaal. :(
     
    perenelle, Geert en Marcelita vinden dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Leuk overzicht, Frists, van de ontwikkeling van deopeningen in het bovenblad.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Heel erg mooi Frits, en niet alleen de F gaten maar de hele vorm van het instrument veranderen, das duidelijk te zien.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En met de vormveranderingen komen er ook mogelijkheden bij in het spelen. Ook de vorm van de kam/brug verandert mee.
     
  6. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Frits, De pinakels zijn de ronde uiteinden van de f-gaten. Is zo blijkbaar in de vertaling van het boek blijven staan. De onderste zit aan de zijkant tegen de ribben van de viool aan en zit in "dood hout" omdat het daar niet echt meer trilt.
    Dat de bovenste gaten "naar binnen worden gedwongen" is mooi te zien op jouw plaatje rechts onder. Door de smallere taille konden de klinkgaten niet meer halve-maan vormig zijn maar zijn naar binnen gedraaid.

    Tony Faber is geen vioolbouwer maar weet wel het nodige van de historie. Hij schrijft nogal lyrisch over Stradivarius in z'n boek "Maestro - vijf violen en het genie Stradivarius". Overigens echt een leuk boek over de vroegere eigenaren / bespelers van Stradivarius violen.
     
    perenelle vindt dit leuk.
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En ook het aantal snaren....
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ha, nu begrijp ik het. Bedankt voor je heldere uiteenzetting!
     

Deel Deze Pagina