Johan, als je 't goed vindt wil ik graag nog even terug komen op deze laatste krul: want daar is me wel het een en ander aan opgevallen. Ik vond de weg die de G-snaar had af te leggen na het verlaten van het kielhoutje, wel een hele vreemde! Bij de E-snaar gaat het iets beter maar 't houdt niet over. Zou daarom de binnenkant van de kast niet te smal zijn? Dit zou veroorzaakt kunnen worden door de te dikke wangen, want ik zou ze wat dunner gemaakt hebben. Daarbij zou ik de buitenkant van de kast iets breder hebben gemaakt, want nu loopt de toetslijn gewoon door. Zo maar een paar opmerkingen. Nou ja, zomaar? Frits
Ik heb de krul zonder krul (contradictio in terminis) al wel een paar keer gezien bij van die elektrische gevallen. Ik heb eens wat opnamen kunnen beluisteren van dat soort violen, maar ik kan niet zeggen dat het me aanspreekt. Ieder vioolgeluid heeft een eigen ziel en dat is nou net wat ik dan in die opnamen mis.:/ hartelijke groet, Annemieke
Nee, die conclusie had ik gelukkig ook niet getrokken. ik geloof dat ik wat veranderlijk van onderwerp was. 't was meer een gedachtensprongetje waarmee ik op een zijspoor terecht ben gekomen. (geloof ik)..... Ik zal het onderwerp verder niet storen, back on track: terug naar de krul zonder krul. hartelijke groet, Annemieke
Om in dit kader door te gaan, want ik had nog een paar voorbeelden, hierbij een krul die toebehoort aan een zogeheten ‘2 hoeks altviool’ in 2001 gebouwd door Helen Michetschläger (UK). Het bijzondere hieraan is, dat de krul aan beide zijden geheel open is en dat er geen wendingen aan zitten, maar dat hadden we al vaker gezien. Deze krul blijft ergens 'hangen': Om alleen een krul te laten zien doet afbreuk aan het totale design. Daarom heb ik ook die plaatjes (zijn niet van héél goede kwaliteit) erbij geplaatst om een totaalbeeld te kunnen vormen. Die tweehoeks altviool, heeft bouwtechnisch gezien wat voordelen: gemakkelijker en met zo’n krul ook wat eenvoudiger. Persoonlijk vind ik het wel een geslaagde creatie. Hoe het geheel klinkt is mij niet bekend, maar ze maakt ook ‘gewone’ vormen. de achterkant van de krul in combinatie met de corpus: en natuurlijk ook nog de voorkant met corpus: 'Open krul' zonder wendingen. Dit plaatje behoort bij een 'mini altviool' (toch nog 14.25 " dus zo mini is 'ie nou ook weer niet). Een instrument waarbij de krul zich sluit maar toch open blijft: (alwéér een contradictio in terminis voor Annemieke ) Ze heeft een interessante website met tal van noviteiten! Een bezoekje waard! Hier de link: http://www.helenviolinmaker.com/ Frits
tja, dat krijg je van die krullen zonder krul in hun steert..... De krul van het eerste plaatje vind ik vanaf de zijkant gezien toch wel mooi. Zij heeft toch nog enige elegance. Van boven/onderaf vind ik het wat minder, zo'n open krul doet me toch een beetje aan een gitaar denken. (misschien denk ik nu wel heel generaliserend, maar toch) Waarom zou er uberhaupt gekozen voor een tweezijdig open krul? Wat voor voordelen biedt dat ten opzichte van de deels gesloten krul. hartelijke groet, Annemieke
Het enige voordeel wat ik kan verzinnen, zou een gewichtsbesparing kunnen zijn. Nu kan men zeggen, nou hoeveel gram zou dat nu schelen? Bedenk echter wel dat we hier te maken hebben met de ‘hefboomregel’: omdat het gewicht helemaal aan het eind zit zou die gewichtsvermindering best wel eens merkbaar kunnen zijn. Ik denk echter niet dat dat van doorslaggevende betekenis zou mogen zijn, want alles went en ook een instrument dat een beetje zwaarder is dan dit voorbeeldgeval. Een ander voordeel zou kunnen zijn dat de toegankelijkheid van de stemsleutels is vergroot, wat wel handig is bij het opspannen van nieuwe snaren. Maar ja, hoe vaak doet een mens dat? Dus ook weer niet zo relevant. Frits
Omdat ik er nog niet door ben, d.w.z. door mijn serie voorbeelden van afwijkende vioolkrullen, hierbij nog een paar opmerkelijke exemplaren. Hoewel je het aan de naam niet zou kunnen herleiden, zijn ze afkomstig van de Franse vioolmaker Bodo Vosshenrich. Bijzondere krullen dus: edit 04-12-'08: ik heb gemerkt dat 'free image hosting' de foto's na een tijdje 'gewoon' laat verdwijnen. Daarom maar op mijn eigen page: en de zijkant: En om het plaatje compleet te maken de gehele viool met voor en achterkant: Frits
Heel origineel, maar ik vind het wel geslaagd. Ook de vorm van de klankkast is mooi en de inleg is met goede smaak bedacht. Let ook op het staartstuk dat in harmonie is met de rest van het instrument. Nu nog hopen dat het goed klinkt.
Ja, het ontwerp is goed doordacht. Ook het einde van de toets volgt de zelfde lijn als de bladen en het staartstuk. Of de inleg fraai is, is ook een persoonlijke zaak. Wel kan men een oordeel hebben of die er -technisch gezien- goed is ingelegd. Wanneer ik het bovenblad aanschouw, is het net alsof de f-gaten als ogen mij met een heel boze blik aanstaren. Komt op mij niet vriendelijk over. Omdat hier sprake is van een symmetrische asymmetrie, blijf ik het een onrustige aanblik vinden. Wanneer ik de viool een tijdlang bekijk, probeert mijn geest rust te vinden in een soort statische gelijkheid, een evenwicht, maar die kan steeds maar niet gevonden worden. Alles blijft uit balans en komt daar ook nooit uit. Neen, niet mijn instrument terwijl die best geweldig zou kunnen klinken. Zo zie je maar, dat de aanblik van een instrument ook bepalend kan zijn voor het maken van een keuze. Maar zoals we allen weten: over smaak valt niet te twisten en dat moeten we ook niet doen. De maker zal er zeker al liefhebbers voor gevonden hebben. Frits
En nog een "krulleke" voor de verzameling. Ik moest er even aan wennen, maar ik vind 'r toch wel mooi! hartelijke groet, Annemieke
Heel apart! Zou het een Chinese creatie zijn? Het doet mij namelijk denken aan een uit wortel gesneden bloem, die je wel eens op je bord krijgt wanneer je aan het Chinezen bent. [Een bloem die ik nooit verorber en waarvan ik me afvraag of ze die afwassen en de volgende keer weer bij iemand op z’n bordje leggen. ] Frits
Ik vermoed niet dat het Chinees is, het komt van de onderstaande website: http://gviolins.cc/index.html hartelijke groet, Annemieke -die het stukkie gesneden spul van de Chinees om precies dezelfde reden nooit opeet-
Ik heb nog een paar krullen die ik nog ‘kwijt’ moet en dan ben ik er door. Neolin-violen, van de Franse vioolmaker Bodo Vosshenrich, moeten ongeveer € 1500,= opbrengen. Deze Neolin-violen, hebben een aantal fretten, hebben stemsleutels die gelijken op die van een contrabas, hebben een afwijkende krul en tenslotte een nogal afwijkende corpusvorm. Daarom doe ik er ook een afbeelding bij van de gehele viool. Zijkant: Voorkant: Corpus: Frits
'k Heb weer wat nieuw spul: Hieronder een afwijkende vioolkrul, in die zin afwijkend, omdat ik denk dat er normaliter niet veel violisten zijn die een instrument bezitten met een dergelijke outfit als krul. En dit is ook nog een E-viool met een krul speciaal op verzoek gesneden! De maakster is Suzanne Küster, die zich specialiseert in de wat afwijkender viool-cellotypen, zoals tenorviool, 7-snarige violen en dat soort dingen. Ik doe de link er ook even bij, want dat verdient ze: http://www.violworks.com/ 04-12-'08: Ook hier blijkt, dat 'free image hosting' na verloop an tijd de plaatjes laat verdwijnen. Dus dan maar via mijn eigen page: Een foto met wat teveel tegenlicht als je het mij vraagt. Ik vind zo'n kop of een leeuwenkop best wel mooi en lijkt me wel leuk om ook eens te maken! Wie weet! Groet, Frits
Als je een beetje de skills hebt om uit hout zoiets te halen, lijkt me dat een zeer bevredigende klus. Ik houd ook wel van zulke koppen. Ik vind die koppen op gamba's ook zo mooi. hartelijke groet, Annemieke
Ik weet niet of ik 'de skills' heb, maar ik heb wel eens een kop (van een zelf bedacht persoon) gebeiteld uit een stuk lindenhout. Gewoon omdat ik het een uitdagend idee vond en om te kijken of me dat zou lukken. En het is gelukt. Niet zo groot hoor: circa 10 x 15 cm. Ik heb nu een flink stuk rozenhout liggen waaruit ik ook nog eens iets wil beitelen, wàt en wanneer weet ik nog niet. Kennelijk is het bij mij zo: als het maar hout is, dan doe ik er wel wat mee. mvg, Frits
Rozenhout is erg mooi! Het is hout met een erg mooie nerftekening. Mijn oma had vroeger een stuk in huis. Haar vader was timmerman en houtbewerker en sneed onder andere uit rozenhout (en ook wel uit palisander) diverse kleine voorwerpen. hartelijke groet, Annemieke
Onderstaande plaatjes zijn van een Stainer cello. Mooi houtsnijwerk!! Jammer dat het beest aan een oog blind(?) is! Frits
Of ik “de skills “ heb dat weet ik niet,maar ik heb er ooit eens een gemaakt bij mijn leraar. Toevallig ook een Stainer mijn lievelingsmodel. Maar zo mooi als de duivelskop van Suzanne Küster nou nee. Maar het is mooi en rustgevend werk en ik ben blij dat ik dat ooit eens een keer gemaakt heb. Gr. Rob.