waar op te letten bij aanschaf

Discussie in 'Aangeboden' gestart door dolfijntje33, 3 feb 2010.

  1. dolfijntje33

    dolfijntje33

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    5
    Hallo,

    Ik zal me gelijk even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Yvonne, 41 jaar, en heb vroeger als kind al wel eens een paar vioollessen gehad. Nu ben ik er over aan het nadenken hier weer mee te gaan beginnen. Ondanks dat ik in het verleden dus noten kon lezen, zal ik ook daarin waarschijnlijk weer helemaal opnieuw moeten beginnen.

    Nu ben ik uiteraard ook weer op zoek naar een viool. Enige waar ik naar zoek is niet de standaart houtkleurige viool, maar een zwarte, witte, of bijvoorbeeld een mooie blauwe.
    Op het forum zijn wel meer vragen gesteld over waarop te letten bij de aanschaf van een viool, en wordt er ook gesproken van violen die bijvoorbeeld op Marktplaats of Ebay worden verkocht, en dat die eerder onder de categorie 'brandhout' vallen. Wat ik dus wil weten is, welk houtsoort is absoluut af te raden, of welke houtsoort is voor een beginners viool aan te raden, en waar ik op moet letten mbt de maat. (1/4, 1/2, 3/4, 4/4).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes,

    Yvonne
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Een 4/4 viool.
    Bij de in dekkende kleurlak uitgevoerde "violen" maakt de houtsoort niet uit; het is allemaal speelgoed. Daarom kosten ze ook maar een paar tientjes.
    Begin er niet aan zou ik zeggen. Elders op dit forum zijn al voldoende wijze adviezen gegeven voor beginners en herintreders. Ik denk dat je daarmee je voordeel kunt doen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Beste Yvonne,

    welkom op dit forum.
    Ik heb dit onderwerp verplaatst naar waar het naar mijn mening beter thuis hoort.

    Wanneer ik zo je wensen doorlees, wil je een akoestische viool in een bepaalde kleur. Door die kleurstelling kom je uit op de inferieure instrumenten qua klank. Hoewel ik geen expert ben op het gebied van de elektrisch versterkte instrumenten, zou ik toch denken dat je gebaat zou kunnen zijn bij een dergelijk instrument. Dan hoef je geen eisen te stellen aan de klankkwaliteit terwijl de elektronica de rest doet. En je hebt keuze te over aan de gewenste kleur.

    Een andere overweging die ik toch wil noemen is de aanschaf van een echt instrument met een goede klank en uit het goede hout gesneden, die misschien niet in hemelsblauw te krijgen is, maar waar mogelijk wel hemelse klanken uit gehaald kunnen worden. Ben je ook van al die elektronica af en kun je overal spelen.

    Frits
     
  4. dolfijntje33

    dolfijntje33

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    5
    Hoi Bert, Frits,

    Bedankt voor jullie bijdrage. Het is jammer dat er maar weinig gekleurde violen worden verkocht/gemaakt. Mijn gedachte was dat mocht het spelen me alsnog minder bevallen, ik de viool ook nog als mooi sierstuk aan de muur kan hangen als decoratie. Als het me wel bevalt zal ik tzt toch overstappen naar een betere/duurdere uitvoering.
    Ondertussen ben ik nog verder gaan zoeken natuurlijk. Ik kwam toen ook nog een meer 'blanke' viool tegen
    [​IMG]
    Die bevalt me qua kleur ook nog. Is gemaakt van Sparrenhout (bovenzijde klankkast), en Ahorn (onderzijde klankkast). Ik neem aan dat de houtsoort ook invloed heeft op de klanken die uit een viool komen. Vandaar dat ik ook graag wilde weten waar ik voor wat betreft de houtsoort(en) waar een viool van is gemaakt op moet letten.

    Groetjes,

    Yvonne
     
  5. dolfijntje33

    dolfijntje33

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    5
    Er worden voor minder dan dat bedrag al beginnersviolen aangeboden die wel de standaard bruine kleur hebben. Vandaar dat ik de vragen ook had mbt houtsoort, want dat lijkt me ook niet geheel onbelangrijk, en zal ook zijn invloed hebben op de prijs.
    Qua kleur voldoet ie wel overigens.
     
  6. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Yvonne, er is al het een en ander geschreven op dit forum. Het enige en beste advies aan een beginner is om naar een vioolbouwer in de buurt te gaan en daar een -echte- viool mét stok en andere toebehoren te huren, voor een heel schappelijke prijs. waarschijnlijk iets ongeveer € 12,- per maand.
     
  7. dolfijntje33

    dolfijntje33

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    5
    Dat huren een optie is was me al duidelijk, en heb dat inderdaad regelmatig terug zien komen op het forum. Ik geef daar echter de voorkeur gewoon niet aan.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    De leverancier waar de afbeeldingen die Yvonne plaatste vandaan komen, levert instrumenten voor een prijs die je voor onmogelijk houdt!
    Ik zag een afbeelding van een 'handgemaakte' 4/4 viool, mét koffer, strijkstok, stukkie hars, incl. 19% BTW en 2 jaar garantie voor de totaalprijs van € 36,90.

    Nu lijkt dit misschien zo op het eerste gezicht best een mooi instrument, maar let op: op de echte site staat onderaan de serie afbeeldingen in hele kleine lettertjes dat de afbeelding kan afwijken t.o.v. het werkelijke instrument. Ja, zo kun je alles mooier voor doen dan het is en weet je eigenlijk niet wat je krijgt als je het bestelt.

    Hoe het ook zij: ik heb het nog niet eerder zo goedkoop 'langs zien komen'. Als er dan mensen zijn die hier ook nog op willen spelen, dan denk ik toch echt dat ze geld weggooien. Maar goed, een ieder is daar vrij in, hoewel ik denk dat het beter terecht komt bij de slachtoffers van Haïti.

    Als decoratie aan de wand kan men dan beter op Marktplaats snuffelen, want de koffer en het stukkie hars zijn dan niet nodig. Voor €10,= moet zo'n 'viool' toch wel te krijgen zijn. En dan proberen de aller goedkoopste snaren te vinden want anders is de set snaren vele malen duurder dan het 'instrument'.

    Het komt er dus op neer, een keuze te maken uit daadwerkelijk viool willen spelen of om eens een excentriek instrument te hebben in een knallende kleur, waar eventueel klanken uit komen en die desnoods aan de muur gehangen kan worden.

    V.w.b. de afbeelding van de blanke viool: die worden in de violenfabrieken gemaakt en door deze groothandelaren afgeleverd aan bepaalde vioolbouwers, die er dan nog het een en ander aan verbeteren. Het zijn dus ongelakte instrumenten, die als het ware van de 'band rollen'.
     
  9. dolfijntje33

    dolfijntje33

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    5
    Ik kan me er iets bij voorstellen dat je je kapot kunt ergeren aan violen die 'van de band' komen rollen. Ik denk dat het gros van wat je in de muziekwinkels koopt van de band komt rollen. Maatwerk is op dit moment gewoon voor mij nog niet neergelegd aangezien ik nog niet weet of ik in de toekomst me meer met het vioolspelen zal bezig houden of niet. Ik denk, en vind, dat dit dan ook gerespecteerd moet worden. Als een op maat gemaakt viool, in een excentrieke kleur, niet rete duur zou zijn dan zou ik die optie absoluut gebruiken. Ik denk ook niet dat ik de absolute enige ben die naar een viool op zoek is die anders is dan de klassieke kleurstelling, bruin. En aangezien violen heden ten dage niet meer alleen in klassieke stukken wordt gebruikt denk ik dat er een deel van de markt gewoonweg wordt over geslagen, en niet wordt benut door de vioolbouwers.
    Maar zoals ik al zei, ik moet (weer) bij het begin beginnen, om te weten hoe ik ermee verder ga.

    De foto's heb ik overigens van een site afgehaald als voorbeeld. Ik ben nog in een oriënterende fase. Welke houtsoort te adviseren is, weet ik nog steeds niet. En dan is er ook nog de dikte van het hout. Want ook daardoor kan de klank verschillen.

    € 36,50 voor een viool komt op mij ook niet over als zijnde iets wat in ieder geval redelijk zou kunnen klinken. Ik ben misschien een (her)beginner, maar zeker geen domme gans! Ook zal ik geen viool via het internet kopen zonder dat ik hem eerst gehoord heb, of in de hand heb gehad.

    Het schijnt lastig te zijn antwoord te krijgen op de vragen die ik heb, en ja dan heb ik het dus over houtsoort, dikte, normale zaken die zorgen dat een viool mooi geluid geeft, of een krijskast wordt. Ik ga dus maar ergens anders zoeken om daar antwoord op te krijgen.

    Groetjes,

    Yvonne
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ja, in het algemeen hebben muziekwinkels (winkels die naast basgitaren, saxofoons, keyboards ook drumstellen en violen verkopen) geen verstand van violen en verkopen ze doorgaans het allergoedkoopste spul uit China.

    Ik dacht dat bekend was uit welke houtsoorten een 'normale' viool is opgebouwd, maar goed daar gaat 'ie:

    bovenblad: Fichte (van de sparreboom)
    onderblad en zijkanten: esdoorn
    al het zwarte hout (toets, staartstuk en meestal de stemsleutels): ebben
    hals/krul: esdoorn


    Van het 'adviseren welke houtsoort geschikt is' kan dus geen sprake zijn, er zijn eigenlijk geen andere mogelijkheden. Dan laat ik triplex, plastic, karton en ander in de juiste vorm geperst houtachtig materiaal, buiten beschouwing.

    Dan de dikte. Ja, daar is geen standaard recept voor. Alleen zullen de hele dikke bladen nauwelijks tot geen mogelijkheid hebben in trilling te komen, want de 'fabrieksviolen' hebben soms bovenbladen die -bij wijze van spreken- net zo dik zijn als broodplanken.
    Een goed gedimensioneerd bovenblad is zo'n 2,2 - 3,5 mm dik. Vaak ook bestaat de laklaag van de hele goedkope instrumenten, uit een glasharde lak, die door zijn hardheid uitstekend te polijsten is en dan een super glans geeft. Sommigen vinden dat prachtig en dat verkoopt dus. Maar een keiharde lak geeft demping en dat komt weer niet de klank ten goede.

    Of je met deze informatie geholpen bent, weet ik niet, want wat doe je ermee? Nameten zal niet zo eenvoudig zijn.

    Dan de vraag die betrekking heeft op 'zaken die zorgen dat een viool een mooie klank heeft'. Tja, een hele lastige vraag, die zich niet zo maar even laat beantwoorden. Er zijn zo verschrikkelijk veel variabelen die maken dat een instrument prachtig kan klinken, dat het niet eenvoudig is daar een standaard antwoord op te geven. Dat kan ook de reden zijn, waarom er niet 1,2,3, op die vragen is geantwoord, althans niet door mij.

    Wees niet meteen verbolgen dat er geen antwoord komt op de gestelde vragen, niet iedereen beantwoordt vragen in een dag. Dat komt bijna nooit voor op dit forum en hangt mede af van het totaal aantal actieve forumleden.

    Succes met het maken van een keuze.
     
  11. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ik weet niet of je er al eentje gekocht hebt, maar is dit een optie? ;)

    Groetjes Marike
     
  12. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Als je daarop speelt tijdens een of ander concert, ben je meteen een bekende Nederlander :lol:
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Wel een met zorg gekozen stok: past er precies bij!

    V.w.b. het krijgen van een antwoord door 'Dolfijntje33', verwacht ik er niet veel van.
     
  14. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Dolfijntje,

    Voor € 37 kun je gewoon geen goede viool kopen.

    Ik begrijp best dat je in het begin niet meteen een vioolbouwer aan het werk wil zetten op in opdracht een prachtig handgemaakt instrument te vervaardigen.

    Wel moet je in het begin een instrument hebben dat:
    - een viool is
    - prettig klinkt
    - goed is afgesteld
    (je voorbeeld van de zwarte viool heeft een kam die ongeveer een meter (grapje) te hoog is, daarmee snij je jezelf wel heel letterlijk in de vingers, en er is nog veel meer mis mee, maar daar zal ik nu even niet over doorzeuren).

    Om dit te bereiken dienen wat duurdere houtsoorten gebruikt te worden (esdoorn, ebbenhout) en zal een goede beginnersviool dus duurder zijn dan 37 euro en ook duurder zijn dan 100 euro. Je moet ongeveer € 250 in gedachte houden voor een complete set inclusief viool, strijkstok, koffer, hars, goede snaren en een schoudersteun.

    Een instrument met een kleurtje is misschien leuk, maar door dit volledig dichtlakken en gebruik van verf, wordt de klank op negatieve wijze beïnvloed (je kunt ook niet zingen als je voor de grap je stembanden blauw verft).

    Vind je die standaard bruine kleur echt zo vreselijk? Overweeg dan een elektrische viool.

    Heb je dit bedrag er niet voor over? Ga dan een tijdje huren en bega niet de fout door een instrument van eBay te halen zonder dat je weet wat je koopt.

    Ik geloof zo dat je geen 'domme gans' bent, maar de plaatjes die je laat zien van de zwarte viool en de blanke viool geven wel aan dat je niet weet hoe een viool eruit hoort te zien en afgesteld hoort te zijn. Dat is niet erg, maar dat zorgt er wel voor dat je geen viool op eBay moet kopen. Dat wordt bijna zeker een teleurstelling.

    Niemand kan overal verstand van hebben (en je krijgt vanzelf meer verstand van violen als je al een tijdje speelt), maar ga naar iemand die wel verstand heeft van violen/strijkinstrumenten.

    Veel artikelen over beginnen met vioolspelen en het uitzoeken van een viool kun je vinden op mijn weblog: [website op verzoek verwijderd]

    Doe jezelf absoluut niet te kort. Je hoeft niet meteen een viool te hebben van een paar duizend, maar je moet ook niet gedemotiveerd raken door een slecht instrument en daardoor onterecht stoppen met vioolspelen.

    Ik hoop dat je je met dit antwoord serieus genomen voelt en niet overgeslagen voelt.

    Klinkt misschien hard, maar als je niet meer dan een paar tientjes voor je instrument over hebt, geef je viooldroom dan maar helemaal op. Weet je hoeveel je betaalt aan lessen? Hoeveel tijd je investeert (uren en uren en uren), voordat je wat kunt spelen?
     
  15. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Dit lijkt me een redelijke viool (qua prijs): http://link.marktplaats.nl/334726638
    Misschien een optie?

    Groetjes Marike
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Dat is een altviool! :/
     
  17. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Sorry! Niet goed gekeken..
     
  18. jvdheuvel

    jvdheuvel

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    43
    Hoi even kort voorstellen ik ben Jeroen, 42 jaar, en speel al sinds mijn 7e gitaar (klassiek begonnen op een muziekschool, maar later vooral veel rock, rock 'n roll, jazz-achtig, rockabilly, dat werk). Maar ik vind andere muziekinstrumenten ook altijd leuk en zo heb ik altijd een beetje "gehunkerd" naar een viool, maar nooit genoeg om er echt een aan te schaffen (en de huur-optie had ik eigenlijk nog niet aan gedacht dus dat is een goede tip) maar om een lang verhaal kort te maken, ik gisteren nog in Istanbul, en in Istanbul heb je hele wijken voor kleding, wijken voor kantoorbenodigdheden en ga zo maar door en in de wijk Taxim zag ik dus straten vol met muziekwinkels. Varierend van topkwaliteit tot absolute rotzooi.

    En dus ook winkels die volhingen met violen. Ik weet niets van violen maar ik vond op een bepaald moment een winkel en die had op al zijn instrumenten prijzen in US dollars, wat behoorlijk uniek is in Istanbul want vaak staat juist bij de interessante dingen nergens een prijs op.

    Maar goed daar hingen dus violen varierend qua prijs van enkele tientallen dollars tot meer dan duizend dollars. Dus mijn oog viel op een viooltje van 70 dollar (= 50 euro) en ik zei "zit daar dan ook een strijkstokje bij?" en ja hoor een strijkstok, een stuk hars en een hardcase. Voor 50 euro.

    Maar goed ik ken al die goedkope rommel wel want ik loop al langer mee op internet enzo, en ben trouwens ook vaker in Turkije geweest en daar willen ze je nog wel eens wat aansmeren. :)

    Dus ik vroeg aan die man of hij er een stuk op kon spelen en hij zei dat hij maar "een beetje" viool kon spelen. Toen ging hij hem even stemmen en de intonatie checken of zo, weet niet precies. Vervolgens zette hij echt een prachtig stukje muziek weg op dat ding van 50 euro. En het klonk echt goed, ik meen het serieus, er kwam echt een heel net geluid uit. Niks geen gepiep of gekraak, maar gewoon een mooie warme toon. Ik weet wel waar ik over praat qua toon, want ik heb als gitarist ook ervaring met instrumenten varierend van brandhout tot en met gitaren van duizenden euro's.

    Dus ik heb sinds gisteren een viool.
    :D Weliswaar inferieure kwaliteit natuurlijk daar ben ik me wel degelijk van bewust. Maar ik denk wel dat in de lage prijscategorie in China heel aardige muziekinstrumenten worden geproduceerd. Zelfs topmerken hebben tegenwoordig productielijnen in China. En als Turken dat dan importeren en ze hoeven geen rare EU invoerrechten te betalen en ze hebben ook lagere andere overhead kosten dan muziekwinkels in Nederland, dan heb je als Nederlandse klant natuurlijk een soort win win situatie. Je hebt hier natuurlijk de douane (hoewel ik die vandaag helemaal niet gezien heb toen ik op schiphol aankwam). Maar mocht je in de buurt van Istanbul komen en je bent op zoek naar een viool dan zou ik de optie zeker overwegen.

    Maar goed, die viool is toch leuk. Ik haal er af en toe al hele leuke dingen uit. En dat na een uurtje of 2 rommelen. Dit ding is zeker geschikt voor mij om te kijken of viool iets voor mij is. En als het dan goed bevalt dan kan ik inderdaad hier een "echte" viool huren, en later nog eens teruggaan naar Taxim om daar een beter exemplaar aan te schaffen.

    Maar nu heb ik dus al wel de nodige vragen. Vandaar dat ik ook op dit forum aangeland ben natuurlijk. ;)
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Kan het zijn dat je de vragen 'vergeten' bent te stellen? Ik kan ze niet vinden! :)
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Ik ben een paar jaar geleden ook in Istanbul en in het "muziekstraatje" geweest. De "topkwaliteit" wat betreft violen heb ik daar toch echt een beetje gemist.
    70 dollar en niet afgedongen?
    ;)
     

Deel Deze Pagina