vraagje

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Britt, 10 jun 2008.

  1. Britt

    Britt

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    10
    Ik speel ontzettend graag viool, maar kan de laatste tijd niet veel oefenen omdat ik daarvoor te laat thuis ben. Is het voor mij als beginneling handig om op een electrische viool de techniek aan te leren? Het zou voor mij echt een uitkomst zijn om gewoon 's avonds om 10 uur nog te kunnen oefenen ipv mijn viool nu ongebruikt te laten staan en bij de eerstvolgende les het huiswerk amper hebben kunnen oefenen.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Stukken oefenen kan goed op een Silent E viool, techniek aanleren: dat zou ik niet op een silent E viool doen, maar op een gewone akoestische viool.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Is het dan niet een betere oplossing om een zogenaamde hotelsourdine op de kam van een 'echte' viool (dus een akoestische) te zetten?

    Bert heeft er vast wel een op voorraad en ze kosten volgens mij niet echt veel. ;)


    Frits
     
  4. Britt

    Britt

    Lid geworden:
    5 apr 2008
    Berichten:
    10
    Daar heb ik al naar gezocht en er net eentje besteld, bij bert toevallig :) Even kijken hoe dat werkt.
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Mijn ervaring met buren is dat soms een hotelsourdine nog steeds doorklinkt. Een silent viool kan dan een oplossing zijn.

    Ik hoop dat de sourdine voor je werkt, anders kun je het forum uitgebreid gaan naspeuren over elektrische instrumenten (er zijn posts genoeg :D).
     
  6. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Ik heb 2 hotelsourdines. 1 normale die inderdaad nogsteeds redelijk doorklinkt en een extra zware metalen. Deze klinkt echt nauwelijks door en speel ik met een gerust hart nog na 10 uur even door, zelfs de forte passages.
    Nadeel van deze zware is wel dat hij niet zo stabiel op je kam zit en ik daardoor niet alles durf te strijken zoals zou moeten. Hij is er al een keer afgevallen. Gelukkig dreigt dat alleen maar te gebeuren bij fortissimo op de g snaar, dus die dingen studeer ik dan maar even niet na 10 uur.
    Tweede nadeel van zowel een e-viool als een hotelsourdine is dat je een hoop boventonen minder tot niet goed hoort. Hierdoor moet je meer je best doen om goed te intoneren. Voordeel is wel dat als je met gedempte klank goed op een mooie grote klank werkt en daarna lekker akkoustisch en zonder demper speelt je een grote klank overhoudt.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=42&products_id=234 is de zwaarste die in Europa op de markt is. Er is een nog sterker dempende hotelsourdine te krijgen, maar alleen op de amerikaanse markt. Dat schijnt een enorm groot ding te zijn.
     
  8. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Silent viool is toch meestal wat stiller dan een akoestische viool met een sourdine (welke dan ook). Is dus even de vraag wat werkt (sourdine is wel de meest handige oplossing en de goedkoopste, dus als het werkt, niets meer aan doen).

    Inderdaad, intonatie is best een probleem met een gedempte viool. Dat de buren minder horen, betekent natuurlijk ook dat jij minder hoort en dan komt je spel natuurlijk niet ten goede. Maar als je erover nadenkt: als je daardoor kan oefenen en anders niet, is het natuurlijk beter. Het is trouwens ook even wennen om goed te horen met een gedempte of silent viool.
     

Deel Deze Pagina