Vrolijkheid en het Vioolspel.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 11 apr 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Er wordt veel te weinig gedronken door die oorwurmen van vioolspelers, ze kijken bijna allemaal of ze hun laatste oortje hebben versnoept, vioolspelen is niet ernstig vioolspelen is vermaak.
    En dan trekken die oorwurmen ook nog allerlei gekke bekken, het is werkelijk droevig om te zien.
    Kom zet die Viool onder je kin en dans in het rond, en speel gerust eens op.jpg een vals nootje wat dondert het.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik vraag me overigens af hoe zuiver de noten nog klinken na wat glaasjes van 't één of ander (bier, jenever)?
    Bij zangers gaat de kwaliteit achteruit, dat hebben een groep Zwitsers op een dorpsfeest mij gedemonstreerd.:eek:
    Wie kan er iets over zeggen wat strijkers en borreltjes betreft?
     
  3. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Veel (professionele) orkesten oefenen veel te weinig op pizzicato. Onder het mom van "het zal toch wel lukken, want dat is niet moeilijk" wordt pizzicato maar al te vaak verwaarloosd, waardoor het nogal vaak asynchroon klikt, en er weinig klank gemaakt wordt bij het pitsen.

    OT: yep, er wordt veel te weinig gelachen tijdens het vioolspelen...
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Tja, als beroepsmusicus word je betaald om de mensen te vermaken. Of je hond net dood is of dat je zelf het dun door de broek loopt door de zenuwen, daar betaalt het publiek niet voor en daar zijn ze ook niet in geïnteresseerd. Het is lijkt me wel prima als een musicus zich zo goed mogelijk probeert in te leven en daar een bijbehorend gezicht bij trekt. Of dat nou vrolijk is of ernstig. Ik vind dan ook dat een musicus echt wel een soort van acteur is. Er zijn nu eenmaal goede en slechte acteurs. En eigenlijk vind ik dat André Rieu en zijn orkest het ronduit uitstekend doen. Over smaak van de muziekkeuzes valt te twisten, maar hij levert wèl kwaliteit, ook muzikaal. Of de vrolijkheid nou gespeeld is, of echt, is niet relevant; het komt over en steekt het publiek aan.
    Bovendien is de scheidslijn tussen gespeeld en echt betrekkelijk vaag; als je oprecht je best doet om plezier te hebben, vrolijkheid uit te stralen en over te brengen, word je zelf gegarandeerd ook vrolijker.
     
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik kan me nog goed een uitzending van het hofvijverconcert van het Residentieorkest herinneren waarin de pas-de-deux werd gedanst van het Zwanenmeer van Tsjaikovski. (ik dacht 2008, heb geen filmpje kunnen vinden) De (2e) concertmeester toen die de solo speelde, bleef er echt volledig in zitten, was er soms compleet uit. Ik heb het met open mond en kromme tenen aangezien/gehoord. Het is niet mijn stijl om elk fout nootje uit te vergroten maar dit was echt ronduit dramatisch. Van hem werd in de media toen gezegd dat hij dronken was. Of het waar is...
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik heb het concert ook gezien en in de krant stond dat hij dezelfde avond in het ziekenhuis is opgenomen. Of dat het waar is of een media stunt zullen we nooit weten maar het jaar daarna zat deze man op de 2e rij.....
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Een borreltje maakt wel (over)moediger en zal plankenkoorts doen afnemen, waardoor je wellicht vrijer bent in je spel. Maar alcohol tast ook je motoriek aan wat dus ten koste zal gaan van je streek, intonatie en vingervlugheid.
    Met Drank Meer Klank? Ik denk van niet. Al heb ik heel wat musici (blazers) meegemaakt die dat motto volmondig(!) bezigden.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2014
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat geldt dan voornamelijk voor blazers: die ademen niet alleen waterdamp en CO2 uit, maar ook ethanolische dampen. De dichtheid van dat mengsel zal daarom anders zijn dan de reguliere uitblaaslucht van een niet-drinker en mogelijk zal dat kunnen leiden tot een andere (betere?) klank. Ik ben geen blazerd dus weet ik niet of je dan een mooiere klank krijgt of niet. Wat het effect van Helium op de stembanden is weet ik wel. Ik heb echter (nog) geen resultaat gehoord van een blazer die de klank produceert met Helium verzadigde lucht. Dat zou wel eens heel spectaculair kunnen zijn.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    En is dat erg op een feestje? Hoeveel van hun publiek is dan nog nuchter?:) Je hoort dan nog een beetje dat het met de toonhoogte niet helemaal klopt, maar hoeveel boeit dat dan?:rolleyes:

    Frits, en hoe zouden snaren trillen in heliumlucht?
    Maar wat gebeurt er dan met stembanden (ik denk dat ik een heel domme:( vraag stel, maar doe het lekker toch)?
    En hoe zou een strijkkwartet klinken in een luchtballonmandje? Dacht daaraan toen ik zelf een keer op maar liefst 2000 meter hoogte over de Veluwe vloog met uitzicht op de Noordzee! Lijkt me moeilijk spelen, want de noten vliegen gewoon weg. Of zullen we het eens met wat mensen van strijkersforum in een mandje proberen? Je hebt tegenwoordig zelfs manden waar 36 mensen in kunnen, dus met minder mensen heb je ruimte om te strijken ;)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Volgens mij helemaal niks! ;)

    Die trillen net zo (evenals de stembanden). Maar wanneer je in een ruimte gaat zitten die is gevuld met helium en je zou daar gaan vioolspelen, dan klinkt alles een heel stuk hoger. [Opmerking: dit moet je nooit in het echt gaan uitvoeren want na een paar keer diep ademhalen raak je bewusteloos vanwege een tekort aan zuurstof!]
    De helium die zich (ook) in de corpus van de viool bevindt zal een factor drie hoger in frequentie gaan resoneren. Dat komt omdat de geluidssnelheid in helium (966 m/s) bijna drie keer zo hoog is als die van lucht (330 m/s).
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Nee, ik beloof je, ik ga het nooit in het echt uitvoeren. Houden we nog dat mandje over, daar zit je niet (vol) in de heliumlucht. Het wordt met het concert vooral leuk als de landing is ingezet en je best laag over dorpjes zweeft. De mensen kwamen echt hun huizen uit rennen om naar ons te zwaaien, we voelden ons een beetje koninklijk;). In plaats van terugzwaaien laten de strijkers dan prachtige tonen horen.
     

Deel Deze Pagina