Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Barst los!Pianist zei:Groeten,
Angie, barstens vol beginnervragen
![]()
Ik citeer je vraag maar even, anders gaan de antwoorden door elkaar heen lopen en een eigen leven leiden.Pianist zei:Nou, hier dan een brandende vraag van mijn kant: ik loop nog steeds te dubben over de snaren kwestie, zoals ik aangaf in mijn posting over het 1/4 viooltje: welke snaren zijn goed? En ik wil het zelfs uitbreiden naar:
Welke snaren zijn goed en waarom? Kijkend naar prijs/kwalitiet verhouding komen spelers in NL uit op andere snaren dan hier in de VSomdat bijvoorbeeld snaren als D'Addario hier stukken goedkoper zijn en de Dominant snaren juist duurder, net als Pirastro (dit zijn de merken waar ik in ieder geval iets van in huis heb op een van de instrumenten, dus ik kan me er een gevoel/effect bij voorstellen). Ik speel wel op de diverse instrumenten om een verschil proberen te ontdekken, maar ik kom er toch niet echt uit. De instrumenten verschillen natuurlijk ook nog in grootte, wat dan ook al uitmaakt voor de klank.
Dus brand maar los, waarom een voorkeur voor een bepaalde snaar? En misschien net zo belangrijk, waarom een afkeur voor bepaalde snaren?
Groeten,
Angie, barstens vol beginnervragen
![]()
Op mijn viool lagen lange tijd infeld-snaren (GDA infeld rood en E dominant) Dat waren de snaren die erop lagen toen ik het instrument begon te huren. Op zich vond ik het fijn dat de snaren vrij vlot aanspreekbaar zijn (dat is voor een beginner wel fijn) in de loop van de tijd toen ik een beetje beter leerde strijken ontdekte ik echter een maar... Ik heb gemerkt dat deze combinatie op mijn viool een geluid gaf met weinig "body". Alsof de tonen maar niet willen "landen", er was geen bodem waarop elke toon rustte. (moeilijk hoor, geluid omschrijven) De e-snaar klonk alsof er op een stukje speelgoed werd gespeeld.SoundBoard zei:In een van mijn posts heb ik genoemd dat mijn voorkeur in de laatste plaats uit zou gaan naar Dominant snaren (Fabrikant Thomastik) en wel omdat ik –evenals vele andere gebruikers- de klank wat blikkerig, te fel en te schril vind: weinig ‘diepgang’. Het klankspectrum is overheerst door de hogere boventonen. Dat is in z’n algemeenheid nòg sterker aanwezig bij Evah Pirazzi’s (Pirastro).
Zo vinden de meeste bespelers van Infeld Red/Blue (Thomastik) deze snaren wat ronder, aangenamer van toon en minder schril dan de Dominantsnaren.
Groet,
Frits