waar let je op als je een gebruikte vioolstok koopt

Discussie in 'Overig' gestart door Francisca, 17 jul 2015.

  1. Francisca

    Francisca

    Lid geworden:
    16 jul 2015
    Berichten:
    4
    Hallo, ik heb een gebruikte vioolstok gezien van Paesold. Wie kan me vertellen waar je op moet letten om te zien of hij helemaal in orde is en er niets vervangen of gerestaureerd hoeft te worden. Ik laat 2 foto's zien, en al googlelend lijkt het wel een goed merk. PS ik ben net begonnen met vioolspelen, dus moet me nog helemaal orienteren op dit gebied.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • $_84.JPG
      $_84.JPG
      Bestandsgrootte:
      38,7 KB
      Weergaven:
      9
    • $_85(1).JPG
      $_85(1).JPG
      Bestandsgrootte:
      66,8 KB
      Weergaven:
      8
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    De ellende is dat je goede reparaties niet of nauwelijks ziet en dat je als beginneling/amateur geen ervaring hebt met het beoordelen van een stok.
    Een mooi stempeltje of brandmerk op de stok is geen garantie en moet je dus blindvaren op... Ja waarop.
    Voor een goede en betrouwbare strijkstok moet je wat centen over hebben en vertrouwen op de vioolbouwer.
    Ga gewoon nar een vioolbouwer en laat je een stok aanmeten. Die vioolbouwers hebben vaak meerdere stokken en kunnen gek genoeg ook nog adviseren. Een wat lichtere stok, wat zwaarder, een houten of juist en carbon etcetera. Ook met de hars, de snaren en zo, je instrument.

    Vioolbouwers zijn ook gewoon mensen, mensen met een passie. Die passie willen ze graag, heel graag met je delen.

    Trouwens nog een hartelijk welkom op ons forum en dat we maar veel ervaringen mogen uitwisselen.

    Remi
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Aansluitend op Remi: al is die Paesold nog zo solide, het moet maar nét de stok zijn waarmee jij uit de voeten kunt.
    Pas als je stokken kunt vergelijken als je erop speelt, en je laat je leraar meekijken tijdens je celloles op die stok, kom je erachter wat echt een fijne stok voor je is. Doorgaans mag je stokken wat dagen thuis uitproberen, want in een uurtje bij de vioolbouwer kun je ook nog niet weten of het wat voor je is. De vioolbouwer kan wel goede adviezen geven en je de stokken meegeven die wat voor je zouden kunnen betekenen.

    Leuk dat je op het forum bent gekomen! Ik hoop dat je er veel plezier aan hebt en met ons veel ervaringen deelt!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Volgens mij zoekt Franciska een vioolstok (en dus geen cellostok).

    Je kunt al een selectie maken door te kijken of de stok na opspannen mooi recht blijft.
    Loopt de slof mooi aaneengesloten langs de octagonale vlakken of zit er teveel speling in?
    Is de verdeling van het haarlint nog voldoende symmetrisch anders trekt de stok scheef. (Bij een nieuwe stok speelt dat natuurlijk niet)
    Geeft de stok voldoende tegendruk als je het midden op de snaren zet (of op je hand als je geen instrument bij je hebt)?
    Is het een slap stokje of zit er potentie in?

    Maar eigenlijk moet je na een eerste voorselectie de stok op je instrument uittesten.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Kiezen uit één stok is niet verstandig. Paesold stokken zijn er genoeg: er zijn allerlei Klassen. Stempel PAESOLD zijn de goedkoopste (Meestal Brazil-hout), stempel R Paesold zijn de goedkoopste Pernambuco stokken, Roderich Paesold zonder sterren de volgende en daarboven met hoe meer sterren hoe duurder. Over het algemeen zijn het degelijke studiestokken. Sommige Paesold stokken zijn voorzien van een ander stempel, b.v. K.Höfner of Karl Höfner, maar die komen uit hetzelfde atelier.
    Wie een stok zoekt kan het best langsgaan bij een vioolbouwer met een mooie collectie of b.v. bij een strijkstokkenbouwer. Kijken naar merken is tamelijk zinloos: je moet de stok vinden die bij jou en je instrument past. Kijk ook naar stokken van carbon, desnoods met je ogen dicht: er zitten verrassend goede tussen! Vraag een aantal stokken op zicht en probeer die thuis uit en betrek eventueel een leraar bij het aanschafproces. Zomaar ergens een stok kopen van een particulier, afgaand op een "goed merk" is beslist af te raden wanneer je niet echt weet waarop te letten.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    :oops:Ja, dat heb je als een cellist iets over stokken zegt. Maar ik denk in dit geval dat jij, Fransisca, best snapt dat je dus ook tijdens vioolles je docent kunt laten meekijken (want het gaat dus om een vioolstok). Als het gaat om het uitkiezen van strijkstokken, gelden de adviezen voor alle strijkinstrumenten.
    Neem vooral de tijd!!!
     
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Naar mijn ervaring moet de stok bij jou passen. Maar ook bij de viool! Een hele goede vioolstok van een beste violist klinkt misschien totaal niet mooi met jouw viool. Toen ik op zoek was naar een goede vioolstok zei ik: de viool kiest de vioolstok. Daarmee bedoelde ik dat zij samen (met de bespeler) de klank bepalen.
    De juiste stok is waarmee jij lekker speelt en waarmee jij op dat moment de klank uit je viool kan halen die fijn in jouw oren klinkt. (Vooral in je linker oor)
     
  8. Francisca

    Francisca

    Lid geworden:
    16 jul 2015
    Berichten:
    4
    Bedankt voor al jullie reacties! Ik had niet door dat er inmiddels al zoveel reacties waren op mijn vraag. Moet dus nog even wennen aan dit forum. Maar ik waardeer alle adviezen zeer! Zijn er echter nu ook aan te raden strijkstokken die onder de 200 euro zijn die de moeite waard zijn om uit te proberen en goed kunnen klinken en voelen? Als ik nl. zo lees dan moet je minimaal 200 a 300 euro rekenen voor een strijkstok. Daar schrik ik wel van als nieuweling in de vioolwereld. De strijkstok van de foto bijlage die ik op het oog heb, heeft volgens mij ook een te rechte boog, althans op de foto, Klopt dat? Ik begrijp dat naar een vioolbouwer gaan de beste keus is, maar die hebben alleen maar dure strijkstokken, althans minimaal rond 300 euro en ik wilde uitzoeken of er nog goedkopere mogelijkheden zijn die toch tot redelijke resultaten leiden. Maar misschien ontkom ik er niet aan om ook als beginneling nog een flinke investering te doen in de stok. Ik heb nu een oude duitse viool gekocht voor 250 euro, waarvan mijn muziekleraar en de vioolbouwer het wel een hele mooie viool en goede koop vonden. Hij is nu opgeknapt/optimaal gemaakt voor 300 euro wat het wel zeker waard zou zijn. Echter nu ook nog een paar honderd euro voor een vioolstok erbij optellen is wel een hoop geld in één keer en even slikken.
    Maar, ik heb in het vioolspelen wel een nieuwe passie ontdekt, ik oefen dagelijks moeiteloos uren zonder genoeg van te krijgen, en tja dan zijn de bijkomende kosten wel beter te behappen.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Toch even iets ter relativering van de dure stokken. Ik ben met cello begonnen met een set die bestond uit een heel goede cello en een matige strijkstok, maar wel mooi recht. Die was echter wel alweer zo'n 250 euro waard. Zo'n stok is op zich goed genoeg om de eerste jaren aan oefening goed door te komen. Op een zeker moment voel je dat de stok niet meer gehoorzaamt, dat-ie je niet helpt met de etudes die je dan moet doen.

    Als je wat verder bent met viool, kun je nog beter beoordelen welke stok echt iets voor je is. Tegen die tijd heb je ook wel wat kunnen sparen. Zelf ben ik toen naar de prijsklasse van tussen de 500-700 euro gegaan.

    Je kunt ook nog kijken naar carbonstokken. Iemand uit mijn ensemble heeft zo'n stok en ik mocht hem uitproberen.
    Dat was héél goed te doen:).
    Een carbondix stok kun je al krijgen voor afgerond 100 euro, of 152 euro als je de iets duurdere stok kiest, een col legno van 121 euro (want ook bij carbonstokken heb je verschillende merken), een glasser voor 192 euro en een bondix voor zelfs maar 42 euro. Maar ook bij de carbonstokken kun je ook dure stokken krijgen. Ik zou gewoon nu iets kiezen waarmee je goed kunt spelen en die kun je daarna nog inruilen met bijbetaling voor het betere werk.
    Neem de tijd voor het beoordelen van de stokken en laat je docent meekijken hoe je met die stokken speelt.


    Realiseer je wel dat de stok zeker niet minder belangrijk is dan de viool zelf! Dus wacht er niet te lang mee jezelf te tracteren op een stok die helemaal past bij jou en je viool. Voor mij ging er ook ahw een nieuwe wereld open aan mogelijkheden met mijn nieuwe stok.:)
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2015
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000

    Vioolbouwers hebben niet "alleen maar" dure strijkstokken. Ik speel al jaren met een penambuco stok uit het Dörfler atelier van 130 euro. Meegekregen van Bert Boon bij een gehuurde viool. Viool weer ingeleverd maar de stok gekocht :)
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, zo kan het ook. En die stok doet z'n werk prima, begrijp ik. Je hoeft dus ook gewoon niet duur uit te zijn, ook niet als (ver)gevorderde. Maar je kunt ook de stok treffen die echt fijn speelt en dan is-ie toevallig wel wat duurder.
    Ik ben ongeveer een half jaar bezig geweest met het zoeken naar de juiste stok. Heb dus lekker de tijd genomen.

    En stokken op proef moeten ook de tijd krijgen te laten zien wat ze voor je kunnen betekenen. Dat kun je niet in drie dagen vaststellen, hooguit met een stok die echt voor geen meter goed voelt.
     
  12. Francisca

    Francisca

    Lid geworden:
    16 jul 2015
    Berichten:
    4
    Inmiddels heb ik een prettige strijkstok gevonden na het testen van 4 andere en het ervaren van verschilllen in vergelijking met mijn geleende strijkstok van mijn vioolleraar. Ik had verschillende strijkstokken van Dorfler geprobeerd in verschillende prijsklasse en een carbon van carbondix en uiteindelijk kan ik met een River string strijkstok het meest moeiteloos recht strijken en vreemd genoeg is deze nog het goedkoopst van allemaal. De carbon vond ik eigenlijk heel prettig strijken, fijner dan de dorfler, ook stabieler (als je dat zo noemt), maar voor mijn idee was de klank minder. Of dit nu komt omdat je weet dat het geen hout is weet ik niet zo zeker. Deze River String heeft een mooie klank die het dichtst bij mijn huidige geleende stok komt die ik eerlijk gezegd nog het mooist vind klinken en fijnst vind strijken. En met deze kon ik ook het meest moeiteloos recht strijken. Ik heb me verbaast als beginner dat je met de ene stok veel moeitelozer mooi kon strijken dan met de ander. Nu is het zo dat ik me afvraag wat River String voor merk is, komt River String uit China? En wat me opvalt is als ik de haren span de stok iets rechter buigt dan de andere stokken. Is dit slecht?
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Leuk dat je hebt laten horen hoe het verder gegaan is! En fijn dat je een stok gevonden hebt waarmee je verder kunt!
    Toch ben je nog het meest lovend over de geleende stok; was het niet mogelijk om die te kopen?

    Ook als gevorderde verbaasde mij het verschil in stokken! Het was toen voor mij de eerste keer dat ik echt serieus eens ging kijken wat een goede stok voor mij was. En het is ook iets dat je niet zelf verzint, dat stokken zó kunnen verschillen!
    Ik geloof niet dat ik als blinde test de carbonstokken zou herkennen qua klank. Dan zou wel een ander moeten spelen, want ik wil dan ook niet dat ik ze qua gevoel in de hand herken. De carbon vond ik ook heel fijn strijken, maar uiteindelijk trof ik een houten, net gemaakt door de strijkstokkenmaker, die nóg fijner speelde.
    Je laatste vraag kan beter iemand beantwoorden met meer technische kennis.
    Ik kan hooguit vragen of, als je het iets minder spant, het dan ook goed speelt/strijkt. In het algemeen wijst een rechte stok op iets teveel spanning, want niet goed is voor de stok.
     

Deel Deze Pagina