Vrijdagavond NPO1 De nieuwe Stradivarius

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 6 jul 2017.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    https://www.avrotros.nl/denieuwestr...in-de-nieuwe-stradivarius-maria-paula-majoor/


    Violiste Maria-Paula Majoor reist naar het Italiaanse Cremona, waar beroemde vioolbouwers als Stradivarius, Amati en Guarneri eeuwen geleden atelier hielden. En nog steeds zijn hier honderden vioolbouwers gevestigd. Ze neemt uit het zogeheten vioolbos, waar ook de grote vioolbouwers hun hout vandaan haalden, een uniek stukje hout mee voor de bouw van haar eigen viool. Na deze reis stelt ze haar wensen bij en gaat ze aan de slag met vioolbouwer Bas Maas, een graag geziene gast bij internationale vioolbouwconcoursen. Maria-Paula werkt maandenlang in de werkplaats aan haar droomviool en de moed zinkt haar bijna in de schoenen, zeker als op het einde de viool in midden dreigt te breken. Dominic Seldis is getuige van bloed, zweet en tranen en euforie tijdens het realiseren van Maria-Paula's ideale viool. Aan het einde bezoekt Dominic het eerste optreden waarbij Maria-Paula het publiek kennis laat maken met haar zelfgebouwde viool.
     
    Marcelita en Tobias vinden dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Die genoemde contrabassist (DS) houdt wel van muziek en drama! Hij was er ook bij in de serie Op Weg Naar Het Concertgebouw (of hoe dat ook heette) om de tranen van zenuwachtige audiënten te wissen en andere drama's voor het voetlicht te brengen.
    Ook hier weer de onvermijdelijke bloed, zweet en tranen, maar het is een mooie geschiedenis met een geweldige afloop!
    (en ik maar denken dat je het als contrabassist van het KCO en waarschijnlijk ook nog een lesgevende praktijk het al druk genoeg hebt).
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Behoudens een enkele keer een politiek debat zie ik zelden een televisieuitzending. De voornaamste reden is dat dit medium, althans in mijn ogen, heeft geleid tot een platte vermaaksindustrie. Maar mijn krant maakte melding van de betreffende uitzending en dus heb ik gisteravond 'De nieuwe Stradivarius' bekeken. Achteraf bezien zonde van mijn tijd. Ik heb op zich begrip voor het feit dat je in drie kwartier niet gedetailleerd kunt laten zien hoe een viool wordt gebouwd. Maar om een uitzending te vullen met een hoofdpersoon die zich gedraagt of ze als overjarige bakvis uit een boek van Joop ter Heul is gestapt, een vioolbouwer die zich voortdurend te buiten gaat aan het roepen van 'geweldig' en een uiterst angstaanjagende Brünhilde die tot overmaat van ramp ook nog eens daadwerkelijk gaat zingen over Amsterdamse grachten, laat uit een oogpunt van zinvolle informatie wensen onvervuld. Want wie bereik je met dit programma en met welk doel? Met popularisering bereik je meestentijds namelijk niet veel.

    Uit eigen waarneming weet ik dat Dominic Seldis een meer dan voortreffelijk bassist is. Maar waarom hij meewerkt aan dit en kennelijk vergelijkbare programma's, is mij niet duidelijk. Misschien omdat hij het leuk vindt. Of uit ijdelheid. En misschien kan hij het geld goed gebruiken. Who knows?
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2017
    Tobias vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het draait allemaal om de kijkcijfers!:(
    Dus een informatief en muzikaal programma van het soort waar ik ook de t.v. voor zou aanzetten, zit er daarom niet in.
    Gisteren kwam het er niet meer van te kijken, maar ik kan mij nu ook het kijken via uitzendinggemist besparen, als ik het zo lees/begrijp.

    En laat Dominic Seldis alstjeblieft nog wat meer concerten geven!:)
     
  5. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik vond het wel erg leuk!
    Ook al was het vioolbouwdeel niet erg uitgebreid.
    Ik leerde toch weer een goede violiste kennen en heb wat vioolbouw in Italië gezien. Dachten jullie nu werkelijk dat ze in 38 min konden laten zien hoe een viool gebouwd werd?
    Ik heb ook een ander deel gezien; het bouwen van een accordeon. Jee! Wat een werk!
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb de uitzending van "De nieuwe Sradivarius" gisteravond niet gezien. Gewoon omdat ik het te druk had met schaken tegen Laptopje, en ik TV kijken door de bank genomen toch niks vind, het is constant wachten tot het leuk wordt en wanneer de reclame is afgelopen.
    Zo te lezen van Hopf heb ik dus weer eens niets gemist, die programma's moeten allemaal voor het grote publiek gaan, en wat Marcelita al zei, het draait allemaal om de kijkcijfers..
     
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Het was op NPO1 Tobias. Geen reclame dus. Het was echt interessant!
    Het was vrijdagavond op tv. Het is nu nog te zien bij uitzending gemist.
    Wat zijn jullie toch negatief allemaal. Wanneer er niet verteld wordt wat jullie in gedachten hebben is het programma afgeschreven. :eek:
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heb uitzending toch maar even bekeken.
    Na wat Hopf ervan had gezegd had ik al weinig hoop, maar dat het zo erg was wist ik niet.
    Wat moet ik er verder nog van zeggen Hopf heeft het al goed verwoord.
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wat willen jullie zien in zo'n programma dan?
    Misschien kunnen jullie een suggestie doen naar de AVRO?

    Het ging er hierom hoe de violiste het bouwen van een viool ervaarde. Nou, dat was toch te zien?
    De uitzending duurder ook maar 38 minuten he? Dat is erg kort om de bouw van een viool goed in beeld te brengen. Dat was ook niet de insteek van dit programma. Maar wel de ervaringn van de bouwster/violiste.
     
  10. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    na afloop was op Cultura nog een vervolguitzending te zien die meer inhoudelijk op de vioolbouw inging zonder poespas en zonder zangeres.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Nieuwsgierig geworden door al jullie reacties dan toch ook maar even gekeken.

    Ik heb de violiste eigenlijk niets zien bouwen. Dat kan ook niet want ze kan nog geen schaaf hanteren, laat staan een zaag. Vind het programma eigenlijk een farce. Tenminste wanneer je verwacht iets te zien van de vioolbouw. Ik ben het geheel eens met de bewoordingen van Hopf in #3.
     
  13. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Via internet heb ik het nog niet gezien, maar als je televisie hebt met de mogelijkheid om programma's terug te kijken: NPO cultura "De meesterbouwers van de nieuwe Stradivarius" op vrijdag avond 7 juli rond 21:00 en herhaling op zaterdag ochtend van 10:35 tot 11:20 uur. Succes!
     
    Deanone vindt dit leuk.
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik ga zeker proberen dat terug te kijken!
    Dank je wel!
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het komt er dus op neer dat die 'Stradivarius' ook niet is gebouwd door mevr. Majoor, maar door de echte vioolbouwer. Een mislukt programma dus dat de titel geweld aan doet.
     
  16. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Tjonge, wat een knorrige reacties... terwijl het programma
    - aandacht heeft voor het ambachtelijke karakter van instrumentbouw;
    - een heel aardige en bekwame vioolbouwer in beeld brengt wat me voor de bezoekers van dit forum speciaal interessant moet zijn;
    - muzikanten met dat ambacht in contact brengt;
    - heel aardige muziekfragmenten bevat;
    - en de serie nog niet af is (dat is pas op 6 augustus wanneer de bouwers samen hun instrumenten gaan laten klinken.

    Natuurlijk is het televisie, met alle beperkingen (ik kijk zelf om die reden ook vrijwel nooit tv...) en moet het vooral amusant en onderhoudend zijn... maar toch leuk dat er eens aandacht is voor dit soort zaken!
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2017
    Marcelita en Deanone vinden dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het is heel wel mogelijk dat een mening die ingaat tegen de inhoud van een programma als 'knorrig' wordt betiteld. Maar ja, je kunt maar beter eerlijk zijn dan omwille van de lieve vrede aardig en leuk willen zijn. Daar heeft niemand wat aan. Ik heb het dan alleen over dat gedeelte wat de bouw van een viool betreft. Mogelijk dat de bouw van een accordeon veel meer de lading van de titel van het programma dekt.
     

Deel Deze Pagina