Vreemde krullen

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 22 nov 2007.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Hier een foto van een krul met een kop erop die ik persoonlijk niet zo geslaagd vind. Maar goed, het past in de serie.

    [​IMG]

    Het is een bouwer die van nogal afwijkende modellen houdt. Toch verkopen ze kennelijk, want voor zijn 6-snarige alt (met kop op de krul) vraagt hij US$11500,=. Dat kan hij er kennelijk voor vangen :). Zijn 'reguliere' violen en celli kosten overigens veelvouden daarvan!!

    Heel inventief vond ik de naamgeving van zijn creatie: "Reviola", wat een contaminatie is van Revinus met een viola (= altviool).

    Hij, David L. Rivinus, heeft een eigen visie over dit type design, wat is na te lezen in:

    http://www.rivinus-instruments.com/DesignConcepts.htm


    Een kijkje waard om ook andere pagina's van zijn site te bekijken: hele vreemde modellen!!

    Frits
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dit type krul is er blijkbaar in vele maten en soorten:

    [​IMG]


    Ik zal de corpus voor een totaaloverzicht er ook even bij geven:

    [​IMG]

    Dit is overigens geen 'gewone' viool, maar een zogeheten 'octaafviool', waar de snaren een octaaf lager gestemd zijn, dan te doen gebruikelijk. Dat vind ik nu weer wèl heel apart! De maker heet Tim Phillips.


    Frits
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik vind die violen van Rivinus wel erg mooi. Wellicht zijn dat
    alvast voorproefjes voor het design van de viool van de toekomst.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Er wordt wat af geëxperimenteerd!!

    [​IMG]


    Frits
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Experimenteren deed men in de 17e-eeuw ook al:


    [​IMG]

    tenzij dit geen experiment was, maar pure kunst. Je moet er van houden.



    Frits
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Nu we toch zijn aangeland bij de makers van Brescia, hier nog een voorbeeld van een krul uit die periode.


    [​IMG]


    Het is gewoon een kwestie van wat je gewend bent. In die tijd zag je niet anders, totdat iemand begon met een andere vorm.


    Frits
     
  7. edwin

    edwin

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    10
    zeg frits, weet je misschien ook door wie die bresciaanse (of periode) krul gemaakt is?

    Edwin
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Edwin,

    Nee, wie de maker is van deze krul weet ik niet.
    De periode waarin de groep Bresciaanse bouwers worden geschaard ligt zo om en nabij eind 16e- en begin van de 17e-eeuw. Brescia ligt niet zo ver van Venetië en Cremona, hoewel afstanden vroeger wat meer tijd in beslag namen om ze te overbruggen dan nu.

    Een heel aardig overzicht in dit verband wordt gegeven door onderstaande site, die wellicht ook een aantal antwoorden geeft op nog niet gestelde vragen. ;)


    http://www.sheilascorner.com/stradgenealogy.html


    Frits
     
  9. Miyako

    Miyako

    Lid geworden:
    19 feb 2008
    Berichten:
    23
    aah, dit onderwerp blijft leuk :D
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat vind ik wel een mooie uitdrukking, maar al lezende dacht ik: "wat zou dat eigenlijk zijn de viool van de toekomst"?

    Dat er met de vorm nog steeds wordt geëxperimenteerd is duidelijk, daar zijn genoeg plaatjes van gegeven, ook in dit forum. Maar wordt er ergens naar toe gewerkt?

    Is de algemene trend de vorm van de viool te veranderen met als doel te verbeteren, voor zo ver dat nog mogelijk is?

    Zouden die veranderingen te maken hebben met de zoektocht naar een gat in de markt?


    Zo maar wat gedachten.

    Frits
     
  11. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    De mens blijft zoeken...
    Maar wat valt er wezenlijk te verbeteren aan een "concept" dat al eeuwen bestaat en nagenoeg perfect is?
    Misschien ben ik ouderwets maar de gulden snede is een natuurlijk gegeven en ik geloof dat Phi en symmetrie toch altijd ons gevoel voor schoonheid zullen blijven bepalen.
    Verbeteringen misschien in materiaal, zoals de carbon viool? http://www.luisandclark.com Mwah.... al zal er wel een bescheiden markt voor bestaan.
    Wie weet kan het Ovation concept ( http://www.ovationguitars.com/?fa=lxupgrade ) ook eens op de viool toegepast worden?

    P.S. in mijn zoektochtje op Google kwam ik nog een leuke link tegen over muziekinstrumentenbouw w.o. viool:
    http://www.diynetwork.com/diy/hb_musical_instruments/article/0,2033,DIY_13881_3670702,00.html
    Vraag me wel af wat de bouwers alhier er van vinden...
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    (verkeerd forum)
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Alabama stelde ergens (post #71) de vraag:“Vraag me wel af wat de bouwers alhier er van vinden...”

    Ik heb even de moeite genomen :/ de aangegeven link met de ‘Do-it-yourself-serie’ te openen.
    Voor mij geen nieuws.
    Wel heel opvallend vond ik de begeleidende tekst in Part 3 ergens bij de beschrijving onder C:

    “This is a two person job”

    en dan gaat het over het positioneren van de ribdelen (delen van de krans in goed Nederlands). Lijkt me vreemd dat daar twee personen voor nodig zijn.

    Gelukkig bouw ik mijn instrumenten alleen en heb geen hulp nodig van een tweede persoon.

    Doet mij denken aan de Jan & Corrie-violen, die zullen dan wel op die manier in elkaar gezet worden (?): Jan 'plakt' en Corrie houdt de delen op hun plaats?

    Ik heb trouwens wel mooiere sites over vioolbouw gezien.

    Frits
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dit vond ik ook wel een heel bijzonder krulletje. Meestal zie je dat de rand is zwart gemaakt, maar deze is versierd met een ivoren rand:


    [​IMG]

    en dat is doorgezet naar ook andere delen van de viool:

    [​IMG]


    De viool is van de hand van Johann Gotlieb Ficker, gemaakt in de 19e-eeuw (1810, Neukirchen) en kan worden beschouwd als voorloper van de latere Markneukichen vioolbouwkunst in Duitsland.

    Voor hen die er wat meer over willen lezen:

    Johann Gotlieb Ficker


    Frits
     
  15. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Het randje van mijn krul is niet zwart hoor, hij is oranje!!
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Sorry, ik had het beter moeten formuleren:

    wanneer er al sprake is van een soort 'versiering', wordt dat meestal gedaan in de vorm van een zwarte rand. Zo'n zwarte rand is duidelijk een versiering in tegenstelling tot slijtage.

    Ook zie je wel dat die rand t.o.v. het overige deel van de viool, veel lichter van kleur is. Maar dat is heel weinig en moet een natuurlijke slijtage voorstellen. Om het slijtageproces te versnellen worden er vaak kunstmatig lichtere delen aangebracht. Dat gebeurt ook aan de krans en bovenblad, daar waar de linkerhand er veel mee in contact komt. Sommige bouwers zijn meesters in de 'verouderingstechnieken' waardoor je heel goed moet kijken en opletten of het hier gaat om een natuurlijke slijtage dan wel een kunstmatig aangebrachte.

    Ik zal eens zoeken of er wat afbeeldingen van te krijgen zijn, om dat te verduidelijken.
    Kan even duren of als ik geluk heb kan het wat sneller gaan. ;)

    Frits
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Past niet echt in het onderwerp, maar met een beetje fantasie en erg veel tolerantie, zou je dit nog 'vreemde krullen' kunnen noemen.

    Een afbeelding van twee verschillende (!!) krullen met een zwarte rand als versiering:

    [​IMG]

    Ik vind ze best wel mooi, maar mijn voorkeur gaat uit naar de rechtse. De zwarte lijn zit daar namelijk veel netter op aangebracht. In het linker plaatje is nog veel blank hout te zien, dus nèt niet precies genoeg opgebracht. ;)

    Ik vind dit type krul mooi, omdat mijn vioolleraar een viool had, met ook zulke randen en de combinatie met die roodbruine kleur vond ik als kind al bijzonder fraai.

    Frits
     
  18. Broodje

    Broodje

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    11
    Hier ook een vreemde krul, maar mooie krul op een Viola da Gamba. Deze is van Ralph Meulenbroek, Nederlands bekendste en misschien ook beste gambist. Dit is de beste foto van zijn viola da gamba met dat krulhoofd die ik kon vinden.

    [​IMG]

    edit 04-12-'08:
    de website is onlangs geheel vernieuwd. De man heet nu -of noemt zichzelf- Ralp Rousseau. Ik dacht even dat het iemand anders was, maar het schijnt dezelfde figuur te zijn. Reden waarom de aangegeven link niet meer werkt!

    Hier volgt de nieuwe link:


    http://www.voixhumaines.com/index.php?page=home

    Ik krijg het niet voor elkaar om direct het plaatje tevoorschijn te toveren. Wie echt geïnteresseerd is, moet even door klikken en dan komt er vanzelf een serie foto's.

    Frits
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Nu we dan toch zijn afgestapt van violen, kan ik zonder bezwaar een krul aanleveren van een contrabas. Het is een nogal merkwaardige uitvoering, ik begin met een zij-aanzicht:

    [​IMG]

    er steken wat 'rare dingetjes' uit.

    Een foto van de achterkant geeft geen nadere informatie wat die 'dingetjes' zijn en waarvoor ze dienen:

    [​IMG]


    Maar wel fraai houtsnijwerk!


    Een ander aanzicht kan uitsluitsel geven:
    [​IMG]


    en dit heb ik in een andere uitvoering wel eens eerder gezien (bij vioolbouwer Hans Peeters in Arnhem, die zich heeft gespecialiseerd in contrabassen). Deze uitvoering echter, heeft het grote voordeel dat er maximaal vier lagere tonen (een kwart!) méér dan te doen gebruikelijk kunnen worden ingezet. Bovendien kan ook nog eens gekozen worden hoeveel lager de snaar moet klinken. Je draait de klem op de gewenste plaats en klaar ben je! Meestal zie je slechts één extra mogelijkheid. De foto laat de situatie zien als het een 'normale' contrabas is: klem op de positie van het kielhoutje. Op de ebbenhouten snaargeleider zitten uitsparingen waar de klem dan precies dient in te vallen.
    Ik vind dit een heel fraaie aanpassing en had het in deze vorm nog niet eerder gezien!


    Voor wie wil weten wie deze Canadese bouwer is, heb ik nog een linkje.

    Veel kijkplezier!

    Frits
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik krijg de smaak te pakken, want hieronder is een afbeelding die bij mij in ieder geval heel veel respect afdwingt door het monnikenwerk wat er bij komt kijken om zoiets moois tot stand te brengen! Ik vermoed dat het een gambakrul is, maar helemaal zeker ben ik er niet van:

    [​IMG]


    Frits
     

Deel Deze Pagina