Maar rise heeft te maken met een te schelle E en als de stapel dan weer dichter bij de kamvoet zou komen wordt het alleen nog maar erger.
De kam staat ook niet helemaal recht. Dus daar eerst maar eens naar vragen bij de lerares. Wie weet scheelt een recht staande kam al heel veel.
Nu, dat lijkt mij wel, want de pootjes van die kam sluiten dan niet optimaal aan op het bovenblad en zoiets komt de klank niet ten goede.
Ooh, nadat ik vanmiddag hier op het form las dat je de kam "gewoon" tussen duim en wijsvinger moet nemen en dan recht zetten, heb ik dat gedaan. En wow hij staat recht ! En ik ben helemaal trots op mezelf dat ik dat durfde Dus dat is opgelost. Nu dan vragen aan de lerares over eventueel een andere E-snaar of misschien een stapel die veranderd moet worden. Maar als het goed is nu de les spelen met een demper, dat klinkt ook al heel anders waarschijnlijk.
Mijn ervaring is dat spelen met een sourdine een gewenning aan de klank laat optreden. Doe je dat heel lang, bijvoorbeeld een paar weken achtereen, dan zul je de eerste streken zonder sourdine als afschuwelijk ervaren. Een sourdine zwakt bijgeluiden en schelle klanken af. Dat wordt als plezierig ervaren. Maar leer je de klankvorming te verbeteren zonder sourdine dan zal dat altijd in het voordeel zijn.
Dus eigenlijk is een sourdine niet de oplossing, niet als ik deze viool wil houden in ieder geval. Misschien dan toch die andere E-snaar of de stapel....
Als er maximaal contactoppervlak is tussen kamvoetjes en bovenblad, kan de trillingsenergie via de kam ook maximaal worden doorgegeven en afgestaan. Mogelijk dat daardoor ook de E wat minder schel wordt. Dat is mooi dat het is gelukt! Maar de kam behoort aan staartstukzijde precies haaks te staan op het bovenblad. Daardoor komt de kam aan de toetszijde een ietsje scheef te staan, dat hoort! Ook van belang is dat de kam precies staat op het hart van de kamvoeten en de denkbeeldige verbindingslijn tussen de twee f-kerven die zich in de f-gaten bevinden. Dat heeft indirect ook weer gevolgen voor de stapelpositie. Want als de kam naar voren of naar achteren gaat is het relatief gezien hetzelfde als het verplaatsen van de stapel.
Whaaaa ! Dan moet ik hem weer terug zetten ...... Want hij stond dus zoals op de tekening hierboven.... Nou ja, ik ben nog aan het leren zeg maar, oeps.
Kijk naar de kamvoetjes, die moeten aan beide zijden van de kam precies aansluiten (op het bovenblad). Als de kam staat zoals de tekening in #27 laat zien en de voetjes sluiten niet aan, is de kam niet goed gesneden.
Eventueel met een heel dun (vloei)papiertje checken of de kam inderdaad strak op het bovenblad staat.
Volgens mij staat hij nu weer recht op het blad, hij week idd een heeel klein beetje na het "rechtzetten".
Haha, goed gedaan! Ik durf het met mijn cello niet aan; ik laat het wel even voordoen door de vioolbouwer (als hij tenminste scheef is en niet krom)
De schelle E snaar klinkt beter met een Gold brokat snaar erop ! En als mijn lerares erop speelt klinkt hij helemaal super.