Waar koop ik de voor mij juiste viool?

Discussie in 'Gevraagd' gestart door Elman, 24 okt 2017.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ooit ben ik van viool overgestapt op altviool aangezien de hoge tonen mij tegen begonnen te staan. Om een lang verhaal kort te maken: de alt ligt voornamelijk ter decoratie op de piano. Van samenspelen met vrouw en kids komt niet van door de altsleutel. Ik speel dan wel eens mee op mijn studieviool van vroeger maar dat ding klinkt alles behalve goed vergelijken bij de altviool die diverse malen duurder is.


    Of de altviool de deur uit of inruilen voor een gelijkwaardige viool. Alleen waar en hoe? Prijs zal zo rond de 3.000 euro zijn. Niet geïnteresseerd in atelierviolen. Heb een voorkeur voor een viool waarvan de bouwer bekend is, oud (niet omdat het beter zou zijn maar ik ben dol op historie), voorkeur voor oude Nederlandse bouwers zoals Hakkert maar ik vrees dat die niet in die prijsklasse zitten. Alle websites bekeken van vioolbouwers in Nederland. Er is er maar één die inzichtelijk heeft welke violen hij aanbiedt en wat de prijzen zijn bij alle overige kun je langskomen. Ik heb geen tijd om half Nederland af te gaan kijken wat ze op voorraad hebben. Iemand enige idee welke bouwer(s) interessante violen hebben rond deze prijsklasse?

    Een viool die ik op het oog heb. Qua prijsklasse en uiterlijk oke.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2017
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Niemand tips voor een goed adres?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het moet een nog in leven zijnde Nederlandse bouwer zijn?
    Maar het instrument moet al een geschiedenis hebben?
    Als die voorwaarden gelden kom je op instrumenten die hooguit 60 jaar oud zijn. Is dat de bedoeling?
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Het gaat me er meer om wat een goed adres is voor aanschaf viool. Welke vioolbouwers hebben een interessante voorraad violen van 2.000-3.000 euro zijnde geen atelierviolen. Een Nederlandse bouwer zoals Vedral, Hakkert zit er vrees ik niet in voor die prijs.

    Ik zou er natuurlijk een paar in de buurt kunnen mailen maar ongetwijfeld mailen ze terug dat ik een afspraak moet maken om langs te komen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar hoe wil je het anders doen dan? Aan de hand van een paar foto's met de prijs er onder en dan maar laten opsturen? Zo werkt een webshop ook!
     
  6. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Nee, ik wil weten wie er daadwerkelijke een interessante voorraad heeft. Maar weinig vioolbouwers hebben inzichtelijk wat hun aanbod is. Misschien zegt iemand: ik heb twee jaar geleden een viool gekocht in dezelfde prijsklasse en heb er 5 bezocht en kan je X aanraden.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar dat zegt niet zo veel, want wat de een een pracht instrument vindt, vindt een ander niet interessant.
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Natuurlijk kun je ze ook gewoon even bellen en vragen wat ze in jou prijsklasse te koop hebben.
    En blijkbaar zitten er wel een paar vioolbouwers in de buurt van waar je woont.
    Als je belt kun je gewoon overleggen.
    Toe ik opzoek was naar een eigen cello heb ik dat ook gedaan.
    Sommige vioolbouwers vielen direct af omdat ze alleen in zeer dure cello's handelen.
    Dat hoor je dan direct en kun je van je lijstje schrappen.
    Even de telefoon pakken kost geen uren tijd.
    En als je nu geen tijd hebt om vioolbouwers in de buurt te bezoeken, hoe doe je dat dan met studeren?
    Misschien moet je je zoektocht uitstellen tot je wat meer tijd hebt.

    Je hebt een prachtig budget , maar het is ook belangrijk dat je iets vind dat je helemaal bevalt en dat kost nu eenmaal tijd.
    Met bellen kun je een makkelijke snelle schifting maken, maar uiteindelijk zul je echt langs moeten gaan om violen daad werkelijk te gaan bespelen en luisteren.
    Het zou denk ik ook leuk zijn als je van deze zoektocht zou kunnen genieten en het geen haastklus word.
    En wie weet wat voor mooie er voor je ligt te wachten.
    Succes
     
  9. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Studeren doe ik momenteel helemaal niet. Mede omdat ik alt heb en samenspelen met vrouw en kids dan niet zo makkelijk is (met alt sleutel). Speel wel eens met mn viool (fabrieksding) maar dat klinkt weinig inspirerend. Het is dus alt wegdoen, of inruilen voor een goede viool zodat ik meer ga spelen.

    Sowieso goed om een paar beoogde vioolbouwers eens te mailen wat ze ongeveer hebben in die prijsklasse.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Prijsklasse zegt (ook) niet veel. Je moet er op spelen, dat is de enige manier om te kunnen beoordelen.
     
  11. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Dat sowieso ja!
     
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik weet niet waar je woont maar door heel Nederland zitten vioolbouwers waar je een goed (gebruikt) instrument kan uitzoeken. Voor niet-atelier violen en dan ook nog van een Nederlandse bouwer geef ik je in de prijsklasse wat minder kans maar b.v. een goede Duitse viool moet voor jouw budget geen enkel probleem zijn.
    En als je geen inruil hebt dan hoef je met de vraagprijs ook niet onmiddellijk akkoord te gaan, gewoon afdingen.
    Violen worden vaak in consignatie verkocht en ook dan is de prijs bespreekbaar, al zal de vioolbouwer dat niet onmiddellijk toegeven vanwege z’n provisie.
    Kijk ook eens op de site van Corilon voor een idee van wat er in de prijsklasse te koop is.
     
  13. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Leefde Vedral nog maar, dit is precies wat ik nodig heb:

    [​IMG]
     
  14. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat is wat de meeste (goede) vioolbouwers nog steeds doen toch? In ieder geval meerdere violen klaarleggen om te beluisteren en te proberen om er vervolgens één of twee mee naar huis te nemen om verder te proberen en te kiezen. En indien nodig eventueel een volgende sessie.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2017
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zo doe ik het ook met het verschil dat ik ook zélf op de instrumenten speel. Daardoor kan ook op afstand beluisterd worden hoe een instrument klinkt.
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Lijkt mij een logische procedure.

    Heb jij andere ervaringen?
     
  17. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Ja, viool kiezen uit diverse violen. Maar niet dat je er eentje meekrijgt, om dan na tijdje terug te komen waarbij er andere violen klaarliggen die qua karakter lijken op de viool die je de eerste sessie hebt uitgezocht.
     
  18. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De vioolbouwer moet dan wel in de positie zitten dat hij een ongelofelijk grote en veelzijdige voorraad violen in huis heeft. Vedral had misschien zo’n voorraad maar in het algemeen denk ik dat tegenwoordig het beleid iets is veranderd.
     
  19. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    704
    Daarom mijn oorspronkelijke vraag: weten jullie een vioolbouwer die een veelzijdige voorraad in die prijsklasse heeft.

    Ik denk echter dat het goed is om 3 a 4 vioolbouwers te selecteren, te vragen naar hun aanbod om vervolgens langs te gaan. Sprak iemand die vertelde dat ze haar viool had ingeruild en prijs die geboden werd behoorlijk verschilde per vioolbouwer.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2017
  20. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Inruilprijzen voor een auto verschillen ook per dealer... hoe meer ze verdienen aan de auto die ze verkopen hoe meer ze ruimte hebben om jou een mooie prijs te geven. Als ik je verhaal goed lees zoek je een bijzonder / uniek instrument... en dan heeft het niet zoveel zin om veel afspraken te maken, omdat je zou vragen hoeveel unieke instrumenten van 3000,- hebt u in voorraad, en zou u daar een altviool tegen in willen ruilen...

    Wellicht is het de moeite waard om toch gewoon even door te zetten en je de altsleutel eigen te maken, omdat de klankkleur van de alt je zo goed bevalt. Altviolen worden echt veel gevraagd (er is een tekort...) en de kans dat je in een leuk ensemble of orkest mee mag doen is veel groter... Succes!
     

Deel Deze Pagina