klopt, omdat ik een open discussie wilde over taxeren. Zit er dan verschil in? Taxatie voor de verzekering is toch de zelfde waarde?
Soms valt de taxatie voor de verzekering wat hoger uit, omdat de verzekering dan tenminste toch een substantieel bedrag mag uitkeren om een andere, minstens gelijkwaardige viool te kunnen betalen...Maar wat is gelijkwaardig? Het blijft een schimmige wereld. In de ene garage kost een Kangoo van 2006 € 5000,-, in een andere garage kost een gelijkwaardige (!) Kangoo € 6000,- Tja, taxeren is " gediplomeerd gissen".
Mooi is dat :/ Gediplomeerd gissen........... Kun je voor taxeren als vioolbouwer een examen afleggen?
Ik zit niet op mijn 'reguliere' plaats achter mijn PC en heb niet zo veel tijd (betaalde internetverbinding!) om uit te zoeken waar het ook al weer ter sprake is geweest, maar ik dacht dat er ergens op dit forum al eens de naam van Serge Stam is gevallen als taxateur van strijkinstrumenten. Zoek even zijn site op en je hebt de informatie die aangeeft dat er verschil zit tussen die twee taxatiewaarden. Tevens informatie over Stam. Frits
Violen kennen drie prijzen en dat is wat anders dan de "waarde"! de consumentenprijs, een indicatie (meer niet) vind je in de "Fuchs taxe der Streichinstrumente" De veilingprijs die in het rode boek staan van Donald Cohen De verzekeringsprijs, die alleen door gecertificeerde taxateurs bepaald kan worden. Bijna iedere vioolbouwer kan dat doen. Deze prijs ligt meestal iets hoger dan de consumentenprijs.
Met dit verschil, dat vele vioolbouwers inderdaad verzekeringstaxaties afgeven, maar dat er slechts enkele "gecertificeerde" taxateurs zijn.
helemaal mee eens en daarbij blijft klank bijzaak. Want prijs is de waarde voor de belegger, voor de musicus gelden andere zaken, en die zijn maar beperkt gerelateerd aan de prijs. Daarom kun je een viool alleen maar verstandig kopen na rustig bespelen en voor een strijkstok geldt dat niet minder.