waar blijven die vragen?

Discussie in 'Overig' gestart door BertBoonVioolbouw, 19 dec 2002.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn toch wel vragen over dit onderwerp?
     
  2. Jan-Peter

    Jan-Peter

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    142
    Homepage:
    Wellicht eenleuk idee om een kort artikel te schrijven over vioolbouw en insturen naar deze site? :)

    gr,

    Jan-Peter
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Komt er 1 :)

    op zag een foto van een viool met op elke snaar fijnstemmers,
    op die van mij zit er alleen 1 fijnstemmer op de dunste snaar, is dit normaal?
    heb ik de verkeerde viool gekocht :(

    grtx
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het antwoord is nee! Oorspronkelijk werd een viool bespannen met snaren van darm en uitsluitend gestemd met de sleutels (schroeven)in de krul. Vanwege de kwetsbaarheid van een E snaar van darm, werd gezocht naar een vervanger in de vorm van een dunne staaldraad. Een staaldraad is lastig te stemmen met de sleutel en daarom werd de fijnstemmer uitgevonden. Op een darmsnaar heeft de fijnstemmer geen effect, maar op de later geïntroduceerde kunststofsnaren bleken fijnstemmers ook te werken. Nu kunststofsnaren een aanzienlijk groter marktaandeel hebben verworven dan de darmsnaren worden fijnstemmers op alle vier snaren steeds meer gemeengoed. Een fijnstemmer op een houten staartstuk (snarenhouder) is prima, maar vier losse fijnstemmers aangeschroefd op het zelfde houten staartstuk leveren een te groot gewicht op dat klank en toon nadelig beïnvloedt. Een kunststof (of aluminium) staartstuk met vier ingebouwde fijnstemmers is dan e
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Zo, is dat even een reactie!

    niet mis hoor,
    ik werk met 4 staalsnaren en had begrepen dat het stemmen hiervan nogal lastig is,
    ik zelf stem het gehoorsmatig met een piano, gaat wel goed maar toch vind ik e.e.a niet helemaal zuiver klinken maar goed ben dan ook een beginner(s)
    wat raad je een beginner aan , stalen of kunstof snaren?
    En dan heb ik ook nog een klein vraagje over de strijkstok,
    Hoever moet ik deze aanspannen voor globaal gebruik, deze is van blond paardenhaar misschien dat je er iets mee kunt
    btw, nog bedankt voor je uitstekende uitleg,
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    staalsnaren vragen om fijnstemmers op elke snaar. Stemmen doe je normaalgesproken vanaf de A (piano of stemvork A440hz). De D en G daar steeds een kwint onder, de E een kwint erboven. Er zijn ook electronische stemapparaatjes speciaal voor viool, maar volgens mij leer je daarmee noot echt goed stemmen. Een advies: neem les, dan leer je ook stemmen. Een strijkstok span je tot de kleinste afstand tussen haarlint en stok ongeveer een cm is, bij slappere stokken wellicht iets meer.
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Het stemmen is verder geen probleem dat lukt wel, alleen vind ik gehoorsmatig dat niet alles 100% zuiver klinkt, zal het eens met nylon snaren proberen :)
    mmh, les nemen zie ik niet zo zitten, kom maar met een paar basis tips!
    grtx
     
  8. Wim

    Wim

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    74
    Homepage:
    De beste basistip blijft volgens mij: les nemen :).
     
  9. chris

    chris

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    8
    stem nooit op piano`s. stem in reine kwinten op je GEHOOR en neem les.

    waar woon je ? (stad)
     
  10. FredKruyer

    FredKruyer

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    1
    Ik moet op verzoek van mijn tante 31 (!) violen van mijn onlangs overleden oom verkopen. Ik hou van klassieke muziek maar weet van violen niet anders dan hoe ze klinken en dat ze van hout zijn gemaakt (en na bezoek aan deze site intussen ook dat de fijnstemming alleen op de metalen e-snaar noodzakelijk is) Wie weet hoe en vooral waar of bij wie ik mijn violen kan laten taxeren zonder bang te zijn dat zo iemand er zijn eigen voordeel mee denkt te kunnen doen?
     

Deel Deze Pagina